Hej,
Har inför vintern bytt ut samtliga gamla el-element som jag gissar var 20-30 år gamla till nya Mill element. Har inte dragit igång dom ännu så jag undrar, är det någon mer som gjort detta och märkt någon minskad/ökad förbrukning?

Jag vet att 1000w för 20-30 år sedan fortfarande är 1000w nu, men vill tro att nyare element är lite smartare kanske med förbrukning, är igång mindre etc.
 
Vill du ha samma temperatur inne som tidigare så kommer de nya dra EXAKT lika mycket ström.

Finns tyvärr ingen magi att hämta där.
 
  • Gilla
elmont och 4 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Vill du ha samma temperatur inne som tidigare så kommer de nya dra EXAKT lika mycket ström.

Finns tyvärr ingen magi att hämta där.
Okej. Då får jag nöja mig med förmodligen tystare element iaf då med digital termostat som inte bankar och slår mitt i natten som dom gamla :rofl:
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Jämnare temperatur.
Men 20-30 år behöver inte vara "gammalt"
Jag monterade element med elektronisk termostat, pulsvärmande i mitt hus 1993, det är 39 år sen !!!
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Vill du ha samma temperatur inne som tidigare så kommer de nya dra EXAKT lika mycket ström.

Finns tyvärr ingen magi att hämta där.
Skillnaden kan väl iofs sitta i termostaterna? Gamla element med dåliga termostater kan ju möjligen värma rummet till en högre temperatur innan de slår ifrån och då drar det mer ström för att nå upp till den högre temperaturen som man inte har bett om. Så en jämnare temperatur bör ju, åtminstone i teorin, betyda en något lägre elförbrukning.
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
T
Isakare Isakare skrev:
... 1993, det är 39 år sen !!!
Njaej det hoppas jag verkligen inte för isåfall är det år 2032 nu :thinking::D
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
Det fiffiga med nya element är att de kan programmeras med nattsänkning, bortaläge, vädringsfunktion osv. Så jämfört med de gamla som ger konstant temperatur tills man skruvar på dem borde man kunna spara en del om man utnyttjar de nyas funktioner.
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Skillnaden kan väl iofs sitta i termostaterna? Gamla element med dåliga termostater kan ju möjligen värma rummet till en högre temperatur innan de slår ifrån och då drar det mer ström för att nå upp till den högre temperaturen som man inte har bett om. Så en jämnare temperatur bör ju, åtminstone i teorin, betyda en något lägre elförbrukning.
Fast det kan ju lika gärna vara tvärtom. Termostaten kan vara dålig åt andra hållet, så om man ställt in 23 grader så får man kanske 22. Men eftersom man tror att det är 23 så är man lika glad för det ;)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
galento
H HM2020 skrev:
Okej. Då får jag nöja mig med förmodligen tystare element iaf då med digital termostat som inte bankar och slår mitt i natten som dom gamla :rofl:
Du kommer nog märka en stor skillnad på komforten , vi har Tego element
och de är tysta och jämnvarma mest hela tiden. Vi bytte ut alla elementen
i huset också.
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.