På något forum har jag läst att DHT22 skulle vara en dålig luftfuktighetssensor med kass precision. Minns tyvärr inte var. Vet någon vad som menas med detta, om det är som att den inte klarar vad databladet utlovar, dvs +/- 5% precision, eller är det att den håller sig inom 5% fel men att detta fel anses dåligt?

Mitt behov är att få en hyfsad uppfattning om fukten, så 5% fel skulle inte vara något problem.
 
Beror lite på intervallet vad det är för toleranser. Men enligt denna spec ligger de på +-5% dvs. inom 10% diff.
Min erfarenhet är att de ligger inom den diffen (använt i bastu) jämfört mot analog klocka.
 
  • Gilla
Anomotic
  • Laddar…
Lackade nyligen på mina Aqara sensorer, främst i garaget som ger usel uppdateringsfrekvens på luftfuktighetsvärdena, att jag skaffat en DHT22 via en nodemcu.
Hur exakt det blir får vi se, svårt att veta vad korrekt värde är. Jämförelsen med Aqaran haltar grovt då den är så seg - och vet inte alls vad den har för toleranser. Dock verkar de Aqara jag har vara hyfsat samstämmiga där jag kan jämföra.

Men nu får jag iaf färska värden, än så länge uppdaterat varje 30 sekund. Och en nodemcu + dht22 (AM2302) är billigare än en Aqara sensor i sverige. Grafer över senaste 72 timmarna, avfuktaren gick på Aqaran initialt och fick slita lite.

Graf som visar luftfuktighetshistorik i ett garage med mätvärden och tidsangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar luftfuktighetshistorik i ett garage med varierande värden över 72 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänkte först att det är riskabelt att lacka en fuktighetsmätare... :)
 
  • Haha
rotbackarn
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tänkte först att det är riskabelt att lacka en fuktighetsmätare... :)
Lika effektivt som en avfuktare, luftfuktigheten kommer alltid ligga på samma värde :rofl:
 
Hittade nu hur man kan kalibrera mot 75 % luftfuktighet med hjälp av salt-sörja (NaCl) i en burk.
Blanda salt och dest-vatten (tar från avfuktaren) till en blöt gröt i en liten burk, häng in sensorn och förslut. Beroende på temperatur ska den landa 75,1-75,3 %.
Återkommer när jag hunnit testa.
 
Försökte få till en kalibrering men antingen är mätaren lite vandrande eller så blev kalibreringskärlet inte stabilt nog.

Graf över luftfuktighet i ett garage med fluktuationer mellan 72% och 78% under perioden 2 till 3 juli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturhistorik i ett diagram som visar garage temperaturfluktuationer över ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fuktighet borde alltså svängt in på 75,1-75,3 beroende på temperaturen. Men svängningarna var klart högre vilket är oroväckande.

Får testa igen när nästa sensor är monterad, den ska ha två dht22 så blir intressant att jämföra.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B
Men 75% plus minus 3% är väl rätt ok i alla fall för en givare i 20kr klassen?

Även om man mäter rh i ett rum perfekt, så kommer temperaturen i alla fall variera, och i hörnen vintertid t.ex. kommer ju rh därmed bli högre.

Det är väl mer en hint om ungefär hur läget är som behövs i de flesta fall.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Dht22 ligger runt 100kr styckvis, mina gick på drygt 5€ styck. Dht11 med klart sämre spec ligger väl runt tjugan.

+-2 % är så klart helt ok, men OM provburken låg stabilt på 75 och temperaturen bara varierade +-3 grader borde det variera mindre. Men ska prova igen så småningom med stabil temperatur
 
Nu är jag inne på test nummer 2 av sensorerna, dock endast en av varje sensor.
Tre sensorer testas:
1. Si7021 (Sparkfun)
2. DHT22 (från AZ-Delivery)
3. Aqara
(4. DS18B20 från AZ-Delivery, endast temperatur)

Aqara går på batteri via Zigbee och har lägre uppdateringsfrekvens. Övriga går till samma ESP8266 och har relativt hög uppdateringsfrekvens.

Hittills har de legat inomhus dvs stabil temperatur 21-23 grader.
Alla sensorerna följer varandra fint med en liten differans.
Temperatur diffar 0,4-0,5 grader där Aqara och Si7021 har samma värde i stort. DHT22 ligger lägst, dvs ca 0,4 grader under Si7021. DS18B20 ligger mellan dom andra.

Fuktighets värdena ligger också relativt stabilt mellan sensorerna men med högre diff. Diffen ökar med luftfuktigheten som förväntat.
I fri inomhusluft 45-60 % har diffen mellan DHT22 och Si7021 legat på 2-4 procentenheter. Aqaran sköter sig och ligger emellan dom båda.

Bild över 60 dagar inomhus test, stabila differanser:
Grafer som visar jämförelse av temperatur och luftfuktighet från Si7021, DHT22 och Aqara sensorer över 60 dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg var kalibering i salt-burk. Använder jod-fritt bords-salt (NaCl) och vatten från avfuktaren, så inte fullt teknisk kvalitet men borde hålla tillräcklig noggranhet.
Följande resultat efter snart tre dygn. Förväntad luftfuktighet finns i två grafer nedan, diffar lite på temperatur men bara +-0,1 %. Felmarginalen på saltblandingen ligger i samma nivå vid teknisk kvalitet.

Graf som visar jämförelse av temperatur och luftfuktighet från fyra olika sensorer över en period på 60 dagar vid kalibrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översta grafen visar temperatur (utom från Aqaran) plus target humidity, notera skalan till höger.
Mellan grafen visar fuktighetsvärdena plus diffen mellan Si7021 och DHT22, notera att diffen ökar. Det verkar som att Si7021 och Aqaran tickar uppåt långsamt - de får nog ligga några dagar till för att testa trenden. DHT22 har ökat något men ytterst marginellt.
Om sensorerna vandrar upp 0,5 % på några dagar i måttliga 75 % undrar man vad 90+ % skulle orsaka.
Sista grafen är is stort samma som mitten men med temperaturen inlagd plus target humidity (samma som första grafen men här ett rakt streck pga skalan).

Återkommer om några dagar när testet fått flytta ut i garaget för test i lägre (och mer varierande) temperatur.
Än så länge känns inte DHT22 dålig - bara man kompenserar några procentenheter uppåt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tack för uppföljningen! Det var lovande resultat!
Ska bli spännande att se vad långtidsmätningen ger!
 
Testet fick rulla vidare, först ett par veckor i garaget.
Temperatur mellan 7 och 12 grader. Si7021 klättrar smått men stadigt. Även Aqara stiger lätt.
DHT22 stiger också men långsammare.

Diagram visar jämförelse av temperatur och luftfuktighet mätt av olika sensorer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen bars testet in igen, och försummades ett tag.
Efter drygt 2 månader kan vi se att DHT22 sköter sig bra. Visserligen ett offset mot target på 3-2 procentenheter, men annars ganska stabil.
Förutom Aqara som nu ligger väldigt nära target med endast ett svagt stigande värde.

Grafer visar temperatur, önskad luftfuktighet, och jämförelser mellan fuktnivåer över tid. Färgkodade linjer representerar olika sensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så DHT22 får väl godkänt i långtidstestet - men kalibrera offset mot en Aqara :surprised:
Si7021, i alla fall detta ex, var inte värd det klart högre priset jämfört med DHT22.
Aqara är bra, men batteri beroende och taskig uppdateringsfrekvens kvarstår.

Nu får dom snart åka ner i krypgrunden, ska bara montera ihop det snyggare vilken dag som hellst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.