Hej!

Jag har ett problem med att hitta takpannor som passar till vårt tak. Jag hade hoppas att jag inte behövde lägga om hela taket just nu.

Huset är ett Myresjöhus och byggt 1991. På undersidan av en takpanna står det ett H följt att något som liknat ett T samt att det står P.29 på de (se bilder).

Jag har testat med Bender och Monier med deras pannor passar inte. Mina pannor är lite tvärare i upp och nedgång (kortare topp och botten).
 
  • Närbild av en takpanna med märkningen "H-T" och "P.29" på dess undersida, vilket illustrerar sökandet efter kompatibla takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på undersidan av en takpanna med inskriptionen "P.29" samt synliga räfflor på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snett perspektiv på ett tak med rödbruna takpannor märkta P.29 som visar en distinkt vågig form och närbild av en panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
har du fått något svar angående takpannor H.T /P29. Jag har idag precis samma fråga som du: Vem är tillverkare?
Kan du meddela mig om du får någon rätsida på detta.
Mvh
Per-Anders Waderoth
pa.waderoth@hotmail.com
 
Hej! Fick tips om att det var Roslagspannan. Men den slutade att tillverkas för många år sedan. Jag gjorde som så att jag köpte en hel rad nya Benders och bytte hela raden (alltså en hel rad uppifrån och ner, inte i sidled). De passar i bredd och höjd så det fungerar fint. Sedan tog jag de som byttes ut (de gamla) och placerade på de enstaka pannorna runt om på raket som var trasiga.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Monier tillverkar fortfarande zandapannan. Men inte löpande så det blir startkostnad osv
 
S SteffeK_73 skrev:
Hej! Fick tips om att det var Roslagspannan. Men den slutade att tillverkas för många år sedan. Jag gjorde som så att jag köpte en hel rad nya Benders och bytte hela raden (alltså en hel rad uppifrån och ner, inte i sidled). De passar i bredd och höjd så det fungerar fint. Sedan tog jag de som byttes ut (de gamla) och placerade på de enstaka pannorna runt om på raket som var trasiga.
Tack för ditt tips om att byta i höjdled, får göra detta vid tillfälle
 
Det är Hulta Tegelbruk som låg i Marks kommun och lades ner på 90-talet.
Jag bor i ett Myresjöhus från 1990 och har samma problem som du. Nu har jag lyckats få tag i pannor så jag kan byta men det är längesedan jag hittade några på t.ex. blocket så det blir nog att byta tak.
Det finns en panna som heter Hultapannan men det är samma som en vanlig Bender och de passar inte heller. Det fick jag lära mig den hårda vägen
 
  • Gilla
SteffeK_73
  • Laddar…
glennnorberg glennnorberg skrev:
Det är Hulta Tegelbruk som låg i Marks kommun och lades ner på 90-talet.
Jag bor i ett Myresjöhus från 1990 och har samma problem som du. Nu har jag lyckats få tag i pannor så jag kan byta men det är längesedan jag hittade några på t.ex. blocket så det blir nog att byta tak.
Det finns en panna som heter Hultapannan men det är samma som en vanlig Bender och de passar inte heller. Det fick jag lära mig den hårda vägen
Hej! Har du en panna kvar? Kan du tänka dig att sälja en? :)
 
Vad är skillnaden på betongpannan Hultapanna, Märkt "HULTA PANNA", och pannan märkt "H.T. P.29". Ser väldigt lika ut, men är de utbytbara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.