Akta dig! Sånt kan göra dig fullständigt galen. Jag har Pulse P1 i elmätaren, och fullt med Shelly pluggar överallt... och har en tjuvlast på 90-100w jag inte hittar. Tycker jag testat koppla ut präcis allt + släckt olika säkringar, men likt förbannat är det något som inte stämmer. Är nästan redo att hyra en minigrävare och göra vallgrav på tomten...
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
En klassiker är ju värmekabel i hängrännor och stuprör som den nya ägaren av fastigheten inte ens vet om. Nåt sånt?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Näe, har ingen el till mitt förråd, grabben är 3.5 år har inte börjat odla, än. Reningsverket har pump men den har omjag provat stäng av utan framgång för förbrukning.. ingen värme i vattenslangen heller..

Jag börjar tro elbolaget lurar mig :geek:
Jag har i veckan fått en HAN/p1 -ports dongel som man får ut vad mätaren tycker att det går hela tiden.
Så bara för att man kan har jag börjat inventera både på vilken fas allt ligger och vad det drar för effekt.
Taklampor, väggutag, enskilda spisplattor , cirkulations pumpar etc etc. Allt ska inventeras
Och tar det rum för rum.
Kanske du bör göra samma??
 
  • Gilla
KVC
  • Laddar…
Düsseldorff
Men om du bryter ström in ska det ju vara noll. Provat?
 
  • Gilla
Joonazz
  • Laddar…
Sittställning
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
En klassiker är ju värmekabel i hängrännor och stuprör som den nya ägaren av fastigheten inte ens vet om. Nåt sånt?
Bor i hbg och ser sällan minusgrader så att ett sånt behov uppstår, jag vill tro att jag känner större delen av huset.

M MrDizzy skrev:
Jag har i veckan fått en HAN/p1 -ports dongel som man får ut vad mätaren tycker att det går hela tiden.
Så bara för att man kan har jag börjat inventera både på vilken fas allt ligger och vad det drar för effekt.
Taklampor, väggutag, enskilda spisplattor , cirkulations pumpar etc etc. Allt ska inventeras
Och tar det rum för rum.
Kanske du bör göra samma??
Ja! Men jag tror inte min port är aktiverad, Öresundskraft för visst ska den aktiveras ?
 
Sittställning
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men om du bryter ström in ska det ju vara noll. Provat?
Det är väl nästa steg liksom,
 
Sittställning Forlowt skrev:
Ja! Men jag tror inte min port är aktiverad, Öresundskraft för visst ska den aktiveras ?
Jepp, har Eon och där kunde jag aktivera den själv då jag var inloggad på deras web.
Tog typ 5min så var den aktiverad.
Vet inte hur öresundskraft har det, ev behöver du ringa in för att få den aktiverad
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Ta ur eller slå av samtliga säkringar, då ska du ha noll förbrukning, sedan slår du på dom en och en tills förbrukningen börjar.
Då har du ringat in vilken grupp din strömtjuv sitter på. Resten borde då bli lättare att reda ut.
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Nedis smart plug till kylen,
Hur exakt mäter den?
Att mäta ren resistiv last är enkelt, men att mäta på induktiv last är svårare.

En kyl/frys är induktiv last.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sittställning
Demmpa Demmpa skrev:
Hur exakt mäter den?
Att mäta ren resistiv last är enkelt, men att mäta på induktiv last är svårare.

En kyl/frys är induktiv last.

Säkert as dåligt, den sa typ 50 watt upp till 200 watt max tror jag.


Jag har nu slagit av strömmen på själva elmätaren, genom att hålla in knappen i 10 sek !

Nu ska vi se om det är noll imorgon :crysmile:
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag har nu slagit av strömmen på själva elmätaren, genom att hålla in knappen i 10 sek !

Nu ska vi se om det är noll imorgon
Det ska inte kunna bli annat än noll.
Detta eftersom det inte ska finnas någon ström/spänning på utgångarna på elmätaren.

Ja, det skulle kunna vara något internt fel i elmätaren så att den registrerar förbrukning fastän det inte är något.
Men det är väldigt långsökt.

Det hade varit bättre att slå ifrån huvudbrytarna på gruppcentral(en/erna) som finns efter mätaren.
 
  • Gilla
eBlues
  • Laddar…
Kolla routrar, nätverk, NAS osv... min sådan samling drog 100W....
 
Sittställning Forlowt skrev:
Säkert as dåligt, den sa typ 50 watt upp till 200 watt max tror jag.


Jag har nu slagit av strömmen på själva elmätaren, genom att hålla in knappen i 10 sek !

Nu ska vi se om det är noll imorgon :crysmile:
Det låter som det enda rätta för att få klarhet i om du fortfarande har den mindre elförbrukningen. Annars kan du stänga av säkring för säkring för att hitta vad det är som drar förbrukar el. Ingen cirkulationspump för radiatorer eller golvvärme som tuffar 24x7?
 
Sittställning
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det låter som det enda rätta för att få klarhet i om du fortfarande har den mindre elförbrukningen. Annars kan du stänga av säkring för säkring för att hitta vad det är som drar förbrukar el. Ingen cirkulationspump för radiatorer eller golvvärme som tuffar 24x7?
Har El golvvärme i badrum och 2m2 vid ytterdörren, dessa har varit avstängda vid mätning.

Cirkpump bytade jag till en Grundfos som drar 14watt för något år sen.

Själva köldbärare pumpen går bara när pumpen gör värme så den är rimligtvis av när pumpen är av.

Trodde ett tag det va maskiner på standby men det gör verkligen noll att dra ut dom över natten, tvätt maskin, tv, datorladdare, telefon laddare etc
 
Radonsugfläkt kanske? Någon avfuktare? Bara leta vidare.

Även om 0,3 kWh per timme kan tyckas obetydligt så är det vad vår ”tv-entertainment”-anläggning med div förstärkare och subbar förbrukar, tillsammans med vad hela hemmakontoret förbrukar med två laptops & extraskärmar, ljudanläggningar mikrofonprocessorer… så det skulle inte vara någon belastning jag kan acceptera som ”baseline”.

Innan jag nyligen fick anledniing att skaffa koll på detta kan jag ärligen säga att allt stod på konstant när vi hade bundet avtal till 35 öre/kWh tills i april, plus överföring etc såklart men ändå oväsentligt. Inte obetydligt nu längre med rörligt…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.