Installerade en IVT bergvärmepump i vintras som gör sitt jobb fenomenalt utöver det faktum att den väsnas ordentligt, vilket jag inte var riktigt beredd på. Dels låter det som en smärre implosion/dunk när kompressorn drar igång, dels låter sedan ett kontinuerligt surrande när etanolen (?) flödar genom rören som är monterade i vägg samt tak.
Pumpen är placerad på entréplan och angränsar vardagsrummet, med sannolikt rätt tunna väggar emellan, vilket inte är optimalt.

Min fråga är vad som kan göras för att på något sätt minska ljuden? Av allt att döma så handlar det om stomljud från de inkommande/utgående rören som är fast förankrade i tak/vägg, dock verkar de ha gummitätningar i själva rörfästet men som inte tar upp så mycket vibrationer.

Finns det möjlighet att i taket hänga rören i någon typ av gummibussning eller liknande? Vad kan man göra på väggen där rören går vertikalt?
 
Lätta lite på rörupphängningarna innan du fortsätter. Tror det kanske i slutändan är enklast att isolera hela väggen in mot ditt pannrum.
 
I InsidersUnited skrev:
Lätta lite på rörupphängningarna innan du fortsätter. Tror det kanske i slutändan är enklast att isolera hela väggen in mot ditt pannrum.
Lätta på själva rörklämman då menar du?

Hjälper verkligen isolering i vägg om det är stomljud som orsakar ljudet?
 
Lätta på alla svep innan du gör något mer, ligger rören löst i hållarna och du fortfarande hör något så är det knappast stomljud. Surrandet från kompressor pumpar etc kommer du inte ifrån om du inte isolerar rummet de står i. Men avvakta allt det, om någon månad kommer du inte höra det ;)
 
I InsidersUnited skrev:
Lätta lite på rörupphängningarna innan du fortsätter. Tror det kanske i slutändan är enklast att isolera hela väggen in mot ditt pannrum.
Testade att lätta på rörupphängningarna och ljudet minskade en aning (kanske 5-7db enl mätning före/efter) men fortfarande klart störande i vardagsrummet.

Om man ponerar att jag ljudisolerar väggen mot vardagsrummet, vad är det mest platseffektivaste sättet då rördragningar med ca 10cm avstånd finns från vägg? Regla upp, tung isolering och gips? Är bitumenmattor värt att försöka med?
 
Finns rätt tunn kompakt stenullsmatta som man isolerar ventilationsrör med, plus dubbelgips bör ju fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.