Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
J
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då vill jag inte veta vad det blir för timpris du skulle ta ut.
Ska vi göra en snabb kalkyl. för att kunna ta ut en timlön på säg 170:- Då måste du för att bara täcka lönen ta ut drygt 400:- Om vi då ser att detta är en vanlig anställd så ska det även täcka kontor verktyg, batteriet. Då kryper pengarna upp lite till. sen kommer det värsta som du missade, man vill ha vinst. Men timlönen ska även täcka upp de dagar då det inte är full täckning. Men du som chef borde ha koll på... Så dina pengar brast redan på att de inte äns täckte den faktiska kostnaden. exklusive alla omkostnader som finns
Läser du inte vad som skrivs eller förstår du bara inte?

Jag får citera mig själv.
Det enda rimliga är i de fall då timpengen väger upp i princip endast den självkost bolaget har för att hålla det flytande. För en elektriker utan mängder av fasta kostnader i fastigheter, lager, maskiner, övrig overhead, etc. som fakturerar jobb efter jobb med betalt för varje pinal är den timpengen extremt låg. Den innefattar i princip endast lön, vilket torde bli ett par-tre hundringar i timmen.
Med ovan sagt - det är implicit ett enmansbolag vilket inte är ovanligt för elektriker, eller ett bolag med få anställda utan vare sig större fastighetskostnader med allt vad det innebär i sekundära kostnader, lagerhållning, etc. Vinsten finns i lönen. Antingen tar du ut det som lön, eller också tar man mindre lön och kör utdelning istället. Det sistnämnda är bra ur skattesynpunkt.

Hela poängen med det du citerade, och den diskussion du nu deltar i, grundar sig i det att man tar ut minimala kostnadsposter på kund, för att få 100% täckning ur alla avseenden. Ditt "kontor" och dina "verktyg" är alltså poster på faktura till kund. Precis som trådstarten handlar om. Har du inte läst den?
Som jag också skriver, är det rimligt att göra så, endast i de fall man tar en extremt låg timdebitering. Kostnadstäckning finns ju redan. Arbetshandskar är ju redan fakturerade. Liksom övriga hypotetiska kostnader. Det är vad diskussionen handlar om.

Självkost för "mitt" bolag ligger på ca 350-400:- / h per anställd, vilket inkluderar lön samt kostnader som i bokslutet motsvarar ca 50 olika kostnadsposter. De existerar inte hos ett mindre bolag. Därutöver är påslag för vinst som i huvudsak delas mellan ägarna, som kan vara både externa och anställda. Helt i sin ordning alltså.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Summa av mina senaste inlägg....
Timlönen kan se dyr ut men när det kommer till kritan så är den inte alltid det. Sen kostar det oftare mer att driva företag i en storstad. Mycket har en förmåga att vara dyrare.
Självklart finns det hantverkare som tar höga timlöner. Antingen gör de något unikt, då kostar det ännu mer än mycket. Eller så tar de mycket betalt för att kunna ta ut en större vinst. Det finns dessa överallt i alla branscher. De som gärna tar mer än vad som behövs.
De som väljer att fakturera enligt Ahlsells rikt prislista finns självklart. Betalar folk så perfekt. Men dessa är inte så vanliga.
Egentligen varför bli sur och förbannad? De vill bara tjäna massa pengar. Man får se till att undvika dessa om man vill de.
Handen på hjärtat, hur många vill inte spara mer pengar om man kan? Det är samma med de som vill tjäna massa pengar. Självklart undviker man dessa hantverkare.
Det finns folk som vill tjäna pengar vara samvete är väldigt rymligt det har funnits i alla tider.

Ja detta är väldigt förenklat. de vet jag.
 
  • Gilla
McFace
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Nej, detta kan ju inte stämma...Är det verkligen en riktig fatura?
Eller skojar du till det själv?
 
J jaronsso skrev:
Hela poängen med det du citerade, och den diskussion du nu deltar i, grundar sig i det att man tar ut minimala kostnadsposter på kund, för att få 100% täckning ur alla avseenden. Ditt "kontor" och dina "verktyg" är alltså poster på faktura till kund. Precis som trådstarten handlar om. Har du inte läst den?
Som jag också skriver, är det rimligt att göra så, endast i de fall man tar en extremt låg timdebitering. Kostnadstäckning finns ju redan. Arbetshandskar är ju redan fakturerade. Liksom övriga hypotetiska kostnader. Det är vad diskussionen handlar om.
Eftersom vi inte vet vad timdebiteringen är på fakturan är det ju svårt att uttala sig om rimligheten i priset, men i slutändan är det ju sista raden som räknas. Att det sticker i ögonen på många att han specificerat handskar är ju helt uppenbart, men de handskarna har varenda köpare av tjänster där handskar används betalat för inbakat i timpriset så det är ju en helt kosmetisk fråga.

Det enda som borde vara relevant är

A) Blev jobbet bra?
B) Blev priset bra i förhållande till jobbet?
 
J jaronsso skrev:
Läser du inte vad som skrivs eller förstår du bara inte?

Jag får citera mig själv.


Med ovan sagt - det är implicit ett enmansbolag vilket inte är ovanligt för elektriker, eller ett bolag med få anställda utan vare sig större fastighetskostnader med allt vad det innebär i sekundära kostnader, lagerhållning, etc. Vinsten finns i lönen. Antingen tar du ut det som lön, eller också tar man mindre lön och kör utdelning istället. Det sistnämnda är bra ur skattesynpunkt.

Hela poängen med det du citerade, och den diskussion du nu deltar i, grundar sig i det att man tar ut minimala kostnadsposter på kund, för att få 100% täckning ur alla avseenden. Ditt "kontor" och dina "verktyg" är alltså poster på faktura till kund. Precis som trådstarten handlar om. Har du inte läst den?
Som jag också skriver, är det rimligt att göra så, endast i de fall man tar en extremt låg timdebitering. Kostnadstäckning finns ju redan. Arbetshandskar är ju redan fakturerade. Liksom övriga hypotetiska kostnader. Det är vad diskussionen handlar om.

Självkost för "mitt" bolag ligger på ca 350-400:- / h per anställd, vilket inkluderar lön samt kostnader som i bokslutet motsvarar ca 50 olika kostnadsposter. De existerar inte hos ett mindre bolag. Därutöver är påslag för vinst som i huvudsak delas mellan ägarna, som kan vara både externa och anställda. Helt i sin ordning alltså.
om man då ser det hela i egenföretagarens
Så missade du ändå att ditt exempel inte ens täcker timlönen.
Men du menar att ensam företagaren inte behöver ha ett kontor? Sen får man inte glömma att allt pappersarbete gör du allt själv? det är en kostnad som måste räknas med. eller så anlitar du ett företag då kostar det pengar. Men det är mycket som måste göras men som inte syns som inte har med själva arbetet. Allting kostar pengar. vilket naturligtvis måste tas in någonstans, det blir naturligt på Timpriset. Så är det fortfarande så hemskt? Jag antar att du har samma lön som de som jobbar på golvet. för inte vill du ha mer betalt för det ansvar du har? För alla dagar som du bjuder företaget på en 10min här och där. För att inte tala om all tid du lägger ner hemma när du tänker på jobbet.
för att lösa problem. Det är mycket man gör som man inte får betalt för. Det är samma hos en hantverkare.
 
Hur många har sett hantverkare bo i de rikaste områdena? Köra de allra dyraste bilarna åket utomlands under vinterhalvåret?
eller åtminstone ett par månader på vintern och sommaren?
 
J
M McFace skrev:
Eftersom vi inte vet vad timdebiteringen är på fakturan är det ju svårt att uttala sig om rimligheten i priset, men i slutändan är det ju sista raden som räknas. Att det sticker i ögonen på många att han specificerat handskar är ju helt uppenbart, men de handskarna har varenda köpare av tjänster där handskar används betalat för inbakat i timpriset så det är ju en helt kosmetisk fråga.

Det enda som borde vara relevant är

A) Blev jobbet bra?
B) Blev priset bra i förhållande till jobbet?
Ja - det har jag sagt hela tiden, att det vore intressant att veta vad timpriset är.
Men det gör det inte mindre intressant att diskutera principen. Att som du hävda det är kutym inom branschen om 10 år är mycket möjligt, men då bygger det på att man också har en mycket blygsam timpeng. I synnerhet om man är ett mindre bolag utan vare sig märkvärdiga fastighetskostnader, lagerhållning som äter upp bokslut, overhead i form av tretton tjänstemän på kontoret, etc. Är man ett mindre bolag med huvudsakliga styrkan på fältet och fakturerar pinaler direkt på kundfakturan, blir det inte mycket kvar som krävs för att betala ut lönen. Det är min poäng i den här diskussionen.

Det som borde vara relevant är varken A eller B i ovanstående, eftersom det inte var det trådstarten handlade om. Det kan man ju diskutera också, om man känner för det. Men det var ju inte det som tråden avsåg.
Möjligen är B relevant, men det är ju återigen relaterat timpengen. En elektriker kan ju debitera vilka kostnader den vill, såsom 1/350 av skruvdragaren som jag skrivit, men det förutsätter ju att timpengen är satt därefter också.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J
Bananskalare Bananskalare skrev:
om man då ser det hela i egenföretagarens
Så missade du ändå att ditt exempel inte ens täcker timlönen.
Men du menar att ensam företagaren inte behöver ha ett kontor? Sen får man inte glömma att allt pappersarbete gör du allt själv? det är en kostnad som måste räknas med. eller så anlitar du ett företag då kostar det pengar. Men det är mycket som måste göras men som inte syns som inte har med själva arbetet. Allting kostar pengar. vilket naturligtvis måste tas in någonstans, det blir naturligt på Timpriset. Så är det fortfarande så hemskt? Jag antar att du har samma lön som de som jobbar på golvet. för inte vill du ha mer betalt för det ansvar du har? För alla dagar som du bjuder företaget på en 10min här och där. För att inte tala om all tid du lägger ner hemma när du tänker på jobbet.
för att lösa problem. Det är mycket man gör som man inte får betalt för. Det är samma hos en hantverkare.
Det är uppenbart att du inte har förstått poängen med diskussionen, och framför allt inte mina inlägg i denna tråd. Ingenstans har det påståtts att kostnadstäckning inte ska finnas för de kostnader man har. Det här handlar överhuvudtaget inte om det.
Jag har ställt frågan flera gången - vad är definierat i en timpeng?
Är det inte rimligt att en elektriker med sin arsenal av verktyg medbringar en ficklampa med tillhörande batterier?
Eller arbetshandskar?
Är inte det något man som kund förväntar sig en elektriker har för att mer eller mindre öht få kalla sig elektriker?
Om det är en rimlig kost att ta ut mot kund - varför tar man då inte ut 1/500 av skyddsskorna? Eller 1/350 av skruvdragaren?

Ja - kostnaden ska tas ut någonstans, naturligtvis. Ingen har någonsin påstått något annat.
Poängen? Att om den som i trådstarten tas ut direkt på kundfakturan, bör det enligt alla rimlighetsprinciper påverka timdebiteringen.
 
J jaronsso skrev:
Det är uppenbart att du inte har förstått poängen med diskussionen, och framför allt inte mina inlägg i denna tråd. Ingenstans har det påståtts att kostnadstäckning inte ska finnas för de kostnader man har. Det här handlar överhuvudtaget inte om det.
Jag har ställt frågan flera gången - vad är definierat i en timpeng?
Är det inte rimligt att en elektriker med sin arsenal av verktyg medbringar en ficklampa med tillhörande batterier?
Eller arbetshandskar?
Är inte det något man som kund förväntar sig en elektriker har för att mer eller mindre öht få kalla sig elektriker?
Om det är en rimlig kost att ta ut mot kund - varför tar man då inte ut 1/500 av skyddsskorna? Eller 1/350 av skruvdragaren?
Det är självklart inte rimligt att ta betalt för slitage av skor eller batterier. Vi är överens om allt de där. Jag tror dock att timpriset inte sticker ut underkant. Då borde det finnas med andra avgifter. hyra av borrmaskin slitage av skruvmejsel. 3 papper till skrivaren 1,5kr
Slitage av strumpor får vi inte glömma.

Vem vill anlita ett sådant företag igen? då borde det lägga på en
post slitage av kund.
 
M McFace skrev:
Det enda som borde vara relevant är

A) Blev jobbet bra?
B) Blev priset bra i förhållande till jobbet?
Ytterligare en som inte förstår att det är helt avgörande HUR man tar betalt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Får man gissa att batterierna var köpta på Ahlsell för 299kr ?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Seriöst av den elektrikern, måste vara en unik varelse den där. Kanske bara för att jävlas med dig, annars är det nog väldigt dålig koppling hos vederbörande vad gäller "hjärnkontoret". Så skämmigt och barnsligt av denne :poop:
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är självklart inte rimligt att ta betalt för slitage av skor eller batterier. Vi är överens om allt de där. Jag tror dock att timpriset inte sticker ut underkant. Då borde det finnas med andra avgifter. hyra av borrmaskin slitage av skruvmejsel. 3 papper till skrivaren 1,5kr
Slitage av strumpor får vi inte glömma.

Vem vill anlita ett sådant företag igen? då borde det lägga på en
post slitage av kund.
Alla tar betalt för ”slitage av skor eller batterier”. Det spelar ingen roll om man specar kostnader på fakturan, allt betalas i slutändan av kunden.

När du köper en liter mjölk består en del av priset av butikens elkostnad. Det gör ingen skillnad, annat än känslomässigt, om butiken listar den separat eller bakar in den i priset.
 
Rätt intressant att man lägger ner så mycket jobb på att fakturera 'tomma' utgifter som ska ligga i en timdebitering. Ska man vara riktigt gniden kan man ju ifrågasätta batteriernas status innan elektrikern kliver in genom dörren, och sen ifrågasätta tiden de använder batterierna. -Varför ska jag betala någonting som jag inte har fått valuta för? Typ.. Iallafall gjorde detta min dag. Har inte garvat så mycket på så länge. Tack för det :)
 
P peroande skrev:
Kocken vill veta vilken meny hen ska tillaga men det kommer vara helt förhandlingsbart om du ska köpa in råvarorna eller om kocken ska göra det.
Och helt garanterat behöver man inte betala för avskrivningar på kockmössan eller knivslitage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.