Hur gör ni nu på hösten när det faller ner en massa löv varje dag?

Låter ni roboten gå som vanligt och strimla löven?
Eller pausar ni roboten i några dagar, krattar undan alla löv och kör igång den igen?
 
Jag har visserligen ingen robot, men att få strimlade löv på gräsmattan bör ju vara fantastiskt bra för gödningen.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag klipper inget gräs när löven har fallit. Till våren tar gräsklipparen dem.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
En handfull 200-åriga lönnar och en björkdunge på tomten, så roboten orkar inte göra så mycket åt löven mer än lite symboliskt strimlande.

Jag har tidigare blåst och krattat, men numera klipper jag ett par gånger med vanlig motorklippare. En gång halvvägs in i lövfällningen och en när allt är på marken. Inget krattande och all näring kvar i gräsmattan. Och inga lövhögar kvar över vintern där det kan mögla.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Roboten är pausad och innan den skickas ut så maler jag sönder det värsta med multiklipparen. Allt för mycket lönn löv brukar jag samla vid komposten, mala sönder med multiklipparen innan jag förflyttat det utanför robotens område.

Krasst sett så börjar det ändå bli dags att ta in roboten snart för säsongen. Troligtvis i helgen
 
Ett par kubik samlar jag i kompost. Ett par kubik blir lövhög för ungarna att leka i. Sen försöker jag klippa ner en del med gräsklipparen.

Har sådana ofantliga mängder att det är svårt att ta hand om allt. Det försvinner till våren, så jag försöker bara få bort där det samlas och kväver gräset.
 
Växlar ner, varvar upp.
Kratta , nej nej.
 
Jag väntar på en rejäl höststorm, då blåser det mesta bort ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MrJay
Låter de ligga..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag slipar kniven på rotor klipparen och klipper sönder löven till en gröt som maskarna drar ner i marken på ett par dagar.
Ett år fick vi en tidig köldknäpp med 7-8° minus under en natt, då var det riktigt perfekt att klippa löv dom blev som pulver.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Roboten åker in i ide nu när de är kallt på nätterna. Ser ingen större anledning att klippa mer i år.

Krattar alla löven och kör till tippen. Blir ca 50 säckar på hösten, och ytterligare 10-15 på våren när jag rensar upp slänten i tomgränsen.
Anledningen att jag rensar slänten är för alla vårblommorna =)
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Klipper sönder det med motorgräsklipparen. Roboten gör ingen stor nytta med löv. Min robot får gå några veckor till innan den får komma in i värmen.
 
  • Gilla
Knm
  • Laddar…
Har hört att det är bara bra att låta löven ligga och bara kratta upp de värsta högarna sent på våren...
Ner i komposten med de.
 
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har hört att det är bara bra att låta löven ligga och bara kratta upp de värsta högarna sent på våren...
Jättebra om man inte vill ha någon gräsmatta kvar till nästa säsong :rofl:
 
Vill man vara rationell så är det bara att damma av den gamle bensinklipparen och köra någon runda med uppsamlare. Supereffektiv "dammsugare" kan man säga och resterna blir finhackat och samlat snyggt och lätthanterat.

En robot kan som sagt inte göra ett skvatt åt stora mängder höstlöv.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.