Blivit med stuga med luftvärmepump. Med total kaos av ny grund inte satt mig in i hur den fungerar:/
Ute rinner kondensen ner i marken bara. Gör det något:/? Såg man kunde ha droppbricka och frostsäkring till också. Har alla det här??
 
B
För att slippa stänk mot husväggen kan man sätta en skiva av valfritt material på snedden ut från vägg så dropparna rinner av allteftersom.
Köpte själv en plexiglasskiva från jula och satte upp på fasaden och därefter en masonit som lutar ut. Slipper det bli så stora isklumpar under också med den lösningen.
Andra tillbehör kan vara ett tak för pumpen eller färdiga skydd runtom för estetiken och lite skydd mot vädret.
 
B Bongtor skrev:
För att slippa stänk mot husväggen kan man sätta en skiva av valfritt material på snedden ut från vägg så dropparna rinner av allteftersom.
Köpte själv en plexiglasskiva från jula och satte upp på fasaden och därefter en masonit som lutar ut. Slipper det bli så stora isklumpar under också med den lösningen.
Andra tillbehör kan vara ett tak för pumpen eller färdiga skydd runtom för estetiken och lite skydd mot vädret.
Så ingen dropp bricka då? Med elvärme och allt som verkar finnas:/
 
B
Tycker inte det behövs om du kan avleda vattnet på annat sätt. Börja en säsong med en lutad skiva så ser du hur mycket is den bygger. Skulle det bli för mycket under pumpen går det ju att hacka bort lite men det beror på hur högt upp den är monterad och var i landet den är.

har svårt att tro att det lönar sig med en droppbricka som är eluppvärmd i dagsläget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bongtor skrev:
Tycker inte det behövs om du kan avleda vattnet på annat sätt. Börja en säsong med en lutad skiva så ser du hur mycket is den bygger. Skulle det bli för mycket under pumpen går det ju att hacka bort lite men det beror på hur högt upp den är monterad och var i landet den är.

har svårt att tro att det lönar sig med en droppbricka som är eluppvärmd i dagsläget.
Tack för ditt svar. Då inväntar jag med brickan. Bor långt upp men hänger det på att bara hacka is så kan jag ju göra det:) Tänkte det blev mycket kondens andra tider på året och letar sig in i grunden och så. Men det kanske inte är så..utan mer att utesluta isbildning
 
M Mariette B skrev:
Så ingen dropp bricka då? Med elvärme och allt som verkar finnas:/
De pumpar som har droppbricka under brukar också ha en värmekabel installerad. Har du en Daikin så behövs ingen värmekabel för den har ingen bricka under utan avfrostningsvattnet rinner rakt ner från lamellerna. Annars kan du ju fråga förra ägaren hur det ligger till för som jag förstår det så har pumpen funnits där tidigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.