A
P Putte 9497 skrev:
Svara på Bigfoots fråga nu experten
Då måste jag vet om han tänkt färdigt eller snarare tyckt då det krävs lite annars
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
BirgitS
B Bigfoot skrev:
Så en platta som väger tiotusen ton skulle koka upp vattnet lika snabbt med samma effekt? :)
P Putte 9497 skrev:
Svara på Bigfoots fråga nu experten
Den här tråden gäller spisar och finns i forumet vitvaror. Har ni något att tillföra som hjälper TS?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
och vad menar du med detta?
Eller har du i din upplysthet sett en spis med en platta i detta formatet?
Du i så fall specificera storlek material lite bättre

eller är du bara onödigt dryg i ditt trollande?
Jag menar att spisens konstruktion spelar roll, t.ex att en induktionsspis börjar värma kastrullen direkt medan en traditionell spis måste värma plattan först. Detta illustrerat med ett övertydligt exempel för att visa att ditt resonemang är bristfälligt.
Förstår du frågeställningen nu?
 
BirgitS
B Bigfoot skrev:
Jag menar att spisens konstruktion spelar roll, t.ex att en induktionsspis börjar värma kastrullen direkt medan en traditionell spis måste värma plattan först. Detta illustrerat med ett övertydligt exempel för att visa att ditt resonemang är bristfälligt.
Förstår du frågeställningen nu? Annars får du gärna ställa följdfrågor innan du kallar mig ett drygt troll.
Electroluxarens svar i inlägg #9 till TS gällde en jämförelse mellan spisar som TS har resp. funderar på att köpa och ingen av dem är en induktionsspis. Lätt att förstå om man har läst hela tråden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Då måste jag vet om han tänkt färdigt eller snarare tyckt då det krävs lite annars
Du verkar expert på spisar. Vilken är bäst och prisvärdast vad gäller en 400 V med varmluftsugn som är 700 bred?
 
electroluxaren skrev:
det är helt omöjligt fysikaliskt att en platta med samma märkeffekt kokar upp vattnet olika fort.
troligtvis har de som kommenterat din spis induktion själva
Nej, de har gjutjärnsspisar! Hehe
Ja, det tar nog ca 10 minuter innan det kokar upp m 12gradigt vatten.
Ibland kokar jag upp det i vattenkokaren först så det går fortare! (Egentligen är jag nog bara sugen på en ny fräsch, lite onödigt kanske. Står fortfarande i valet och kvalet!)
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
A
P Putte 9497 skrev:
Du verkar expert på spisar. Vilken är bäst och prisvärdast vad gäller en 400 V med varmluftsugn som är 700 bred?
70-spisar är nästan lika ovanliga som enhörningar, men absolut minst lika trevliga.
med det menar jag att segmentet inte ger så stor variation och inte längre utsätts för någon konkurrens utan man får ta vad som finnes.
men har du några modeller att välja på så kan jag nog komma med lite mer konkreta förslag
 
A
M malene85 skrev:
Nej, de har gjutjärnsspisar! Hehe
Ja, det tar nog ca 10 minuter innan det kokar upp m 12gradigt vatten.
Ibland kokar jag upp det i vattenkokaren först så det går fortare! (Egentligen är jag nog bara sugen på en ny fräsch, lite onödigt kanske. Står fortfarande i valet och kvalet!)
Jo är din lite sunkig så är det ju kul med nytt, hällen/plattorna lär du inte märka någon skillnad mellan men risken är att ugnen är sämre än den du har
 
electroluxaren skrev:
70-spisar är nästan lika ovanliga som enhörningar, men absolut minst lika trevliga.
med det menar jag att segmentet inte ger så stor variation och inte längre utsätts för någon konkurrens utan man får ta vad som finnes.
men har du några modeller att välja på så kan jag nog komma med lite mer konkreta förslag
Just nu har jag en glaskeramik AEG, kan du såna med?
 
Bytte nyligen från gjutjärn till keramikhäll.
Från 60 bredd till 70.

Vilket lyft! De 10 extra centimetrarna gör stor skillnad när man har mycket igång inför en middag.

Upplever också att den nya "platta" hällen är klart snabbare på att koka upp en kastrull med vatten.
Kanske är "highlight"?
Inte som induktion men ändå snabbare. Induktion gillar jag inte och de finns inte som äkta 400V spisar som ibland krävs för att bara kunna sticka i kontakten i ett befintligt spisuttag.

Det finns ganska gott om riktigt fina, ibland nya 70cm spisar på tex blocket.se Facebook marketplace etc
Många är 400V.

Du har inte övervägt begagnat?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
A
P Putte 9497 skrev:
Just nu har jag en glaskeramik AEG, kan du såna med?
shot man shot
 
electroluxaren skrev:
fruktansvärd dryg förutom problem med läsförståelsen
Ok, det var kanske drygt av mig att antyda att du har svårt att förstå. Jag lät mig dumt nog provoceras av att bli kallad drygt troll.

Min åsikt är dock fortfarande att "det är helt omöjligt fysikaliskt att en platta med samma märkeffekt kokar upp vattnet olika fort" är ett felaktigt påstående.

Och nej, att påpeka det tillför kanske inget till tråden i bemärkelsen att besvara TS frågeställning då skillnaden förmodligen är liten i praktiken. Dock lever ju trådar kvar även i framtiden och jag tycker att felaktiga påståenden ska påpekas.

Jag tänkte det var tydligt att illustrera genom ett enkelt extremexempel, men kanske hade det vara bättre att jag försökt lista något mer realistiskt med två räkneexempel där plattorna har lite olika vikt, materialet skiljer sig åt lite, diametern är lite olika, kontaktytan mot kastrullen är lite annorlunda, "värmeläckaget" till övriga spisdelar skiljer sig åt och märkeffekten är angiven med olika noggrannhet. Men hade det gjort någon skillnad?

Med det sagt så lovar jag att inte skriva mer i tråden nu, beklagar om det blev en sidodiskussion som störde huvudfrågeställningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.