Hej!

Har nog frågat något om detta förut men inte varit tillräckligt tydlig.

Tänkte fråga om det bara är att låta en PEM-slang för vatten gå rakt igenom betongen underifrån då man gjuter plattan eller krävs någon speciell armering kring denna?

Tacksam för svar

Fredrik
 
bara rakt genom funkar fint, den skall dock ligga i ett skyddsrör där den hamnar under grunden (tex. en 50mm slang för elkabel) detta för att man ska kunna byta slangen om den skulle haverera senare. Så man gjuter aldrig fast själva PEM-slangen utan det är skyddsröret som man gjuter fast (med vattenslangen i)
 
Hur långt ska skyddsröret vara? En bit under plattan, eller?
 
Se till att det går en bit utanför platta och dränering. Behöver du gräva upp det i framtiden så vill du ju gräva på en plats som är lätt att komma åt utan att det är nått annat i vägen och därmed ska du utanför dränneringen och ev markisolering runt plattan
 
Attans, det var något nytt. Bädden ligger klar, i väntan på kantelement och cellplast. Ingen har sagt något om att vattenslangen skulle sitta i ett skyddsrör. Måste jag gräva upp vattenslangen? Är det reglerat i lag att det ska vara på det här viset?
 
Tror jag knappast. Den viktiga tanken är ju att du ska slippa bila loss slangen om den måste bytas och det kan du ju fortfarande åstakomma enkelt. Skaffa en stump slang/rör som är större än vattenslangen och kraffsa ned den några cm rakt ned i bädden och sen skär du bara ur för det röret när du lägger frigoliten så har du ju löst den biten. Man får jobba lite mer om man i framtiden måste byta din slang men det går ju att hantera. Det är "bara" smidigare om man slipper vara nära/under en gjord platta och böka
 
Tusen tack för dessa inlägg.
Jag investerade i 8 meter gul-slang som pem-slangen nu ligger i.
Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.