Vad är det för saneringsfirma? Skulle definitivt inte lita på tex Anticimex eller Ocab.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Garderoberna är en annan femma. Insidan är inte trä, utan någon typ av behandlad mdf-liknande yta. Många av skåpen hade gamla plastbackar som vi var tvungna att slänga då de börjat smälta på vissa ställen. Det får bli ett helt nytt inlägg när det är dags för renovering! Det är inte enbart garderoberna som luktar unk. Även vissa skåp i köket luktar fruktansvärt starkt fast på ett mer kemiskt sätt. De luktar giftigt på nåt sätt, som mycket gammal medicin. Och allt som finns i just de skåpen blir helt genomsyrat av stanken så vi förvarar inget i dem.
Insidan av garderoberna är antagligen masonit. Innnan man gick över till spånskiveskåp i skiftet 70-80-tal så var standardkonstruktionen av garderobs- och köksskåp dubbla masonitskivor som limmades mot en ram av reglar. Tomrummet emellan skivorna fylldes med bikakeformad papp. Lätt och stark konstruktion, men svårt att i efterhand fästa saker på andra ställen än avsett från början. Gammal masonit luktar tyvärr ibland unket.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
L
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Avfuktningen behöver också åtgärdas vidare givetvis och det är redan bättre än när vi tog över, men det ruttna behöver såklart tas bort oavsett :) när vi hade en saneringsfirma här för att kolla på den lilla mögelansamling som bildats sa de att det var dumt att ha trä så nära poolen. Det är max 50 cm… det var de som föreslog pvc. Men vi kommer troligtvis se över möjligheten att renovera eller på annat sätt se hur man kan göra. Tack vare alla svar här! Det är svårt att vara okunnig, haha!

Garderoberna är en annan femma. Insidan är inte trä, utan någon typ av behandlad mdf-liknande yta. Många av skåpen hade gamla plastbackar som vi var tvungna att slänga då de börjat smälta på vissa ställen. Det får bli ett helt nytt inlägg när det är dags för renovering! Det är inte enbart garderoberna som luktar unk. Även vissa skåp i köket luktar fruktansvärt starkt fast på ett mer kemiskt sätt. De luktar giftigt på nåt sätt, som mycket gammal medicin. Och allt som finns i just de skåpen blir helt genomsyrat av stanken så vi förvarar inget i dem.

Den enda bilden jag hittar i min mobil är på en av vevarna, så jag lägger in den här!
Hej,
Då backar jag om garderoberna, det kan ju också vara så att det är skräp från 70-talet som bör bytas ut. Beroende på hur omgivande ytor ser ut är det inte heller givet att det måste vara i teak.
 
  • Gilla
Saltochpeppar
  • Laddar…
Intressant! Om det är så det ligger till, hur hade du renoverat dem?

P peroande skrev:
Insidan av garderoberna är antagligen masonit. Innnan man gick över till spånskiveskåp i skiftet 70-80-tal så var standardkonstruktionen av garderobs- och köksskåp dubbla masonitskivor som limmades mot en ram av reglar. Tomrummet emellan skivorna fylldes med bikakeformad papp. Lätt och stark konstruktion, men svårt att i efterhand fästa saker på andra ställen än avsett från början. Gammal masonit luktar tyvärr ibland unket.
 
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Intressant! Om det är så det ligger till, hur hade du renoverat dem?
Jag hade nog övervägt att slänga ut stommarna och köpa nya garderober med moderna dörrar även om det gör ont att ta bort fina gamla dörrar. Merkostnaden för att skräddarsy nya stommar för gamla överfalsade dörrar (som det troligen är) med gamla gångjärn skulle jag inte ta, men det är ju en fråga om vad man har för ekonomiska ramar och hur högt man värderar originaldetaljer.

Skulle antagligen välja att spara de gamla dörrarna om förvaringsutrymme finns. Då kan man alltid bygga nya skåp i framtiden och montera dem. Kan vara en fördel vid en försäljning att kunna säga att "de finns kvar, bara att montera om du vill!".
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag inte heller påstått. Jag skrev att koppar utomhus är ett miljöproblem.
Det är en märklig formulering. Koppar är inget miljöproblem i sig, det är en fantastisk metall som används på många håll utomhus. Bottenfärg på båtar i Östersjön blev koppar i viss mängd återigen tillåtet, då alternativet är värre. Man kan köpa kopparplåtar till nocken i vilken bygghandel som helst, dessa används för att minska påväxt. Där jag bor restaureras hus med bla nyproducerade takavvattning i koppar. Etc etc. I många fall är alternativet värre än fin koppar.
Detta är oerhört påkostade detaljer som kostar mkt. Dessutom är hållbarheten mycket bra. Det är galenskap att riva ner något sådant.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
G guggen skrev:
Det är en märklig formulering. Koppar är inget miljöproblem i sig, det är en fantastisk metall som används på många håll utomhus. Bottenfärg på båtar i Östersjön blev koppar i viss mängd återigen tillåtet, då alternativet är värre. Man kan köpa kopparplåtar till nocken i vilken bygghandel som helst, dessa används för att minska påväxt. Där jag bor restaureras hus med bla nyproducerade takavvattning i koppar. Etc etc. I många fall är alternativet värre än fin koppar.
Detta är oerhört påkostade detaljer som kostar mkt. Dessutom är hållbarheten mycket bra. Det är galenskap att riva ner något sådant.
Just att du säger att koppar är tillåtet i bottenfärg igen och då bara för att alternativet är värre innebär ju just att det är ett problem med koppar i bottenfärg. Koppar minskar påväxten just därför att det fungerar som ett gift för de organismer som orsakar påväxten och kopparn kommer förstås att fungera som ett gift för vissa organismer på andra ställen än på taket.

Om jag förstod TS rätt så var det fråga om att vissa koppardetaljer redan hade bytts ut, att TS tyckte det var fult med en blandning och att ekonomin inte fanns för att ersätta utbytta delar tillbaks till koppar. Så alternativen var tydligen att antingen ha kvar en ful blandning eller byta även resterande koppardetaljer.

Om det var mitt hus och jag hade ekonomi för det så skulle jag vilja ha allt i koppar, men nu var det inte möjligt för TS.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Just att du säger att koppar är tillåtet i bottenfärg igen och då bara för att alternativet är värre innebär ju just att det är ett problem med koppar i bottenfärg. Koppar minskar påväxten just därför att det fungerar som ett gift för de organismer som orsakar påväxten och kopparn kommer förstås att fungera som ett gift för vissa organismer på andra ställen än på taket.

Om jag förstod TS rätt så var det fråga om att vissa koppardetaljer redan hade bytts ut, att TS tyckte det var fult med en blandning och att ekonomin inte fanns för att ersätta utbytta delar tillbaks till koppar. Så alternativen var tydligen att antingen ha kvar en ful blandning eller byta även resterande koppardetaljer.

Om det var mitt hus och jag hade ekonomi för det så skulle jag vilja ha allt i koppar, men nu var det inte möjligt för TS.
Nej det innebär att det "miljövänliga" alternativet visade sig vara sämre/giftigare och dessutom en att den lilla ökningen av bränsleanvändning pga av ökad påväxt var värre än massvis med koppar i sjön.
Poängen är att kopper är betydligt mindre giftig än alternativen. De flesta saker vi tillverkar kommer med ett pris och i princip allt i samband med att ngn form av "gift" läcker ut. Jag skulle vilja se uträkningen på nytillverkade sladder-stuprör med härligt lackerings klimatavtryck står sig mot några milligram koppar.
Att basunera ut att bevara koppartakavvattning är ett miljöproblem är bara dumheter.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
G guggen skrev:
Nej det innebär att det "miljövänliga" alternativet visade sig vara sämre/giftigare och dessutom en att den lilla ökningen av bränsleanvändning pga av ökad påväxt var värre än massvis med koppar i sjön.
Då var det ju uppenbarligen inte miljövänligt och det blev ett val mellan pest och kolera där ingetdera är miljövänligt. Dock så verkar alla bottenfärger med biocider, t.ex. koppar, förbjudna i Bottniska viken norr om Örskär och i sötvatten enligt https://www.kemi.se/kemikalier-i-vardagen/kemikalier-i-hemmet-och-pa-fritiden/batbottenfarger så uppenbarligen tycker de att koppar i vatten är giftigt och inte miljövänligt.
G guggen skrev:
Att basunera ut att bevara koppartakavvattning är ett miljöproblem är bara dumheter.
Det har jag verkligen inte gjort.

Tycker du att det är snyggt att blanda koppardetaljer och plastdetaljer på taket?
Det tycker inte TS och TS kan inte heller byta ut plastdelarna till koppar. Så vad ska TS göra?
Det är väl bättre att du försöker komma med tips till TS än att gnälla på mig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då var det ju uppenbarligen inte miljövänligt och det blev ett val mellan pest och kolera där ingetdera är miljövänligt. Dock så verkar alla bottenfärger med biocider, t.ex. koppar, förbjudna i Bottniska viken norr om Örskär och i sötvatten enligt [länk] så uppenbarligen tycker de att koppar i vatten är giftigt och inte miljövänligt.

Det har jag verkligen inte gjort.

Tycker du att det är snyggt att blanda koppardetaljer och plastdetaljer på taket?
Det tycker inte TS och TS kan inte heller byta ut plastdelarna till koppar. Så vad ska TS göra?
Det är väl bättre att du försöker komma med tips till TS än att gnälla på mig.
Ja, vill du ha skygglappar för ögonen så får du det, men håll dem för dig själv. Att ha gammal fin takavvattning av koppar har sannolikt ett betydligt mindre avtryck än att byta det mot nytt. De moderna material vi har idag är knappast roliga varken för miljön eller människan om man räknar in hela produktionskedjan. Det bästa är att bevara det som redan har producerats och som dessutom håller mer än ett par höststormar.
Jag uppfattade att TS fråga var om det sänker värdet om han bytte ut dem.
Svaret där är ja, mycket sannolikt. Om det dessutom inte är väldigt mkt plast och sladder-plåt de har lappat och lagat med så är det sannolikt billigare att just åtgärda det. Ring en bra plåtslagare och be att få en offert, det borde bli billigare än att byta till nytt.
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Intressant! Om det är så det ligger till, hur hade du renoverat dem?
Billigare och enklare är att måla med spärrfärg.
 
Ärligt, vet inte vad jag ska tycka.
Ni verkar ha köpt en pärla, kanske tom något jätteunikt men ni verkar inte heller se det stora i det hela. Snälla, förstör det inte.
Det snabbaste sättet vi på forumet kan hjälpa dig är mer bilder. På huset i helhet, detaljer. Saker som är trasiga.
Att fråga en saneringsfirma vilket byggmaterial man ska ha är motsägelsefullt. De kan troligen inget om byggnadens ventilation, kulturella historia mm. Sen roligt att de anger plast, då får de ju mindre jobb i framtiden! :rofl:
Kolla gärna upp om ert hus har något typ av skydd hos kommunen om ni får ändra utseendet på utsidan.
Ni skriver att det dyker upp nya överraskande saker hela tiden. Utan att veta er bakgrund låter det som om det är ert första hus.
Vad jag skulle gjort (som jobbar på arkitektkontor sen över 20 år med just gamla hus) är som någon föreslagit kontakta någon arkitekt/byggnadsingenjör som har kunskap i detta med gamla hus. De kan oftast se vad som behöver göras och kan uppskatta en kostnad för varje del.
Jag älskar hus med historia och jag önskar er all lycka med vad jag förstår ett fantastiskt hus!
 
  • Gilla
guggen och 8 till
  • Laddar…
Alla behöver ju bo någonstans men det är synd att det köps äldre hus i originalutförande av de som inte är genuint intresserade av att bevara det ursprungliga, tycker jag. Särskilt om det är något unikt. Kataloghus i massupplaga kanske inte är i lika stort behov av bevarande då det alltid står ett likadant någon annanstans...
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Alla behöver ju bo någonstans men det är synd att det köps äldre hus i originalutförande av de som inte är genuint intresserade av att bevara det ursprungliga, tycker jag. Särskilt om det är något unikt. Kataloghus i massupplaga kanske inte är i lika stort behov av bevarande då det alltid står ett likadant någon annanstans...
Lite trist att uttrycka sig så men...
Jag tror att TS köpte huset för det finns en känsla som passar dem. Börjar man måla om teakdörrar eller annat så tappar man känslan.
Det är just det jag jobbar med om dagarna. Det inte många ser känner de flesta av.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Tack för synpunkter! Har skrivit senare i tråden om att vi kommer behålla så mycket vi kan. Det är inte vårt första hus, men vårt förra hus var några år yngre och i bättre skick. Detta huset har en fantastisk känsla, precis som du skrev till en person längre ner. Vi är inga 70-talsfantaster men huset har en karaktär som tilltalade oss mycket och stora, luftiga ytor som vi längtade efter, efter att ha bott trångt. Materialen i huset är också vackra men var inte det avgörande för oss. Vi älskar huset men är inte gjorda av pengar och det kommer verkligen upp saker från start. Elfel, mögel, fukt på ställen som blivit besiktigade som ok, vitvaror som slutat funka efter 2 veckor, läckande ”nya” rör och poolgrejer, slarvigt omhändertagna saker, fel färg som använts på flera ställen (= flagnande färg inomhus, bubblor på fasaden etc), krångliga föregående ägare som tagit med sig saker de inte borde och lämnat sådant vi aldrig skulle tänka tanken att lämna, träd som visat sig vara för grunt planterade för att kunna räddas, andra träd som visat sig vara för sjuka, invasion av långsprötad silverfisk etc. Det har varit ett konstant tillflöde av grejer, massa samtal med jurister och andra professioner och inga egentliga rättigheter eller möjlighet till stöd. Vi har räknat med många renoveringar men har verkligen känslan att saker inte riktigt kommit fram vid försäljning. Vi skulle sannolikt köpt huset ändå på grund av kärlek vid första ögonkastet, men alla de nya sakerna har lagt sig som en filt av obehag över alltihop. Ville bara förklara lite, det är ju helt och hållet off topic.

Vi har inte frågat saneringsfirman om tips på byggmaterial utan fått det tillsagt oss när de kollade på ett mögelangrepp. Vi kommer heller inte måla över några teakdörrar. Inne i skåpen kanske vi målar, men utifrån vad jag läst så hjälper det oftast inte mot lukten. Vi får se…

Känner att detta forum kommer ge många bra lärdomar och tankeställare de närmaste åren. :cool:


FreQa FreQa skrev:
Ärligt, vet inte vad jag ska tycka.
Ni verkar ha köpt en pärla, kanske tom något jätteunikt men ni verkar inte heller se det stora i det hela. Snälla, förstör det inte.
Det snabbaste sättet vi på forumet kan hjälpa dig är mer bilder. På huset i helhet, detaljer. Saker som är trasiga.
Att fråga en saneringsfirma vilket byggmaterial man ska ha är motsägelsefullt. De kan troligen inget om byggnadens ventilation, kulturella historia mm. Sen roligt att de anger plast, då får de ju mindre jobb i framtiden! :rofl:
Kolla gärna upp om ert hus har något typ av skydd hos kommunen om ni får ändra utseendet på utsidan.
Ni skriver att det dyker upp nya överraskande saker hela tiden. Utan att veta er bakgrund låter det som om det är ert första hus.
Vad jag skulle gjort (som jobbar på arkitektkontor sen över 20 år med just gamla hus) är som någon föreslagit kontakta någon arkitekt/byggnadsingenjör som har kunskap i detta med gamla hus. De kan oftast se vad som behöver göras och kan uppskatta en kostnad för varje del.
Jag älskar hus med historia och jag önskar er all lycka med vad jag förstår ett fantastiskt hus!
 
Redigerat:
  • Gilla
Anjo06 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.