Har en gammal FLVP Nibe 360P (2006, tuffar faktiskt på fortfarande). På sistone har jag snöat in på hemautomatisering med Home Assistant. Kör timprisavtal på elen och skulle vilja köra även 360P:n på "rätt" timmar, d v s undvika de dyraste.

Funderar på om det kan vara möjligt att koppla ihop rätt kombinationer på den kopplingsplint som sitter högst upp på effektvaktskortet och har 17 olika kontakter? Då skulle man kunna använda lämplig Shelly-produkt, enligt uppgift t ex en Shelly Uni eller 2 st Shelly 1 för att tidvis blockera elpatron och helst även kompressor.

Någon som känner till vilka kopplings-kombinationer det skulle kunna vara? Förslag på andra lösningar?

Tackar :)
 
Jag tänkte försöka mig på samma sak med produkter från Shelly.
Enligt den hjälp jag fått hittills (har inte provat än) så ska anslutningarna 6 och 7 slutas.
Det tänkte jag använda en Shelly Plus 1 till. Om 6 och 7 sluts så stängs alla elpatroner av är tanken.

310730281_448673340690568_5637214176779721379_n.png

Så kablar från kopplingarna 6 och 7 in på O och I på Shellyn och sedan ett (smart?) schema i Shellyn. Jag tänkte prova att kapa bort toppen mellan kl 16-20 och se vad som händer. Automationen får fråga andra om. Om du inte redan är FB-medlem i ShellySweden så bli det. Där finns oändligt med kunskap och bra idéer.
310751786_1456134671532902_3543204163751655222_n.jpg
 
Har din Nibe ett ur på fronten för nattsänkning? Då måste det enklaste av enklaste vara att du ställer detta på att sänka temp så mycket den tillåter de timmar som du inte vill att den går. Gör ju inget åt varmvattenproduktionen, men att puffa till några minuter med kompressorn för att hålla temp gör nog marginellt på elförbruk.
 
Min Nibe har inget ur på fronten. I menyerna finns det nattsänkning iofs.
Kan man stänga av enbart varmvattenproduktion och låta värmen vara orörd på en 360P. Egentligen var det det jag tänkte från början. Köra varmvattnet tills det tar slut och värma upp det igen senare på kvällen/natten?
 
Nattsänkningen är ju för värmen, det är ju den som drar mest el. Men gissar på att den styr detta med shunten. VVB och manteln i den här sitter ju ihop så det går ju inte att sänka det ena eller det andra separat. Men om den är så avancerad med menyer, ställ ner panntempen, tillåt bara varmvattenproduktion med kompressor etc.
 
S Stefan75 skrev:
Har en gammal FLVP Nibe 360P (2006, tuffar faktiskt på fortfarande). På sistone har jag snöat in på hemautomatisering med Home Assistant. Kör timprisavtal på elen och skulle vilja köra även 360P:n på "rätt" timmar, d v s undvika de dyraste.

Funderar på om det kan vara möjligt att koppla ihop rätt kombinationer på den kopplingsplint som sitter högst upp på effektvaktskortet och har 17 olika kontakter? Då skulle man kunna använda lämplig Shelly-produkt, enligt uppgift t ex en Shelly Uni eller 2 st Shelly 1 för att tidvis blockera elpatron och helst även kompressor.

Någon som känner till vilka kopplings-kombinationer det skulle kunna vara? Förslag på andra lösningar?

Tackar :)
Hej!
Jag har exakt samma värmepump, och använde en Shelly Uni för att kunna styra elpatronen. Den får ström från RJ45-kontakten som sitter på styrkortet, och kortsluter stiften enligt bilden som länkades ovan genom att jag kör den i läge "Detached Switch". Styrning sker från HA, med timer för att ha elpatronen aktiv endast på nätterna.

Grafisk framställning av värmepumpens effektanvändning med 785.0W markerat, och indikatorer för aktivt, reducerat och inaktiverat läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr kör ju kompressorn 24/7 så fort det blir minsta temperaturfall, så det går ju en hel del ström ändå.

EDIT: Det var någon filur som gjort en egen smart-modul till några av Nibe's pumpar, och även denna. Den såldes för ett par, tre tusenlappar vill jag minnas. Hittar tyvärr inte länken längre, för den kanske klarar betydligt mer sparinställningar.

EDIT2: Denna var det jag tänkte på: https://sites.google.com/view/myheatpump/startsida
Nån som har erfarenhet av den?
 
Redigerat:
  • Gilla
MrH
  • Laddar…
Jag har skaffat en Shelly Plus 1 som ”ligger till sig” på soffbordet än så länge. Jag tänkte antingen sätta den så att elpatronerna stängs av eller så att värmenkurvan sänks med inställt värde. Har inte bestämt mig. Jag vet inte vilket som ger mest tillbaka utan att det påverkar komforten i huset alltför mycket. Jag är fortfarande inte på att endast ha schema som justerar mellan kl 17-20 eller liknande. Lite kollande på spotpriset blir det kanske ändå.
 
C Candell skrev:
Hej!
Jag har exakt samma värmepump, och använde en Shelly Uni för att kunna styra elpatronen. Den får ström från RJ45-kontakten som sitter på styrkortet, och kortsluter stiften enligt bilden som länkades ovan genom att jag kör den i läge "Detached Switch". Styrning sker från HA, med timer för att ha elpatronen aktiv endast på nätterna.
Funderade precis på att göra en liknande grej men undrade varifrån jag skulle ta ström. Låter ju perfekt om det är möjligt att plocka från RJ45-kontakten men på vilka stift tar du strömmen?
 
T tobiasp skrev:
Funderade precis på att göra en liknande grej men undrade varifrån jag skulle ta ström. Låter ju perfekt om det är möjligt att plocka från RJ45-kontakten men på vilka stift tar du strömmen?
Oj, det minns jag inte, men det är ju enkelt att mäta sig fram. Jord finns det både här och där på styrkortet, och så bara sätta i en avklippt nätverkskabel och mäta varje ledning.
 
Såg på en annan sajt att #4 (blå) hade +12V och #8 (brun) var jord. Har ej testat detta men var inne på samma sak.

Har en Shelly 1 (portad till Homekit) som jag annars tänkt mata med 220V men klart smidigt om man kan köra den via RJ45:an. Shellyn drar ju <1.2W så borde inte vara några problem kan man känna.

#1 Vit/Orange: A eller D+
#2 Orange: B eller D-
#3 Vit/grön
#4 Blå: 12 volt
#5 Vit/blå: 5 volt
#6 Grön
#7 Vit/brun: Jord
#8 Brun: Jord

Måste bara orka gå ner i källaren och öppna/mäta. Men denna pin-out påminner väldigt mycket om RJ45 PoE som har liknande. Så antar att det är den standarden man följer (bifogad bild). Om det är PoE-standarden man följer så är max belastning 15.4W för den äldre standarden (802.3af).
 
  • Tabell för RJ45 Ethernet-kabelstift och färgkoder för PoE, T-568A och T-568B standarder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte helt relevant för tråden, men så här är status på min styrning nu. Jag är bortrest hela December, så har stängt av allt onödligt hemma. Innetemperaturen har legat runt 16-18 grader, tills vädret slog om till minusgrader för ett par, tre dagar sedan, och värmepumpen prompt slutade köra kompressorn helt.

Fritt fall på innetemperaturen som var nere på under 8 grader inatt. Jag har några rum stängda med radiatorerna av eller på frostskydd, och blev lite rädd att det skulle kunna bli minusgrader i dom eftersom kylan verkar hålla i sig.

Graf som visar temperaturövervakning utomhus, inomhus och i kryputrymme över flera dagar i december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elpatronen är aktiverad mellan midnatt och 05:00, då elpriset vanligtvis är lågt... eller minst dyrt, då det ändå är en bra bit över 4 kr nu. Med över 7kW på värmen så blir det lite kostnader ändå.

Energiprisdiagram som visar timvisa spotpriser, konsumtion och prisprognoser för el i öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är glad jag har styrningen. Funderar lite på om det ändå hade varit mera effektivt att låta den köra oftare så den inte behöver tokvärma på natten, men tror inte jag experimenterar med detta just nu.

Nu, första minusgraderna efter jag börjat mäta, är det också tydligt vilken totalt värdelös lösning en frånluftsvärmepumpt är när utetemperaturen blir låg. Vet för lite om dom, men man trodde ju att den återvann värmen i inomhusluften innan den ventilerades ut, och varför ska den då vara så otroligt känslig på utetemperatur?
 
Redigerat:
Satte som sagt ett flashat Shelly 1 relä att sluta 6-7 på plint 14, Satte automation på den att sluta kl 14 och sedan öppna 4 timmar senare (provar mig fram här, kanske kan bryta längre utan att man blir utan varmvatten) då detta är dygnets absolut högsta priser. Blir till att följa tempen.

Funderar på att sätta en Shelly till att ersätta rumstempen (3-4 på plint 14). Då kan man sätta ner kurvan (-5 max) för att dra ner tempen och sedan dra upp den igen innan man kommer hem. Nackdelen är att den inte är smartare än så. Ett alternativ kan annars vara att sätta en shelly på kretskortet att göra extra varmvatten på natten, för att därigenom ta sig genom dagen, men med nackdelen att sådan aktivering gäller i 24 timmar och vill minnas att extra VV aktiverar elpatronen.

I vårt område är FLVP krav för bygglov. Nackdelen med de är ju att de blir effektivare vid högre fläkthastighet, detta å andra sidan är nedagitvt då mer kall luft dras in. Vi har en extra LLVP för att stötta, den betalade sig fort. Men spelar knappt någon roll när elpriserna är som de är - det är nog elverk eller oljepanna som gäller snart.
 
C Candell skrev:
Kanske inte helt relevant för tråden, men så här är status på min styrning nu. Jag är bortrest hela December, så har stängt av allt onödligt hemma. Innetemperaturen har legat runt 16-18 grader, tills vädret slog om till minusgrader för ett par, tre dagar sedan, och värmepumpen prompt slutade köra kompressorn helt.

Fritt fall på innetemperaturen som var nere på under 8 grader inatt. Jag har några rum stängda med radiatorerna av eller på frostskydd, och blev lite rädd att det skulle kunna bli minusgrader i dom eftersom kylan verkar hålla i sig.

[bild]

Elpatronen är aktiverad mellan midnatt och 05:00, då elpriset vanligtvis är lågt... eller minst dyrt, då det ändå är en bra bit över 4 kr nu. Med över 7kW på värmen så blir det lite kostnader ändå.

[bild]

Jag är glad jag har styrningen. Funderar lite på om det ändå hade varit mera effektivt att låta den köra oftare så den inte behöver tokvärma på natten, men tror inte jag experimenterar med detta just nu.

Nu, första minusgraderna efter jag börjat mäta, är det också tydligt vilken totalt värdelös lösning en frånluftsvärmepumpt är när utetemperaturen blir låg. Vet för lite om dom, men man trodde ju att den återvann värmen i inomhusluften innan den ventilerades ut, och varför ska den då vara så otroligt känslig på utetemperatur?
Hur menar du känslig på utetemperaturen?
Varför slutade den gå på kompressor?
 
P perstr skrev:
Satte som sagt ett flashat Shelly 1 relä att sluta 6-7 på plint 14, Satte automation på den att sluta kl 14 och sedan öppna 4 timmar senare (provar mig fram här, kanske kan bryta längre utan att man blir utan varmvatten) då detta är dygnets absolut högsta priser. Blir till att följa tempen.

Funderar på att sätta en Shelly till att ersätta rumstempen (3-4 på plint 14). Då kan man sätta ner kurvan (-5 max) för att dra ner tempen och sedan dra upp den igen innan man kommer hem. Nackdelen är att den inte är smartare än så. Ett alternativ kan annars vara att sätta en shelly på kretskortet att göra extra varmvatten på natten, för att därigenom ta sig genom dagen, men med nackdelen att sådan aktivering gäller i 24 timmar och vill minnas att extra VV aktiverar elpatronen.

I vårt område är FLVP krav för bygglov. Nackdelen med de är ju att de blir effektivare vid högre fläkthastighet, detta å andra sidan är nedagitvt då mer kall luft dras in. Vi har en extra LLVP för att stötta, den betalade sig fort. Men spelar knappt någon roll när elpriserna är som de är - det är nog elverk eller oljepanna som gäller snart.
Kom du fram till på vilka pinnar det finns 12 V på rj45an?

Jag har kört med en Shelly (matad med 220) sen i söndags och haft automation att stänga av elpatronen under de dyraste timmarna vilken har inneburit typ hela dagen med följd att varmvattnet varit under 30 grader på em/kväll.

Testade idag att dra ner framledningstemperaturen med vredet på framsidan i morse till strax under 30 C (vilket är vad kompressorn brukar klara på vår/höst läge) och nu var varmvattnet strax under 50 C när jag kom hem. Borde gå åt mindre energi när jag sen slår på elpatronen att bara värma upp radiatorvattnet till normalt framledningstemperatur än både varmvatten och radiatorvatten som har behövts tidigare.

Blir nog att skaffa en Shelly till för att automatisera sänkning av framledningstemperaturen, synd bara att det blir en fast sänkning och man inte kan anpassa den efter utetemperaturen.
 
T tobiasp skrev:
Hur menar du känslig på utetemperaturen?
Varför slutade den gå på kompressor?
Slutade för att det blev för kallt för att kompressorn ska göra nytta, och känslig för att den lägger av när utetemperaturen är låg, fast jag inbillat mig att den går på inomhusluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.