Flyttat till ny boende med 30åriga badrum.

Besiktningsmannen sa att badrummen måste renoveras då dem tekniska livstiden gått ut, MEN att badrummen är hela och fina. Inga tecken på något problem. Enligt honom kunde vi utan problem duscha där i 1-2år till om vi önskade skjuta upp renoveringen, vilket vi vill. Men samtidigt inte lägga allt för mycket pengar på något som ändå ska rivas.


Nu till min fråga,

Hur målar vi badrummet. Efter lite googling så verkar det råda lite delade meningar om hur man ska måla om för att fräscha upp äldre badrum med våtrumsfärg.

1, Vad säger ni, hur gör man?
Mattan på golvet känns mjuk, ej klibbig. Vilket verkar vara en grej?

2, Vad kan det kosta?

3, Har ni tips på sidor med inspiration så får ni gärna dela dessa. Själv hittar jag mest kaklade badrum då jag söker inspiration.
 
  • Kondensskador på en vit vägg syns ovanför metallknopp av handtag, tecken på fuktskada i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsmutsade vägghörn och golvlist med synliga slitagespår ovanför en vit golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med duschhörna med glasvägg, vit toalett och handfat samt grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det förhoppningsvis skräp man ser på bilderna men det ser ut som skador i mattan vid de röda markeringarna. Golv med fläckar och möjliga skador kring röda markeringar, smuts vid sockel och avloppsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emiiiöbb
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Nu är det förhoppningsvis skräp man ser på bilderna men det ser ut som skador i mattan vid de röda markeringarna. [bild]
Jag hade aldrig kollat så noga. Nu borstade jag bort skräpet och tog nya bilder.

Det ser onekligen ut som någon typ av hack eller skärsår i mattan.

I den runda 'öppningen' eller hur jag nu ska beskriva den, så är materialet poröst-aktigt, vad kan det vara?
 
  • Skadad och fläckig golvbeläggning med en rund öppning och poröst material synligt nära en vit rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad matta med runda öppningar och skärsår på poröst material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad matta med ett hack framför en persons pekfinger för storleksjämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan måla om en våtrumsmatta men se det inte som att du förlänger livet på den utan det är bara en visuell förbättring. Prata med lokala färgaffären så kan dom ge dig bra tips på hur du ska gå tillväga.
 
  • Gilla
Emiiiöbb
  • Laddar…
Vad är det för bjälklag och väggar; betong, trä?
 
  • Gilla
Emiiiöbb
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vad är det för bjälklag och väggar; betong, trä?
Jag vet inte :thinking::seenoevil: får fråga grannarna om inte bilden ger tillräckligt bra svar?
 
  • En tabell med information om ett hus: byggnadsår 1989, fasad av trä, tak med betongpannor, stomme och bjälklag av trä, grundläggning betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nu att väggmattan ser ut att vara målad en gång redan. Hade det varit mitt beslut så hade jag hoppat över att måla om och i stället sparat pengarna till en ordentligt renovering. Eventuellt även stoppat in en billig duschkabin för att inte riskera fuktskador innan renovering.
 
  • Gilla
Odi et Amo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E Emiiiöbb skrev:
I den runda 'öppningen' eller hur jag nu ska beskriva den, så är materialet poröst-aktigt, vad kan det vara?
Det som är inuti mattan?
Det ser ut som att mattans ytskikt är borta så jag instämmer i rekommendationen om duschkabin.
 
Jag hade köpt en fräsch begagnad duschkabin för att begränsa risken för fuktskador och satsat på en matta och snygga handdukar för att lyfta det estetiskt.
 
UPPDATERING
Har nu listat ut att det porösa materialet i rundningen måste vara våtrumsspackel av skruvhål. Gissningsvis från tidigare duschvägg eller liknande.

Så, då kanske hålen är vattentäta?
 
  • Vägg med våtrumsspackel i skruvhål och pekande finger som pekar på ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn i badrum med indikation på tidigare skruvhål spacklade med våtrumsspackel, nära duschvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Silikon vet jag är vattentätt och det är det man i alla fall numera använder för att täta hål. Jag vet inte hur det är med våtrumsspackel.

Jag instämmer med andra att duschkabin och renovering så snart som möjligt är det bästa så lägg inga pengar på en uppfräschning för det medför lätt att man flyttar fram renoveringen i tiden.
 
Inte värt att chansa om ni tänkt skjuta på renoveringen i flera år. In med en kabin eller tidigarelägg renoveringen.
 
  • Gilla
Emiiiöbb
  • Laddar…
Kalkbelagd handdusch och blandare monterad på vägg ovanför badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador längs överkanten av en badkarsvägg, med en hand som pekar på den påverkade ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en avloppsrörskoppling i vit plast inuti ett hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter några veckor funderingar så har jag följande tankegång. Inte sminka grisen utan helt enkelt aldrig duscha i duschen på bilden. All dusch får göras i badkaret på ovanvåningen.

Kanske plocka bort badkaret och ställa in en duschkabin där? Men varför kan jag inte duscha/bada i badkaret? Skulle en kabin vara sååå mycket bättre?

Se bilder i inlägg #13
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E Emiiiöbb skrev:
[bild] [bild] [bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.