Hej vi har problem med gammal gjutjärnsbrunn. Den luktar fruktansvärt och vi undrar om den går att stänga till så ingen lukt kommer ut? Vi har ett vattenrör från tvättmaskin som leds med i brunnen.
 
  • Rostig och smutsig avloppstank med synlig röranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig avloppsrörinstallation och en öppen avloppsbrunn med vatten inuti, i behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig golvbrunn med vit avloppsrör i ett badrum, behov av rengöring eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Är det inte bara så att det är ett stort öppet i vattenlåset? Det ska nog sitta en propp där som har ramlat loss:

Närbild på öppningen av ett vattenlås där en propp saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte bara så att det är ett stort öppet i vattenlåset? Det ska nog sitta en propp där som har ramlat loss:

[bild]
hur ser ut proppen, kan du visa bild så kollar jag om det är problemet. För den luktar hemskt
 
Krilleman
Proppen sitter ju på sin plats. Se min markering.

Det som hänt är att någon borrat upp ett jättestort hål i brunnen och det är där lukten kommer ifrån. (Till höger om min markering)

Du måste få det tätt för att lukten ska försvinna.

Vy över avloppsbrunn med en markerad propp och ett stort borrat hål intill, orsak till luktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är ett stort hål ovanför renspluggen, därför det luktar, det hålet ska vara täppt
 
Krilleman Krilleman skrev:
Proppen sitter ju på sin plats. Se min markering.

Det som hänt är att någon borrat upp ett jättestort hål i brunnen och det är där lukten kommer ifrån. (Till höger om min markering)


Precis men hur ska jag göra det.Vad ska jag köpa??Varit redan på Bauhaus osv och dom har ingen aning om..

Du måste få det tätt för att lukten ska försvinna.

[bild]
 
M Mapet890 skrev:
Det är ett stort hål ovanför renspluggen, därför det luktar, det hålet ska vara täppt
har ni nån förslaget på hur ska jag täppta den? Vad ska jag köpa vart?? Tack
 
Claes Sörmland
Mät diametern på hålet som någon tydligen har borrat upp. Köp lämplig propp som passar. Om du vet diametern i mm så ska Google snart lösa detta problem.

(Sen får man hoppas att någon har borrat upp brunnen för att rensa den och inte för att det nästan är stopp i avloppsstammen och man har velat sätta vattenlåset ur funktion för att få vattnet att rinna igenom bättre. I det senare fallet kommer ju proppen då att stoppa flödet genom avloppsstammen.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
har ni nån förslaget på hur ska jag täppta den? Vad ska jag köpa vart?? Tack
Till renspluggar finns färdiga i olika storlekar, tveksam till så stort hål men det borde gå att hitta på något
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mät diametern på hålet som någon tydligen har borrat upp. Köp lämplig propp som passar. Om du vet diametern i mm så ska Google snart lösa detta problem.

(Sen får man hoppas att någon har borrat upp brunnen för att rensa den och inte för att det
nästan är stopp i avloppsstammen och man har velat sätta vattenlåset ur funktion för att få vattnet att rinna igenom bättre. I det senare fallet kommer ju proppen då att stoppa flödet genom avloppsstammen.)
dom har gjort relaining av röret i hela området så jag tror inte att det är stopp eller nånting så..Kan det va att dom har gjort detta menar borrat hål??
 
Claes Sörmland
L LeaDK skrev:
dom har gjort relaining av röret i hela området så jag tror inte att det är stopp eller nånting så..Kan det va att dom har gjort detta menar borrat hål??
Det låter ju t o m troligt!
 
Hade 2 renspluggar hemma som var urkapade med rondell, slipade metallrent ca 10 mm runt hålet med en dremel och la på ett tunns aluminiumnät (till spackling typ biltema) för att sedan täcka detta med typ JB Weld. Skitlukten har varit borta i ett år nu så det verkar hålla bra.
 
  • Rostig rördel med reparerat hål förslutet med aluminiumnät och JB Weld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
L LeaDK skrev:
dom har gjort relaining av röret i hela området så jag tror inte att det är stopp eller nånting så..Kan det va att dom har gjort detta menar borrat hål??
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter ju t o m troligt!
I så fall tycker jag det är höjden av slarv att lämna ett "olåst" vattenlås efter sig! :mad:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
I så fall tycker jag det är höjden av slarv att lämna ett "olåst" vattenlås efter sig! :mad:
Mina grannar fick sin källare vattenfylld efter att reliningföretag lämnat ett öppet rör i avloppssystemet så slarv förekommer garanterat.
 
L LeaDK skrev:
har ni nån förslaget på hur ska jag täppta den? Vad ska jag köpa vart?? Tack
En snabblösning är att göra hyfsat rent och torrt runt hålet. Dra en rejäl silikonsträng runt och lägg på en plastskiva, t.ex utklippt från ett burklock. Hur länge det håller tätt beror på hur rent man gjort.
Jag har haft den lösningen i en plastgolvbrunn i många år nu eftersom jag inte fixat en ny plugg ännu.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.