Aaake37 skrev:
Jag tittade på en villa i helgen. Ägarna är ett ungt par på 30 år. De köpte villan 2021 November för 11 msek. Nu ligger den ute för 10 och de har efter 2 månader skambud på 8.0. Pantbrev 7.8 msek. Jag var själv på visningen..
Det tror jag också. Men att någon som har lån på max 7,8 Mkr får ett skambud på 8 är inte ett tecken på att systemet havererar, utan på att någon gör en dålig affär.

Skillnaden mellan oss är inte att jag inte ser några problem, utan att jag
  • inte ser problemen som systemhotande, eller
  • tror att staten är skickad att lösa situationen.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag också. Men att någon som har lån på max 7,8 Mkr får ett skambud på 8 är inte ett tecken på att systemet havererar, utan på att någon gör en dålig affär.

Skillnaden mellan oss är inte att jag inte ser några problem, utan att jag
  • inte ser problemen som systemhotande, eller
  • tror att staten är skickad att lösa situationen.
I grunden tycker jag att de som gör en dålig affär får ”skylla sig själva”. Problemet är att staten inte ser det så utan reglerar för att rädda medelklassen till varje pris. Tar man på sig det ansvaret får man också ta på sig ansvaret att alla inte lånar sönder sig från början.

I slutändan måste man vara fine med att storbanker faller till höger och vänster om man inte reglerar belåningen. Både du och jag vet att staten skulle baila ut storbankerna på en sekund om det behövs.

Nu har vi ett system i hela världen där alla världens stater är beredda att dra till med minusräntor bara för att rädda det finansiella systemet från krasch. Det du förespråkar är att låta allt krascha istället och låta marknaden korrigera sig på det sättet.
 
Aaake37 skrev:
Jag tittade på en villa i helgen. Ägarna är ett ungt par på 30 år. De köpte villan 2021 November för 11 msek. Nu ligger den ute för 10 och de har efter 2 månader skambud på 8.0. Pantbrev 7.8 msek. Jag var själv på visningen.
Frågan är väl om 8M är ett skambud. Att helt ordinära villor gått för över 10 miljoner visar snarare på hur sjukt systemet är. Det är ett pris som är dopat av vår extremt låga ränta. Vid en mer normal ränta runt 10% innebär ett 8M lån att man ska punga ut med 800 000 om året i ränta (blir lite bättre med avdrag, men ändå) vilket all borde inse inte är hållbart. Skulle tro att ett rimligt värde på huset är lägre än 3 miljoner. Det är lite av kejsarens nya kläder över bostadsmarknaden. Alla borde enkelt inse att något är väldigt fel, men ändå väljer så gott som alla att spela med.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här borde man kunna dyka djupare i, för allt annat lika låter det inte som om ni valde rätt om ni haft det knaggligt i 15 år. Allt annat är dock inte lika, exempelvis har Sveriges höga invandringstakt hållit tillbaka vår ekonomiska utveckling en del medan Finlands närhet till Ryssland påverkat negativt hos er.

Trots det har Sveriges ekonomi vuxit med 12 % de senaste 15 åren medan Finlands stått still. Så att ni valde rätt i att reglera mer, nej det tror jag inte.

[bild]
[länk]
Då det går inflation på bostäder så ökar BNP också, det är självklart. På bekostnad av att hushållsskulderna ökar.
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att de kan sälja el dyrt till Tyskland.

Frekvensen är identisk i hela det skandinaviska elnätet. Senast det var problem med Frekvensen var när Finlands OL3 snabbstoppade.
I går kväll den 10/10 strax före midnatt hade vi problem med frekvensen igen, södra Sverige saknar efter Barsebäcks nedläggning svängmassa och vad hjälper det att vindkraften kan leverera billig el då det blåser då den inte har förmågan att hålla frekvens?
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Frågan är väl om 8M är ett skambud. Att helt ordinära villor gått för över 10 miljoner visar snarare på hur sjukt systemet är. Det är ett pris som är dopat av vår extremt låga ränta. Vid en mer normal ränta runt 10% innebär ett 8M lån att man ska punga ut med 800 000 om året i ränta (blir lite bättre med avdrag, men ändå) vilket all borde inse inte är hållbart. Skulle tro att ett rimligt värde på huset är lägre än 3 miljoner. Det är lite av kejsarens nya kläder över bostadsmarknaden. Alla borde enkelt inse att något är väldigt fel, men ändå väljer så gott som alla att spela med.
håller med om att det inte egentligen är ett skambud. Det är vad marknaden värderar kåken till.

Att mediokra kåkar från 70-80 tal i områden som Täby eller Tyresö kostar 11-12 msek är som du säger totalt absurt. Vid en normal marknadsränta är ett vettigt pris runt 6-7.

Paret i denna villa skiljer sig och ska redan ha fixat nya boenden. När de gick in villan la de in drygt 3 msek. Nu kommer de ha 300-400k att dela på för att lägga in i nya bostäder. Blir ju ingen höjdare. Men som de flesta unga som bor i 10msek bostäder i Sthlm finns ju alltid pappa ett samtal bort
 
Redigerat av moderator:
L lbgu skrev:
Jag tänker osökt på Ebba Gröns 'Staten och kapitalet', finns nog en del sanningar där även om jag politiskt står rätt långt ifrån Ebbas ideal.
Om du lyssnar på orginalet av Blå Tåget är det uppenbart att låten handlar om sossarna. Ebba Grön tog bort de mest samhällskritiska verserna i den, då de tyckte refrängen var frän ...
 
F fribygg skrev:
I går kväll den 10/10 strax före midnatt hade vi problem med frekvensen igen, södra Sverige saknar efter Barsebäcks nedläggning svängmassa och vad hjälper det att vindkraften kan leverera billig el då det blåser då den inte har förmågan att hålla frekvens?
Jag vet inte vad som hände i går. Men frekvensen är samma i hela nätet. Det har inget med var svängmassan finns att göra.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte vad som hände i går. Men frekvensen är samma i hela nätet. Det har inget med var svängmassan finns att göra.
Kablarna har en resistans. Frekvensen varierar över nätet. Varje förbrukare ses som en last på varje generator men olika mycket beroende på meter kabel emellan.
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Kablarna har en resistans. Frekvensen varierar över nätet. Varje förbrukare ses som en last på varje generator men olika mycket beroende på meter kabel emellan.
Nej, hela nätet är synkront.
Frekvensen varierar definitivt inte över nätet.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte vad som hände i går. Men frekvensen är samma i hela nätet. Det har inget med var svängmassan finns att göra.
Jag vet att det blåste mycket och att Barsebäck inte är i drift;)
 
F fribygg skrev:
Jag vet att det blåste mycket och att Barsebäck inte är i drift;)
Det är knappast något som påverkar hur elnätet fungerar. Det här är en av de mest grundläggande egenskaperna i ett växelströmsnät.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast något som påverkar hur elnätet fungerar. Det här är en av de mest grundläggande egenskaperna i ett växelströmsnät.
Påstår du att vindkraften inte skapar problem?
 
Du behöver nog jobba på läsförståelsen.
 
D Daniel 109 skrev:
Du behöver nog jobba på läsförståelsen.
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte vad som hände i går. Men frekvensen är samma i hela nätet. Det har inget med var svängmassan finns att göra.
Om du tar och läser på om balansering ser du snart att vi har för mycket intermittent produktion i förhållande till den planerbara svängmassan. Svenska kraftnäts driftchef Pontus de Mare skrev om detta den 21/12-20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.