P patrikwa skrev:
Ah, smart! Det borde ju funka, oklart vad det heter officiellt (säkert nåt med beslag?), en sökning på "fettbroms" gav inte mycket tyvärr :/
Mjukstängare kanske är ett bättre ord som Mexitegel skrev, jag kallar det fettbroms då jag förstås petade isär den för att se hur den såg ut inuti ;-)
Finns i olika styrkor, varav toalettsitsstängare nog är för stark, om du inte har en tiger.....

/W
 
Vi vill se kissen! :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Mjukstängare kanske är ett bättre ord som Mexitegel skrev, jag kallar det fettbroms då jag förstås petade isär den för att se hur den såg ut inuti ;-)
Finns i olika styrkor, varav toalettsitsstängare nog är för stark, om du inte har en tiger.....

/W
Annars hade det ju varit en smart lösning att bara skruva fast en toasits framför hålet :crysmile:.
 
  • Haha
  • Gilla
Hr_Dayone och 5 till
  • Laddar…
Lite filtduk på magneterna kanske räcker för att dämpa smällen kanske.
 
  • Gilla
ulfem
  • Laddar…
A aarneby skrev:
Lite filtduk på magneterna kanske räcker för att dämpa smällen kanske.
Inte bra, blir väldigt smutsigt. Men gummilisten man sätter på duschdörrar kan funka.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
I pennor finns det små fjädrar, ta 2st. Borra hål mellan magneterna och luckan med samma diameter som fjädrarna har och sätt fjädrarna i hålen så bromsar dom luckan när den kommer ner.

Är det för mycket motstånd i fjädrarna så att magneterna inte orkar dra igen luckan så kan du borra djupare hål eller knipsa av en del av fjädern med en avbitare.
 
Kanske ska förtydliga att jag inte är ute efter att dämpa smällen som blir av att luckan kommer fallande i fritt fall, jag vill alltså att luckan ska stängas långsamt hela vägen. Den ska alltså öppnas utan motstånd men sen när katten slutar ha luckan vilande på sin rygg och går därifrån ska luckan låååångsamt åka igen, anledningen är att deras svans inte hänger med ut lika fort som katten själv så när luckan kommer dundrandes ner så hamnar svansen lätt i kläm.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Ett tunt snöre som fästs i luckan som går uppåt över en rulle och nedåt och sen en tyngd i snöret.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ett tunt snöre som fästs i luckan som går uppåt över en rulle och nedåt och sen en tyngd i snöret.
Ett snöre med något som hänger och dinglar precis där det finns katter. Vad kan möjligen gå fel?
 
  • Haha
  • Gilla
Knax70 och 8 till
  • Laddar…
Dra sn
Hep Hep skrev:
Ett snöre med något som hänger och dinglar precis där det finns katter. Vad kan möjligen gå fel?
Snöret i ett rör några meter upp, vad kan gå fel?
Eller en stång första metern.
Eller nått annat ;-)
 
Hep Hep skrev:
Vad kan möjligen gå fel?
Inget, snöret fyller dubbla funktioner! :crysmile:
 
P patrikwa skrev:
Kanske ska förtydliga att jag inte är ute efter att dämpa smällen som blir av att luckan kommer fallande i fritt fall, jag vill alltså att luckan ska stängas långsamt hela vägen. Den ska alltså öppnas utan motstånd men sen när katten slutar ha luckan vilande på sin rygg och går därifrån ska luckan låååångsamt åka igen, anledningen är att deras svans inte hänger med ut lika fort som katten själv så när luckan kommer dundrandes ner så hamnar svansen lätt i kläm.
Men så fungerar ju köpeluckor? Luckan hålls uppe av katten, tills katten går därifrån. Då glider luckan längs med katten och stänger sig när sista biten av katten passerat. Det blir ingen smäll, luckan stängs lugn och fint. Fungerar det inte så på dina luckor?
 
Jag köpte en lucka från Ecoflap för flera år sedan. Håller helt tätt utan mer meck för mig än ett hål :)
Round3Colours-3000-1024x636.jpg
https://www.thepetflap.com/
Luckan roterar runt centrum (lodrät axel) och håller tätt genom att den bara kan öppna i en riktning och har olikstora sidor på var sida om axeln. Blåser det mer stängs den bara hårdare.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Sätt några möbeltassar (klistertyp) där luckan slår i ramen så blir det genast tystare!

L Y Ljungberg
 
D Dr Ljungberg skrev:
Sätt några möbeltassar (klistertyp) där luckan slår i ramen så blir det genast tystare!

L Y Ljungberg
Missade tyvärr att det var hastigheten du var ute efter att dämpa. Då är det väl någon gångjärnsmekanism som sitter i toalettlock som skulle kunna passa (mjukstängande lock), men det är kanske svårt att anpassa en sådan konstruktion till en kattlucka!?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.