D Dublin skrev:
Får man fråga vad pannan och installationen gick på?
Det gick på precis under 100 000kr och installationen gick på en dag. Då kopplade dem ur vedpannan och stoppa in den nya. Acktankar mm hade jag redan rivit bort själv.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Tycker ni även ska jämföra med effectas pelletspanna med lambdastyrning ( dock tillval ) och har många valmöjligheter
Helt klart intressant när den finns i lightvariant. Jag vill egentligen ha en ren laddpanna utan vv-slingor och annat onödigt. Bara ladda rätt över i acktanken.
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
En Ecotec MiniQ skulle nog bli mitt val för att ladda en acktank.
[länk]
Ett annat alternativ är Biocomfort.
[länk]
Har du egen erfarenhet av nån av dessa?
 
Varför inte borra ett hål i backen?

Jag har idag en Albin vedpanna och eldar mot acctankar. Tänker mig nu att byta i höst till något annat som inte kräver lika mycket arbete som ved.

Har ett "ettrörsystem" med högtempererat varmvatten.

Jag skulle helst vilja borra ett hål i backen men funderar även på pelletspanna från Baxi att elda mot befintliga acctankar.

Troligtvis kostar nog bergvärmepump med borrhål och installation dubbelt så mycket som pelletspannan men frågan är om inte kostnaden för pelletspannan och installation och pellets i 20 år ändå blir dyrare än bergvärmen i slutändan
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför inte borra ett hål i backen?

Jag har idag en Albin vedpanna och eldar mot acctankar. Tänker mig nu att byta i höst till något annat som inte kräver lika mycket arbete som ved.

Har ett "ettrörsystem" med högtempererat varmvatten.

Jag skulle helst vilja borra ett hål i backen men funderar även på pelletspanna från Baxi att elda mot befintliga acctankar.

Troligtvis kostar nog bergvärmepump med borrhål och installation dubbelt så mycket som pelletspannan men frågan är om inte kostnaden för pelletspannan och installation och pellets i 20 år ändå blir dyrare än bergvärmen i slutändan
Jag är ju en sån som tror att en varm murstock i mitten av en gammal kåk, där alla ventilationskanaler går, är en bra sak. Skulle jag byta till värmepump så kommer jag få andra problem istället tror jag kring ventilationen. Men från att vara helt inställd på en Baxi så har jag fått flera alternativ nu. Varför funderar du på just en Baxi?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag eldar med pellets i vårt hus från 1908 och tänker nog fortsätta med det. Vi installerade nuvarande brännare (janfire-a) i den gamla oljepannan (ctc1100) för snart 20 år sedan. Den anläggningen är säkert inte den mest effektiva, jag har också börjat bli less på sotningen som krävs (2 ggr/v på vintern), men hanteringen av pelletssäckar ser jag inte som nåt större bekymmer.
Jag har börjat kolla lite på nya "helautomatiska" pelletspannor och det verkar vara en djungel. Det finns ju både svenska och utländska varianter. Om jag ska byta vill jag ha någon som kan gå en hel säsong utan att behöva sotas. Den ska nog också vara automatisk i det perspektivet att den har lambda sond och/eller annan teknik för att justera förbränningen på bästa sätt.

Nån därute som bytt nyligen eller som har annan erfarenhet av moderna automatiska pelletspannor?
jag satte in ulma pannan med lamdasond för 2 år sedan mycket nöjd
 
Pratade med Ulma om deras lilla laddpanna. Fick rekommendationen att riva ut acktank och allt och köpa deras vanliga pannan med allt inbyggt.
 
Har idag en vedpanna som jag eldar mot 2 st. 750 liters acctankar. Pannan är 22 år och vi har i några års tid funderat på att byta men vet inte till vad eftersom att vi har ett enrörs värmesystem och det kanske inte är så bra ihop med exempelvis Bergvärme så då har vi sneglat på Pellets.

I våras skulle 6 pallar pellets kosta 23 500,00 kr men nu för någon vecka sedan hade priset stigit med ungefär 30% till 30 500 kr.

Inte lätt detta.
 
Byt för sjutton inte ut vedpannan. Den är värd guld idag sedan Miljöpartiet lyckats med att totalsabotera den svenska energiförsörjningen bit för bit. En pelletspåse på 16 kg kostar idag på Bauhaus 119 kr.
Vilken vedpanna har du?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Den är värd guld idag sedan Miljöpartiet lyckats med att totalsabotera den svenska energiförsörjningen bit för bit.
Jag tycker du är orättvis, samt glömmer nämna de tre partierna som var ansvariga för nedläggningen av Barsebäck...
 
F fribygg skrev:
Jag tycker du är orättvis, samt glömmer nämna de tre partierna som var ansvariga för nedläggningen av Barsebäck...
Det enda parti man inte kan skylla på är det vars partiledare alltid svarar "ja vet inte" och som hittills aldrig, och troligtvis inte heller i framtiden, tagit ansvar för nåt.
Turbo-Uffe föregångare med vänner hjälpte ju till att sänka kärnkraften genom att höja effektskatten.
 
Jag har också en Janfire Flex-A och är imponerad att du stått ut i 20 år! Då har vi ändå bulkförråd till vår så jag behöver inte hantera några säckar.

Vi är på väg att byta till luft/vatten-VP av flera skäl, men kanske främst för smidigheten att slippa aska och beställa pellets. Dessutom har det hänt mer än en gång att det varit brist på pellets och/eller som nu när den är snordyr.

Jag är inte så säker på att man sparar så mycket pengar på pellets och även om man gör det så blir timpengen för allt fixande ganska låg.
 
L lat skrev:
Det enda parti man inte kan skylla på är det vars partiledare alltid svarar "ja vet inte" och som hittills aldrig, och troligtvis inte heller i framtiden, tagit ansvar för nåt.
Så vem är utan skuld?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Jag har också en Janfire Flex-A och är imponerad att du stått ut i 20 år! Då har vi ändå bulkförråd till vår så jag behöver inte hantera några säckar.

Vi är på väg att byta till luft/vatten-VP av flera skäl, men kanske främst för smidigheten att slippa aska och beställa pellets. Dessutom har det hänt mer än en gång att det varit brist på pellets och/eller som nu när den är snordyr.

Jag är inte så säker på att man sparar så mycket pengar på pellets och även om man gör det så blir timpengen för allt fixande ganska låg.
Jag tycker ändå att den är väldigt driftsäker. Sen är jag ju en sån som fixar med saker å ting. Min brännare har jag bytt nån trasig komponent på på kretskortet, svetsat ihop framdelen (eldlådan eller vad det kan heta) och bytt tändspiral på flera ggr. Men visst jag har ju inte erfarenhet av nån annan pelletsbrännare så jag vet inte vad jag saknar ;)
Nu har det runnit en del vatten under broarna sen jag skrev mitt inledande inlägg. Jag valde att investera i en tekniktank och luft/vatten VP (hela paketet från Baxi). Det installerades med hjälp av en vän och är driftsatt sedan nån vecka tillbaka. Tanken är att köra pellets när elpriset är högt (och det går att få tag på pellets, har slut just nu...). Sen är tanken förberedd för att jag skulle kunna koppla på en solslinga också. Det är en hyfsat stor investering men mitt resonemang har varit att jag vill ha en framtidssäker lösning och när man blir äldre och inte orkar släpa pellets längre kan jag går över till VP helt och hållet utan nån ny investering. Fram till dess kan jag elda med pellets när jag tycker det är värt det.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.