Vi har två gamla brandvarnare. Nu när man har Home Assistant hade det varit trevligt med lite moderna varianter som pratar med varandra, och som går att använda till annat med, t.ex med inbyggd termometer så man slipper extra tempsensorer. Brandvarnarna sitter ofta ganska centralt. Hade även varit trevligt med någon sorts "strobe" lampa eller liknande som man kunde få att blinka, både vid brandlarm men även vid aktiverat tjuvlarm.

Det är ingen nackdel om de är snygga med...

Har inte hittat någon vettig brandvarnare med dessa funktioner. Någon med tips?

/S
 
Honeywell/Xiaomi har ett brandlarm med Zigbee, det går att integrea i HA :)
 
J
Jag har denna hemma. Kör via ZigBee och HA. Funkar fint. Vill du komplettera med något som blinkar så är det ju enkelt med en automation tillsammans med lampor eller någon siren i HA. Har ingen termometer dock.
SEK 395.64 30%OFF | HEIMAN Zigbee 3.0 Fire alarm Smoke detector Smart Home system 2.4GHz High sensitivity Safety prevention Sensor Free Shipping
https://a.aliexpress.com/_msJPLPe
SEK 387.63 12%OFF | Tuya Zigbee Alarm Strobe Siren 95db multi-sirens linkage alarm together siren interlinked zigbee sirens
https://a.aliexpress.com/_mLZuuX6
Denna sirenen har jag hemma. Den har termometer och visar luftfuktighet. Den har också strobe. Har dock för mig att den kräver Smartlife, alltså HA hittade den inte.
SEK 184.24 45%OFF | Tuya ZigBee 3.0 2 In 1 Sound Light Sensor Built-in 90dB Siren Alarm Smart Home Remote Control Via SmartLife APP Zigbee Gateway
https://a.aliexpress.com/_m0E4MSg
Eller vänta 25 år så kanske Plejd har en?
 
Redigerat:
Aqaras hubbar har ju strobe/larm inbyggt. Vet inte om Aqara har brandvarnare dock, men via HA kan man tex koppla ihop dem med vanliga Tuya Wifi-varnare från Kjelle.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Denna sirenen har jag hemma. Den har termometer och visar luftfuktighet. Den har också strobe. Har dock för mig att den kräver Smartlife, alltså HA hittade den inte.
Men funkar den inte med Tuya-integrationen?
 
J
David Wallin David Wallin skrev:
Men funkar den inte med Tuya-integrationen?
Jodå, den kommer med där, men man slipper inte hubben då.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jodå, den kommer med där, men man slipper inte hubben då.
Jag fattar inte, det är väl wifi, behövs ingen hub? Iaf cleverio/malmbergs/tuya tänker jag.
 
J
fresve fresve skrev:
Jag fattar inte, det är väl wifi, behövs ingen hub? Iaf cleverio/malmbergs/tuya tänker jag.
fresve fresve skrev:
Jag fattar inte, det är väl wifi, behövs ingen hub? Iaf cleverio/malmbergs/tuya tänker jag.
Ska jag vara ärlig har jag inte många wifienheter längre,. Kollade lite nu faktiskt och för wifi räcker det med appen, ingen hub behövs. Sirenen går dock via ZigBee endast, men hittades inte av min sonoff-sticka i HA, men däremot med Smartlifeappen och ZigBeehub. Sedan importerar man alla enheterna in i HA. Det gäller att kolla vad de klarar och ibland i forumen så kan man också få hjälp att kolla i förväg.
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Jag har denna hemma. Kör via ZigBee och HA. Funkar fint. Vill du komplettera med något som blinkar så är det ju enkelt med en automation tillsammans med lampor eller någon siren i HA. Har ingen termometer dock.
SEK 395.64 30%OFF | HEIMAN Zigbee 3.0 Fire alarm Smoke detector Smart Home system 2.4GHz High sensitivity Safety prevention Sensor Free Shipping
[länk]
SEK 387.63 12%OFF | Tuya Zigbee Alarm Strobe Siren 95db multi-sirens linkage alarm together siren interlinked zigbee sirens
[länk]
Denna sirenen har jag hemma. Den har termometer och visar luftfuktighet. Den har också strobe. Har dock för mig att den kräver Smartlife, alltså HA hittade den inte.
SEK 184.24 45%OFF | Tuya ZigBee 3.0 2 In 1 Sound Light Sensor Built-in 90dB Siren Alarm Smart Home Remote Control Via SmartLife APP Zigbee Gateway
[länk]
Eller vänta 25 år så kanske Plejd har en?
Men brandvarnaren funkar med sonoff stickan?
 
J
nino nino skrev:
Men brandvarnaren funkar med sonoff stickan?
Japp min gjorde det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.