Hej!

Jag skall till våren börja smälla upp ett soutteräng hus. Min tanke är att smälla upp undervåningen själv för att sedan beställa färdiga stommar att ställa på som jag själv reser och även göra resten själv. Till mina frågor:

1. Vad gäller undervåningen, vad är enklast? Mura upp i Leca eller bygga gjutformar? Fördelar/nackdelar med de båda alternativen? Kanske finns det fler att välja på?
2. Vad blir billigast?
3. Vad mer bör man tänka på när det gäller soutteräng hus?

Tacksam för alla tips och svar!
 
Ingen som vet eller?
 
Jag byggde suteränghus för två år sedan. Jag murade undervån i leca. Som jag ser det är det enda alternativet att köpa prefab element. Men det blir mycket dyrare. I all fall om du kan mura själv.

Göra gjurformar käns klart overkill. Leca har ju även en rätt bra isolerande effekt. Vet inte vad betong har men misstänker att den är klart lägre.

Ovanvåningen tog jag hjälp av snickare med stommen och en del andra jobb med utsidan. Sen gjoprde jag själv resten. ca 1500 h har jag lagt så det tar en hel del tid och jag är inte riktigt klar ännu... (el, vvs och tätskikt är bortlejt)

Om du murar själv:
Var extremt nogrann med att det blir rakt (i våg) i alla hörn. Jag använda avvägningsinstrument. Det var av den gamla typen med vattenblåsa. När snickaren kom hade de andra instrument och de tyckte att det skillde 6-7 m.m. från högsta till lägsta punkten. Fast mätte man med ett tredje instrument skillde de 2-3 m.m. Det uppstod en del disskusion med snickaren kring detta och det slutade med att vi la en bit masonit under syllen i den lägsta delen. Men jag antar att om det kommer prefabelement är detta ännu viktigare.

Kolla med husfabrikanten noga vad det är för mått som står på ritningen. Ex bredd på huset, är det panelens utsida så måste grunden vara ett par cetimenter mindre osv. Det finns massor av saker att tänka på. Var skall barande väggar vara placerade på undervån för att fungera för huset osv.

Jag valde mycket isolering både under plattan och den del av grunden som hamnade under mark. Kostade kanske totalt 10 000 mer men det är ju svårt att ångra sig i framtiden och energikostnaden lär ju inte bli lägre i framtiden.

Kom på en sak till. Glöm inte att en konstruktör tittar på jordtrycket som dina murade väggar under mark kommer att utsättas för.

Hoppas det gav lite att fundera på
\jonas
 
Tack för svaret! Bra med 'att-tänka-på-tips'! Svärfar råkar vara murare så rakt blir det nog :p
Vad använde du för block? Vanlig leca och sen isolering eller isoleca block?
Hur löste du det med golvbjälklaget? Satt en syllring eller?
 
Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.