Mattan är kanske från 1973 och är limmat på golvspån, kan det var asbest ???Någon som vet och har erfarenhet
 
  • Närbild av en skadad isoleringsmatta med fransar och trådar som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av delade korkgolvplattor med synlig skada och fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på isoleringsmaterial med synliga fibrer och en söm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avlägsnat linoleumgolv som avslöjar underliggande träfiberplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skadat golv med avskalad ytfinish och exponerad underliggande fiberplatta
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mögel och fuktskador vid trägolvs kant med avskalad silikonfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abe73
  • Laddar…
harry73
Om du kan ta loss en bit, kan du (utomhus) testa om det brinner. Asbest brinner inte, så brinner det, är det inte asbest.
Här tänker jag specifikt på de fibrerna som syns i första bilden.
 
  • Gilla
  • Haha
snowjim och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E Ervin Marku skrev:
Mattan är kanske från 1973 och är limmat på golvspån, kan det var asbest ???Någon som vet och har erfarenhet
Man kan inte se på en bild om något innehåller asbest och på den tiden förekom det asbest både i mattor och lim. Enda sättet att veta är att skicka in ett prov på analys.

harry73 harry73 skrev:
Om du kan ta loss en bit, kan du (utomhus) testa om det brinner. Asbest brinner inte, så brinner det, är det inte asbest.
Här tänker jag specifikt på de fibrerna som syns i första bilden.
Det kan finnas andra delar av mattan som innehåller asbest. Ett exempel från forumet är en botten av något som såg ut som papper.
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om du kan ta loss en bit, kan du (utomhus) testa om det brinner. Asbest brinner inte, så brinner det, är det inte asbest.
Här tänker jag specifikt på de fibrerna som syns i första bilden.
jag har testat nu och det bran direkt jätte snabbt
 
BirgitS
E Ervin Marku skrev:
jag har testat nu och det bran direkt jätte snabbt
Då är ju just det inte bara asbest men det finns ju många beståndsdelar i mattan och limmet.
 
  • Gilla
Chacon och 2 till
  • Laddar…
Som miljöinventerare hade jag tagit ett materialprov av den strimmiga beige-gråaktiga mattan på bild två för att kontrollera plasten. Förutsatt att det är en plastmatta (jag ser dåligt på den lilla bilden). Linoleummattor innehåller/innehöll inte asbest. Ett kännetecken som kan avslöja asbestmattorna är att de lättare bryts när de viks ihop medan asbestfria plastmattor är mer flexibla, men det är inget säkert kort.

Övriga material på dina bilder hade jag bedömningsmässigt avfärdat och bara provtagit i särskilda fall. Vissa kunder/myndigheter är känsligare än andra.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då är ju just det inte bara asbest men det finns ju många beståndsdelar i mattan och limmet.
just det där bruna skulle jag tro är kokosfiber
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Funderar på om det inte finns PCB mht datum på mattan men det bara är en tanke från mig.
 
Ta prov. Enda säkra vägen.

Vi har hus från -72 och tog prov på 4 olika golv+en badrumstapet. Asbest i 2 mattor, 2 mattor och tapet inget. Så det är väldigt olika, sen kan det ju även vara i limmet som flera skriver.

En sanerare som var och tittade hos oss, sa dock att han aldrig stött på att det vart asbest i matta som har ”filt” under. Han hade då även rätt när vi skickade in våra. De med filt hade ej.

Vad som dock inte lyfts i diskussionen som jag hörde från en som jobbar med asbestundersökningar, var att 100% av dödsfallen som skedde med asbest, hade den gemensamma nämnaren att de var rökare. Men det är väl av försiktighetsåtgärd man ej tillför det till diskussionen, då asbest oavsett rökare eller ej är bra. Men intressant dock. Är väl för flimmerhåren är borta säkert
 
  • Gilla
Chacon och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nygge72 skrev:
Vad som dock inte lyfts i diskussionen som jag hörde från en som jobbar med asbestundersökningar, var att 100% av dödsfallen som skedde med asbest, hade den gemensamma nämnaren att de var rökare. Men det är väl av försiktighetsåtgärd man ej tillför det till diskussionen, då asbest oavsett rökare eller ej är bra. Men intressant dock. Är väl för flimmerhåren är borta säkert
Tyvärr har den personen fel, däremot är risken många gånger högre för den som röker, men den är inte noll för icke-rökare. När det gäller asbestorsakad lungsäckscancer har rökning ingen betydelse, dock en mer ovanlig cancer än lungcancer.
De flesta fall av mesoteliom orsakas av asbest. Även en minimal exponering för asbest ökar risken för att utveckla mesoteliom. Mesoteliom kan ibland också förekomma i bukhinnan eller hjärtsäcken. Rökning har ingen signifikant effekt på risken för mesoteliom.
https://www.ttl.fi/sv/teman/arbetshalsa/yrkessjukdomar/lungcancer-och-mesoteliom-orsakad-av-asbest
 
  • Gilla
didrix och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte munskydd med P3 filter och har tagit bort hela matta,och sen jag skraparde lim resterna, jag köpte vanlig skrapa på Bauhaus
 
Asbest är små "man made" fiber som är osynliga och extremt flyktiga. De går inte att dammsuga upp med vanliga dammsugare utan måste våttorkas. Eftersom det är så pass flyktigt så kan det även utsätta andra i och runt huset för risk. Det är omöjligt att se på en produkt om den innehåller asbest, det är test som gäller alla dagar i veckan!

Hur farligt är det då? När man väl fått in fiber i andningsapparaten så stannar det där livet ut, fiber sticks och har sig och kan i olyckliga fall leda till komplikationer senare i livet. Frågar man myndigheter så är risken betydande, frågar man på byggahus så är den praktiskt taget 0. Oavsett hur man ser på det så ska man se till att sanera det rätt och inte släppa ut mer i naturen än vad vi redan har.

Mitt förslag är att läsa på vad det verkligen handlar om. Min egen uppfattning är att det krävs en hel del men när man väl åker på problem så är det för sent att göra något åt det.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Asbest är små "man made" fiber som är osynliga och extremt flyktiga. De går inte att dammsuga upp med vanliga dammsugare utan måste våttorkas. Eftersom det är så pass flyktigt så kan det även utsätta andra i och runt huset för risk. Det är omöjligt att se på en produkt om den innehåller asbest, det är test som gäller alla dagar i veckan!

Hur farligt är det då? När man väl fått in fiber i andningsapparaten så stannar det där livet ut, fiber sticks och har sig och kan i olyckliga fall leda till komplikationer senare i livet. Frågar man myndigheter så är risken betydande, frågar man på byggahus så är den praktiskt taget 0. Oavsett hur man ser på det så ska man se till att sanera det rätt och inte släppa ut mer i naturen än vad vi redan har.

Mitt förslag är att läsa på vad det verkligen handlar om. Min egen uppfattning är att det krävs en hel del men när man väl åker på problem så är det för sent att göra något åt det.
Asbest är inte ”man made”, asbest är naturligt förekommande mineraler.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 2 till
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Asbest är inte ”man made”, asbest är naturligt förekommande mineraler.
Bra catch! helt rätt, asbest är i grunden naturliga mineraler som människan valde att skapa produkter på utan att först förstå riskerna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.