C
Någon som har möjlighet att hjälpa mig att reda ut den helt galna djungeln av LED-paneler på marknaden?

Är ute efter vanliga 60x60 paneler för montering i pendlat innertak i kontorsmiljö.
Vill ha 3000K och CRI > 90, RUGL ≤ 19 och "premiumgrejor" som inte pajar efter ett par år.
Behöver inga finesser som dimning, m.m.

4 paneler skall ersätta 2 nedpendlade lysrörsarmaturer med vardera 2 x 36W T8-rör med 3350 lm/st.
Tänker jag rätt om jag väljer paneler på runt 3400 lm, eller skall man kompensera för att panelerna ger 100% direkt ljus och inte skjuter något ljus i taket?
 
Åsa Lund
Det vanligaste problemet med sådana plattor är att de bländar dem som är i rummet. Du behöver nog sätta fler plattor än du hade lysrör tidigare.
 
C
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det vanligaste problemet med sådana plattor är att de bländar dem som är i rummet. Du behöver nog sätta fler plattor än du hade lysrör tidigare.
Ja, "bländfaktorn" är ju viktig.
Två lysrörsarmaturer blir fyra paneler, så ja, det blir ju fler plattor. Fler än 4 känns dock lite väl tätt. Finns det några rekommendationer om hur "tätt" panelerna bör monteras?
 
Åsa Lund
Beror på rummets utformning. Takhöjd exempelvis. Kolla med en elektriker, jag är "bara" byggare
 
C
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Beror på rummets utformning. Takhöjd exempelvis. Kolla med en elektriker, jag är "bara" byggare
Det är lågt i tak. Framför allt därför jag vill byta till LED-paneler - för att få lite mer rymd i rummen. Energimässigt ger ändå T8-rören 93 lm/W. Så låg bländningsfaktor är ett viktigt kriteria.

Elektriker i all ära, men vis av erfarenhet får man nog ofta ett bättre, mer nyanserat, svar här. Är villig att experimentera med lite olika paneler, men har svårt att hitta en bra startpunkt bland alla miljarders produkter från mer eller mindre okända varumärken. Någon här har väl installerat paneler som de är riktigt nöjda med antar jag?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Jag har liknande behov som TS (men i garage/hobbyrum) och skulle också uppskatta en erfarenhet eller anekdot kring bu och bä
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.