Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
Jag skulle bestrit fakturan och påpekat beräkningen var fel. att förbrukningen måste närmare 35%
 
  • Gilla
mrBlade
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
P Pin skrev:
Kanske en elektriker borde använda laddningsbara AAA batterier och endast debitera en bråkdels kWh för laddning istället? :thinking:
Det är som en hårfrisör skulle ta betalt för slitage av sax och elen för hårfönen och för färgen och permanenten. Normalt är att slitage ingår i timpriset eller fasta priset. Jag tycker också redigt illa om att hantverkare tar betalt för bilresa, tullavgift och parkering. Bättre att det ligger på priset. T ex lägga en inställelsetid för besök - punkt.
 
Hmm. Bra idé! Haha
 
  • Haha
Blippan
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st
batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.
Helt crazy!!!
[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
 
Ärligt talat känns detta som en trolltråd..
Det hade ju varit enklare för honom att bara skriva förbrukningsmaterial eller dylikt. Att lägga extra tid på att specificera något sådant tar ju bara extra tid.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Ring firman och fråga om det blivit något fel för du har betalat för en femtedels handske och 4/3 batterier men elektrikern tog dem med sig när den åkte. Be dem komma och lämna dem till dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Blippan och 3 till
  • Laddar…
Om utfört arbete med det totala priset är ok så inga problem vad fakturan specar.
 
  • Gilla
McFace
  • Laddar…
Om man väljer att se det i procent ser det såklart lite roligt ut, men du har ju egentligen bara blivit debiterad en del av åtgången av handskar och batterier.

Hade det verkligen varit bättre med en klumpsumma som någon föreslog? Då har man ju ingen uppfattning om vad som avses.
Den här företagaren har ju uppenbarligen koll på sina artiklar och det har jag mer förtroende för än en som höftar till med en "diverse material"-summa.
 
Redigerat:
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
B Bangan skrev:
[länk]
Finns säkert fler ord i saol som folk använder, inte för att de är rätt, utan av missförstånd. :)
Vad det heter beror på vem som utfärdat det.. polisen kan ge dej pböter, då kommer de ofta i ett typ karbonpapper i en genomskinlig plast.
Och är det privat mark så d är företag som ger kontrollavgift o då är de oftast en avlång utskriven plastpappersremsa.
Poliser sätter nog bara när det är trafikfarligt.. typ du parkerat för nära korsning, lämnat bil på nån landsväg etc..
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
nstorck nstorck skrev:
Jag som är pappa till en ung man med autism blir lite störd när det blir ett skällsord. Det är en diagnos och inte något man väljer att ha. Elektrikern är nog bara snål vilket är en mänsklig egenskap. Han kanske är smålänning.
Som smålänning blev jag lite illa berörd med. Skämt åsido.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
nstorck nstorck skrev:
Jag som är pappa till en ung man med autism blir lite störd när det blir ett skällsord. Det är en diagnos och inte något man väljer att ha. Elektrikern är nog bara snål vilket är en mänsklig egenskap. Han kanske är smålänning.
Vem sa att de va ett skällsord, snarare en beskrivning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Matti Hoka skrev:
Om man väljer att se det i procent ser det såklart lite roligt ut, men du har ju egentligen bara blivit debitera en del av åtgången av handskar och batterier.

Hade det verkligen varit bättre med en klumpsumma som någon föreslog? Då har man ju ingen uppfattning om vad som avses.
Den här företagaren har ju uppenbarligen koll på sina artiklar och det har jag mer förtroende för än en som höftar till med en "diverse material"-summa.
De e väl snarare kostnaden som var galet hög samt att hur kan personen veta att de gått 33% av de o 20% av de.. batterierna kan ju iofa mätas men att de skulle gå 20% av handskar på ett vanligt installationsjobb i ett hus, vilket jag antar då det behövdes ficklampa, går han o drar dom längst me spik medvetet eller?
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Var köper han handskarna de flesta installatörernasom jag ( f.d elektriker) träffar köper materiel på typ Jula, Rusta m.fl BILLIGA ställen, jag skulle begära att få se inköpskvittot på batterierna samt handskarna !
 
På vårt företag betalar vi under 2kr för AAA batterier, orkar inte googla handsken, men måste vara top notch i Guides sortiment, fast då håller dom ju för en massa jobb, inte 4st:rofl:
 
K KungFreddie skrev:
De e väl snarare kostnaden som var galet hög samt att hur kan personen veta att de gått 33% av de o 20% av de.. batterierna kan ju iofa mätas men att de skulle gå 20% av handskar på ett vanligt installationsjobb i ett hus, vilket jag antar då det behövdes ficklampa, går han o drar dom längst me spik medvetet eller?
Jag tror att du misstolkar.
Det är ju inte så att han bedömer att 30 procent av batterierna gått åt eller att handskarna är till hälften slitna.

I ett affärssystem har man artiklarna inlagda med ett pris och en enhet. Enheten styr priset. Så, om det gått åt en hel 4-pack blir den debiterade enheten 1 ST. Nu tar han inte betalt för hela 4-packen utan delar beloppet med 0,33. Kan bero på att han anser att ett fyrpack räcker till 3 jobb (tre kunder delar på kostnaden för ett fyrpack).
Hade han debiterat för ett (1) batteri från fyrpacken hade det stått 0,25 ST.
Köper han in handskarna i fempack och vill ta betalt för ett par så debiterar han 0,2 PAR handskar.

Artiklarna och deras pris och enheter kommer från en databas som handeln använder och används i affärssystemet för både inköp, lager och försäljning.
På detta vis har företagaren bra koll både åtgång, lager och intjänande.
 
  • Gilla
Tunnan27 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.