Jag funderar på att få den gamla oljetanken demonterad och har därför försökt komma fram till om den är tom. Längst ner på tanken finns kranen ni ser på bilden. Jag antar att det är en avtappningskran men varför går det i så fall ett metallrör från den ner i betongplattan…?
 
  • Gammal vattenventil i ett hörn med synlig rörmokarens tumstock bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Är det inte glas på nivåröret bredvid den blå mätsticka? Där borde nan kunna se oljenivån. Kranen och röret vid golvet är väl troligast matningen till brännaren. Har du kvar pannan? Kolla isf nära brännaren om du ser ett rör komma upp igen.
 
När jag plockade bort min körde jag så länge brännaren gick. Jag lutade nog tanken för att få ut så mycket som möjligt. Pumpade jag ur de sista litrarna. Den absolut sista skvätten fick jag ur genom att kapa av ett hörn och luta på tanken. Sedan fick den stå tom utan lock och vädra ur några veckor. Sedan kapade jag ner den.

Det blir en del plåt när man kapat ner den.
 
A Anders243 skrev:
Är det inte glas på nivåröret bredvid den blå mätsticka? Där borde nan kunna se oljenivån. Kranen och röret vid golvet är väl troligast matningen till brännaren. Har du kvar pannan? Kolla isf nära brännaren om du ser ett rör komma upp igen.
Jo så måste det ju vara vad gäller kranen. Pannan är inte kvar. Den slängde förra ägarna ut. Det är glas i röret med någon slags avläsning men jag kan inte se något alls i röret och när jag knackar på tanken ekar det även nära golvet. Jag kan demontera luckan på toppen såklart och kolla ner också.
 
Det är nog det vettigaste sättet att få reda på innehållet. Om det är olja upp till kranen så är det ju några liter om man säger så. Med dagens dieselpriser så går det nog att få några kronor för det.
 
Finns ett par firmor här jag bor som specialiserat sig på att ta ut oljetanker, de gör jobbet på ca en timme. Så sök på tankdemontering då bör du få lokala träffar. det går att få rot-avdrag på arbetet... De använder kraftig nibbler som klipper ner tanken i bitar som går att bära ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är nog det vettigaste sättet att få reda på innehållet. Om det är olja upp till kranen så är det ju några liter om man säger så. Med dagens dieselpriser så går det nog att få några kronor för det.
Det som är under kranen brukar innehålla slam tanken är byggd för att slam och föroreningar ska sjunka till botten och inte sätta igen brännarens filter eller munstycke.
Mängden brukar vara ca 50liter och är tanken inte rengjord under sin livslängd då brukar det vara just slam och vatten blandat med partiklar. Dvs bara skräp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.