Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?

Vi brukar ha med en rad med "tätning och förbrukningsmaterial" minst 150:- och i den summan hamnar sånt.
 
  • Gilla
Kicki_B
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Det där är ngt nytt !! Tror det handlar om att kompensera maximalt för inflationen ‍♂️ bara fantasin sätter stopp ✅
 
kisumisu
A AG A skrev:
Något som är ungefär lika skrämmande, är att 4 av 26 röstande, anser att detta är normalt.
Dem är nog verksamma i liknande företag och läst för mycket elräkningar/sopräkningar!
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Det vore underbart om övriga samhället behandlade denna elektriker på motsvarande sätt.

Tänk att han går ut och äter, och på notan tillkommer rejäla belopp för slitage porslin, slitage kastrull, el spis, vatten diskning etc.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 5 till
  • Laddar…
Skumpe
P Pin skrev:
Och sedvanligt högt pris för fyra AAA batterier. Jag antar att moms tillkommer.
Du får tänka på att det ingår garanti på förbrukningen! Sånt kostar!
 
  • Haha
  • Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
V Villaägarenr1 skrev:
Be ts redovisa istället om han har en post "förbrukningsmaterial/ övrigt/ diverse etc"

Om posten finns med då har ts ett litet case.

Men om posten lyser med sin frånvaro tycker jag detta är helt korrekt. Varför skall de va gratis ? Finns ingen anledning.

Elektrikern ser ut att va helt ärlig. De är såhär man tjänar pengar.
Gratis? Tror du elektrikern arbetat gratis? Och om det är så självklart, varför har ingen av oss hört talas om det innan?
 
Jättekonstigt att fakturera för sånt.

Men nu är jag nyfiken på hur många timmar han fakturerade, som han tycker är en femtedel av de handskarnas livslängd.
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Har även denna gång inte inte läst alla andra svar, men.. Å nu killgissar jag lite, men detta är resultatet av ett riktigt skitdåligt fakturaprogram på hans sida. Det finns säkert inlagda poster i "bakgrunden" som är förbrukningsmtrl. Men om det är ett riktigt skitdåligt program så blir det så här. Mest intresserad blir jag över det faktum att ingen på firman eller han själv har reflekterat över att det ser konstigt ut?

O andra sidan fick jag en riktig avhyvling av en kund för många många år sen då jag var verkstadschef på en bilverkstad för att det inte framgick av fakturan hur många buntband som gått åt när vi montera extraljus på hans bil..
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Det är bara för att du aldrig sett höjden med autism. ;)
Jag som är pappa till en ung man med autism blir lite störd när det blir ett skällsord. Det är en diagnos och inte något man väljer att ha. Elektrikern är nog bara snål vilket är en mänsklig egenskap. Han kanske är smålänning.
 
  • Älska
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Fyfan vad gnidet. Lägg upp firmanamnet. Som om inte den sjuka timpenningen de brukar ta ut skulle täcka lite batterier. Man ska verkligen försöka göra så mycket man bara kan själv och sluta gynna alla ockrare i hantverkarbranschen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B bjorwen skrev:
Har även denna gång inte inte läst alla andra svar, men.. Å nu killgissar jag lite, men detta är resultatet av ett riktigt skitdåligt fakturaprogram på hans sida. Det finns säkert inlagda poster i "bakgrunden" som är förbrukningsmtrl. Men om det är ett riktigt skitdåligt program så blir det så här. Mest intresserad blir jag över det faktum att ingen på firman eller han själv har reflekterat över att det ser konstigt ut?

O andra sidan fick jag en riktig avhyvling av en kund för många många år sen då jag var verkstadschef på en bilverkstad för att det inte framgick av fakturan hur många buntband som gått åt när vi montera extraljus på hans bil..
Det är nog faktiskt en mycket god gissning. Sannolikt ett faktureringsprogram som ska samköra bokföringen. Kan vara ett mycket smidigt program. Men som allt annat, beror det på "vem som sitter vid spakarna"/tangentbordet.
 
B bjorwen skrev:
Har även denna gång inte inte läst alla andra svar, men.. Å nu killgissar jag lite, men detta är resultatet av ett riktigt skitdåligt fakturaprogram på hans sida. Det finns säkert inlagda poster i "bakgrunden" som är förbrukningsmtrl. Men om det är ett riktigt skitdåligt program så blir det så här. Mest intresserad blir jag över det faktum att ingen på firman eller han själv har reflekterat över att det ser konstigt ut?

O andra sidan fick jag en riktig avhyvling av en kund för många många år sen då jag var verkstadschef på en bilverkstad för att det inte framgick av fakturan hur många buntband som gått åt när vi montera extraljus på hans bil..
Det här är givetvis det troliga svaret. Han har plockat ut en order som har automat-matchat mot jobbet. De som suckar och ojar sig över att elektrikern "gnidigt" tar betalt för batterier fattar verkligen inte mycket. Det är självklart att de betalar för batterierna, handskarna, hans frukost och de 5 minuterna han tar toalettpaus. Det är normalt inte specificerat på fakturan. Tvärt om skulle jag nog hävda att de är ganska sparsamma. De skulle lika gärna kunna ta ut nya batterier och handskar inför varje jobb, men varför slösa i onödan?

Den som satt upp det här systemet har inte tänkt hela vägen, men de har troligtvis föreställt sig att kunderna uppskattar tydlighet framför en luddig rad med "förbrukningsmaterial". Det låter ju otroligt smidigt vid faktureringen om inte annat.

Skulle det vara bättre om han använde uppladdningsbara batterier? Kanske. Men det kanske även finns väldigt goda anledningar till varför han inte gör det.

Det enda som borde räknas är om slutsumman är rimlig i förhållande till det utförda arbetet.

Men visst, de bör nog överväga att världen är full av gnällspikar. Somliga blir fan aldrig nöjda.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
A AG A skrev:
Något som är ungefär lika skrämmande, är att 4 av 26 röstande, anser att detta är normalt.
Nu är vi uppe i 62 personer som tycker detta förfarande är normalt:surprised:! 62 stycken!

Snälla, kan inte någon av er ge er tillkänna, och förklara hur i helsike ni tänker. Det är nog garanterat fler än jag som undrar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu är vi uppe i 62 personer som tycker detta förfarande är normalt:surprised:! 62 stycken!

Snälla, kan inte någon av er ge er tillkänna, och förklara hur i helsike ni tänker. Det är nog garanterat fler än jag som undrar.
I svaret ovanför dig har du en som tydligen tycker att det här praktexemplaret till mästare inom det nya adelskrået minsann har visat nåd mot alla gnällspikar och korkade kunder genom att bara fakturera en femtedel av handskarna.

Ärligt talat, hur vore det om alla yrken började bete sig som nyadeln? På krogen tex - resekostnad för kocken och servitören, 2cl matolja och el för kokat vatten, en hundradels kvittorulle, 30kr slitage arbetskläder, 20 kr slitage på köksredskap, 200kr för lokalhyra osv osv fakturerat på notan. Eller varför inte bara klumpa ihop det som tydligen är legio bland hantverkarna; Övriga kostnader/förbrukningsmaterial 500kr extra på notan.

Förstår de inte själva hur sjukt de beter sig? Hoppas verkligen det kommer hit en massa arbetsamma ukrainare efter kriget som inte är lika bortskämda som svenskar, och rättar till förhållandet tillgång/efterfrågan inom bygg och el och liknande.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu är vi uppe i 62 personer som tycker detta förfarande är normalt:surprised:! 62 stycken!

Snälla, kan inte någon av er ge er tillkänna, och förklara hur i helsike ni tänker. Det är nog garanterat fler än jag som undrar.
kan vara så att det finns ironi bland rösterna?
Som det ser ut här på bh så brukar hantverkare mobbas ut..Så varför skulle den "regeln" föråndrats? Nä ta de lugnt... allt är under kontroll...


*nu överdriver jag naturligtvis, men ja...,*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.