Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
J
Bananskalare Bananskalare skrev:
höj timtaxan istället. lägg på 30kr/h....
jag vill inte se att man tar betalt för batterier eller toapapper. lägg på 20:- till och skippa milersättningen.
30:-/h för batterier och handskar..
Det är snarare ören som ska adderas timpengen.
Rimligtvis finns detta redan i timpengen.
Vad ingår annars i en timpeng? En hantverkares kunskap såklart, men också väldigt mycket andra utgifter. T ex batterier i en ficklampa som inte går att prissätta till ett specifikt jobb utan ska adderas och inkluderas i det som krävs för att hantverkaren ska gå runt (timpengen).
 
Om denne "petimäter" utnyttjat din toa så borde han - ruta för ruta - få betala dig för papperet, slitaget på rören., speciellt i krökarna, samt handdukens trådnedslitning.
 
J
Roger .b.persson Roger .b.persson skrev:
När man köper mtrl så köper man kanske batteri om det behövs samtidigt med övrigt inget konstigt
Vadå behövs? En elektriker har rimligtvis alltid ett behov av en ficklampa, till alla jobb, alltid. Är inte det något som ska ingå i arsenalen menar du?
Ska en snickare ta betalt för 1/100 skruvdragare för att det ”råkade” behövas när en trall skulle byggas?
Ska elektrikern debitera för en 1/10 mössa för att det var kallt denna dag?
Vad ingår i en timpeng?

Herregud.
Rimlighet - Ett ord fler borde bekanta sig med.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså min erfarenhet av elektriker senaste 6 åren är att pannlampa är överkurs... Har då fått låna ut en arbetslampa varenda gång jag haft en elektriker här... (Tre olika firmor) men det är klart jag fick ingen faktura på pannlampeförbrukning.
Du borde ha krävt avdrag för detta samt slitage på lampan...
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?

Låter som en noggrann person och det tycker jag bra. Där har du svart på vit vad som är med på fakturan ... Ofta när det är småjox som detta så brukar jag klumpa ihopa och kalla det typ förbrukning eller bara installationsmtrl. Hoppas jobbet blev väl utfört ⚡
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
När du betalar bör du kanske dra av "betalningskostnad" från fakturabeloppet? ...
 
F
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Enkelt sätt att öka vinsten,
Vanligt hos tex rörisar ”trasor, hyra pressverktyg, 1000m lin, en tub smack”
 
Kan någon förklara varför jag ska betala för restid?
Om någon är hos flera kunder en dag kan jag förstå det, annars får man inte ihop 8 timmar den dagen, men…
Om samma person är på samma ställe flera dagar/veckor, varför ska jag betala restid?
Inte f-n får jag betalt för min restid till mitt fasta jobb.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F
Ja, konsulten borde ta betalt för batterislitage i macbooken.
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Hej! Jag fick en faktura från en byggare där han ville ha för hyran av en pump han lånade av mej!
 
  • Haha
  • Gilla
Kicki_B och 10 till
  • Laddar…
Intressant!
Absolut får man fakturera batterier, men då bör du få behålla dessa efter utfört arbete. (eller säljs samma batterier till flera kunder?)
Hantverkaren får sedan inte göra avdrag för egen förbrukning i deklarationen, utan bör betala in moms till skatteverket för försäljningen av batterierna. (här kan det bli problem om samma batterier sålts flera ggr.)

Jag vet en datakonsult som hade ca 30km mellan kontoret och till de flesta kunderna. Han fakturerade reseersättning för hela resan till alla kunderna (inte bara 18kr/mil...) - reseersättningen höljde konsultarvodet.
 
KTjL 4 §
Text om att näringsidkare ska tillhandahålla material enligt KTjL 4 §.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Skrämmande....kanske vi skall börja debitera för den ström de använder när de jobbar,värme,slitage på golv ja osv.....vilken elektriker ,dom tror dom är kingar,rörmokare likadana,andra hantverkar finns det större konkurrens emellan....men helt klart dom borde skämmas....finns smidigare sätt att lägga till dessa egentligen småören i sammanhanget,debiterar dom milkostnad skall det specificeras var de körde ifrån och om det var närmsta vägen...ser ni ? sådant skapar bara tråkigheter ,och det är de giriga som skapar det
 
J Jaggatagga skrev:
Skatteregler kring ROT är nog orsaken.

Sedan kanske det inte bör specas så exakt utan vara mer nominellt. Misstänker att ficklampan inte loggar hur mycket energi den använt. Och hur 20% slitage på arbetshandskar defineras vet jag inte.
10 fingrar: Hål på vänster tumme och höger långfinger såklart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.