Hej,

Jag har ett LB-hus från 76 med yttertak av betongpannor och undertak är eternitskivor. Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att installera solceller på ett tak med de här förutsättningarna. Jag har fått ok på livslängden av en besiktningsman så taket håller åtminstone 25 år till. Bifogat är bilder som är taget på undertaket.

Jag har varit i kontakt med flertalet leverantörer men de gör inte infästning i takläkten om undertaket är av eternit. Har hört att det ska gå att montera solceller med klämfästen som kläms runt läkten, men har inte hittat någon firma än. Någon som har erfarenhet av klämfästen?

Vill gärna få monterat solceller så är tacksam för tips kring detta.

Mvh Marcus

Närbild på ett tak där cement och eternitplattor möts med synliga sprickor och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en betongtrappa med träelement och synlig frost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongtakpannor med mossa och synlig betong efter borttagen panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej.

Vi är på gång med installation av solceller på tak med plywood som undertak. Där sa leverantör att man fäster i takstolarna då läkten var något klen samt man sätter ogärna fäste ovanpå plywood (deras sätt att göra det)

Men ser du liksom i mitt fall inte har någon papp eller dylikt på undertak och så gjorde man tidigare. En oro jag har är att pga solcellerna så blockar man uppvärmning av undertak och därmed risk för fukt. Bara som en notis att kolla upp då jag läst lite artiklar om detta.

exempel nedan.
https://telgeenergi.se/solceller/tak/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.