Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
… det är väl bara att kontra med att debitera elektrikern för 6 min användande av TSs toalett och 17 rutor toapapper - så löser det sig nog !
 
  • Haha
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Inte helt ovanligt.
Som du säger, skitsumma, men iriterande. Har i min nära krets sett fakturor som innehåller tumstock, vinterhandskar (10 par), några pallar taktegel som visade sig vara över! Och sedan skickats vidare till nästa bygge eller hantverkarens extraknäck??, överblivet regelvirke som återtagits utan förklaring. Milersättning/person trots samåkning med firmabil från bostad långt från firmadressen. Listan kan göras lång.
Nämnas kan att det aktuella företaget gick i konkurs och existerar inte idag.
Tyvärr är delar av byggbranschen smittad av hybris där man anser att man är alenarådande pga högkonjunktur och svag konkurrens.
Känns lite som skadeglädje att konstatera att rättvisa skipas på lång sikt, och förhoppningsvis sker självsanering i kommande lågkonjunktur.
 
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
E
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Handskarna kostar 78:- inkl moms i storpack. Skriv ut namnet på företaget
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
När jag först läste ts inlägg skrattade jag och hade samma åsikt som merparten av kommentarerna.
Men efter lite fundering så skulle jag hellre föredra en sådan här faktura än en där de lägger på en schablonkostnad som förbrukningsmaterial eller som vissa som debiterar en viss procent av totalbeloppet som förbrukningsmaterial. Detta blir mer rätt.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
R
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Han köper inga blommor till sin fru heller utan plockar på kyrkogården:p
 
Dags att starta upp ett företag. Ser helt nya möjligheter att tjäna pengar.
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Aldrig sett eller hört talas om, men ska omedelbart tipsa maken..... "blev tvungen att tänka på norska" + 3 minuter, " fick lägga till tid för att gå och kissa" +2 minuter, "satt inte bra i hyrbilen" = straffavgift 2894-:-, "fick smutsiga skor" rengöring 21:-, "gnällig kärring när jag kom hem för sent för att jobbet drog ut 20 minuter på tiden och det hänt en olycka på E22" 36000:- (hotellhelg som plåster på såren, kvittokopia bifogas)
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
P-bot var onödigt att debitera, men tid för att parkera ingår ju i körtid vilket normalt debiteras.
Likaså får kunden betala för den tid det tar att bära material och verktyg från en bil som måste parkeras långt bort.
I många branscher ingår bilersättning 0.5 timmar i avtalet.
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
När man köper mtrl så köper man kanske batteri om det behövs samtidigt med övrigt inget konstigt
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Hade varit skoj att få se hela den fakturan med firmanamn överstruket såklart. Verkar som denna hantverkare går efter ahlsells ocker listpriser, undrar därför vad han tar betalt för resten av materialet... :thinking:
 
Det var det värsta jag hört på länge... Vad heter Företaget så man kan hålla sig undan från sådana giria fakturings metoder och hantverkare .....
 
Jamen betala hans faktura in natura då; räkna hur många aaa batterier det behövs och ge honom ett 100-pack eller två.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Som det diskuterats nyligen i en annan tråd, det är konstigt att vissa aldrig lär sig.

Ingen skulle reagera på om det stod förbrukningsmaterial 100kr, men när man gör på detta vis blir kunden bara förbannad. Dels för att det framstår som gnidet att ta betalt på detta vis, dels för att debiteringen är fel eller iaf diskutabel.

Klantigt att öppna upp för en diskussion som bara är jobbig för alla inblandade.

Den som inte förstår att det spelar roll hur man tar betalt även om slutsumman är densamma borde skaffa ett annat jobb där man inte säljer något.
Exakt så. Och bara det faktum att sitta och administrera skiten istället för att vara ute och vara debiterbar är en kostnad i sig. För kunden...
 
  • Gilla
Kicki_B
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Otroligt! Sitta och peta i småsaker, hur har han tid. Men många bäckar små.
 
  • Gilla
Roger .b.persson
  • Laddar…
W WFD skrev:
I många branscher ingår bilersättning 0.5 timmar i avtalet.
Det är mer än vad jag känner till. I byggbranschen är det inte vanligt dock. Det är få företag som skänker bort en halvtimmes arbetstid till varje kund
Jobbar man med ROT-avdrag så är det inte ens möjligt då skatteverket inte godkänner att man bakar in bilersättning i timpriset. Bilersättning är inte ROT-berättigat
Därför vill de se en separat post på fakturan för detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.