BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om jag tolkar TS rätt är det detaljer av koppar, takavvattningen bl a, som de funderar på att byta. Att ersätta befintliga hängrännor och stuprör med nya i samma material är inte bygglovspliktigt såvitt jag vet.
Det har jag inte heller påstått. Jag skrev att koppar utomhus är ett miljöproblem.
 
Det har ju som sagts skrivits att koppar är ett miljöproblem men vad är inte det idag? Dessutom har det ju även skrivits att även om det är det så är det sån liten andel tak och sånt som har koppar idag att påverkan inte ens är mätbar........Man har även konstaterat att påverkan är borta redan en kort bit ifrån fastigheterna. Men sånt lyssnar såklart inte miljötalibanerna på.
Det är ungefär som mjukgörare i barnleksaker. Såklart farligt på papperet och man målar upp saker som ämnet i sig kan göra med människan. Sen att barnet ifråga måste äta upp (och verkligen finfördela också) åtskilliga kilo leksaker om dan för att ens nå upp i nå mätbara halter var en annan femma.........
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Missförstå mig inte för även jag tycker att byggnadsvård är bra, det är inga problem med kopparrännor idag men miljökrav brukar bli hårdare med tiden så det kan komma krav även när det gäller rännor. Även att ha koppartak på Nationalmuseum handlar om byggnadsvård och ändå ska regnvattnet från taket renas så byggnadsvård ger ingen rätt till undantag från miljökrav.
Tror knappast att de kommer att kravställa retrooaktivt gällande småhus och framförallt inte takavvattning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Jag skulle betala mer för ett hus med originalfänster från 70-talet än för ett med PVC-fönster.
Och jag skulle inte ens köpa ett äldre hus där fönstren är utbytta, skulle bli för dyrt att återställa.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 7 till
  • Laddar…
Spara koppar och allt original så mycket det går i ett äldre hus som var "bättre/fint" från början. Alla ändringar fr koppar till plåt eller från teak till annat sänker värdet. Installera nya kopparhängrännor och stuprännor som ersatts men skruva fast dom, så dom inte stjäls- vet jag som har blivit av med koppar stuprännor men ersatt (försäkringsbolaget betalade)
Flundran
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Även jag skulle sky ett hus där originaldetaljer är ersatta med material som är uppenbart malplacerade. Klassiska exempel är plastfönster och takavvattning av uppenbart annan still än den ursprungliga. Underhållna material med patina slår för mig modern plast då den senare inte är gjort för samma estetik. Om frågeställningen övergår till hur man ersätter ett originalfönster med ett modernt aluminiumfönster och med det behåller ett så lika intryck som möjligt har forumet mycket att tipsa om. även om många vurmar äldre fönster och tror att dessa alltid och utan undantag har bättre virkeskvalitet så ruttnar givetvis sådan med bortom räddning i vissa fall och behöver bytas.

Även om mäklare brukar vråla läge läge läge och att allt annat går att ändra så tycker jag att på hus medgett väldigt klassiskt utseende så får man antingen köpa in på detta eller leta något senare byggt. Ser tyvärr många sönderrenoverade 60-talare där huset har förlorat sin genomgående stil. Likaså givetvis för hus från andra epoker. Sedan har du givetvis äldre hus utan något specifikt tidstypiskt men givet ursprungsfrågan så tolkade jag det inte som ett sådant fall här
 
  • Gilla
Ammmi och 6 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Och jag skulle inte ens köpa ett äldre hus där fönstren är utbytta, skulle bli för dyrt att återställa.
Fast just under sena 60-talet fram till kanske 80-talet var ju fönster inte sällan av den lägsta kvalitén någonsin.
Så det är inte speciellt ovanligt att fönster på 70-tals hus är bytta pga röta.
Bara man byter till nya som passar in rent estetiskt.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack alla som tagit sig tid att svara i tråden! Jag har aldrig varit en person som känner att hus ursprungliga charm måste bevaras till varje pris, men jag behövde få bolla detta med er för att förstå och ordna mina tankar. Det har varit mycket oförutsett med detta hus från start och det är lätt att man drunknar i allt som plötsligt måste fixas på en gång. Jag uppskattar allas tankar och råd! Vi kommer definitivt bevara mer än vi tänkt.
 
  • Gilla
  • Älska
Ammmi och 5 till
  • Laddar…
Spara åtminstone allt ni byter ut. Personligen tycker jag ju att ni ska bevara – har ni kollat på typ @tegelbiten @vanhaa.kunnioittaen och @mestervaerker på Instagram? bra för att få lite utifrånblick på det guld till hus ni verkar sitta på! Betänk också hur flera bättre mäklarfirmor, typ Historiska Hem, i princip har skallkrav på originaldetaljer för att de ska sälja objekt.

Alltså: bevara eller åtminstone spara! <3
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
L
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Tack för väldigt utförligt svar! Just i det rummet där det samlas mycket fukt vill vi inte ha kvar träfönster tyvärr. Känns inte hållbart, vilket även saneringsfirman påpekade när det upptäckts mögel på ett av dem. Men jag har fått mycket att fundera på och ska kontakta en fönsterrenoverare imorgon för att bolla lite :)

Gällande garderoberna så är det kanske just så vi kommer göra. Alltså inte att blåsa ut allt utan ta vara på mycket. Men teakdörrar känns svåra att få tag på och flera stycken är ordentligt skadade. Och de är inte så fräscha på insidan heller, en del unken konstig lukt som vi inte lyckas bli av med. Men det är ett senare projekt!
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Tack för väldigt utförligt svar! Just i det rummet där det samlas mycket fukt vill vi inte ha kvar träfönster tyvärr. Känns inte hållbart, vilket även saneringsfirman påpekade när det upptäckts mögel på ett av dem. Men jag har fått mycket att fundera på och ska kontakta en fönsterrenoverare imorgon för att bolla lite :)

Gällande garderoberna så är det kanske just så vi kommer göra. Alltså inte att blåsa ut allt utan ta vara på mycket. Men teakdörrar känns svåra att få tag på och flera stycken är ordentligt skadade. Och de är inte så fräscha på insidan heller, en del unken konstig lukt som vi inte lyckas bli av med. Men det är ett senare projekt!
Som någon annan skrev är det inte träfönstren som är problemet utan det ligger nån annanstans (avfuktare/ventilation). Bättre att åtgärda den egentliga orsaken till problemet annars kommer det ju ändå bli mögel på andra ställen

Ang garderoberna och dörrarna i teak är det såklart inget som går att köpa från hyllan men det är ingen match att nytillverka för en duktig snickare (finsnickare)
Ang lukten så tänker jag som ovan att problemet egentligen borde komma nån annanstans ifrån. Trä luktar ju inte unket av sig självt

Sen ang kostnaderna så blir det såklart lite dyrare att använda riktiga och ursprungliga material men det ska också ställas i proportion mot att blåsa ut och ersätta mot nytt av lägre kvalitet som inte håller över tid. Dels är det känslan och det estetiska men finns också en miljöaspekt i det hela, att vårda det som är. Att det kostar mer att ta hand om ett hus som inte är ett dussinhus borde inte komma som en överraskning.
Sen väljer man såklart själv och det finns alltid sätt att förnya, förändra och förbättra som inte behöver vara strikt original men det stavas aldrig pvc-fönster iallafall :)

Bara lite tankar
Det vore kul att se bilder på huset eller iallafall detaljerna du tagit upp så är det lättare att ge specifika råd
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Hela koppartak à la domkyrkor kan bli ett problem i dagvattnet, men koppardetaljer på ett tak är inga problem.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som här:


[länk]

I åtminstone Stockholm lär det vara svårt att få tillstånd för att anlägga ett nytt koppartak utan att ta hand om regnvattnet som har runnit på taket enligt tidningsartiklar för några år sen.

Man vet alltså om att koppar är ett miljöproblem och då kan det bli skärpta regler i framtiden.
Koppar kan vara ett problem när det sätts upp och ett tag efter. Om det funnits länge och oxiderats är det inget problem.
 
hsd
Koppar har andra problem, jag var å kollade på ett hus -utan - kopparstuprören, de hade stulits veckan före :surprised:enligt mäklaren
 
  • Gilla
  • Ledsen
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Avfuktningen behöver också åtgärdas vidare givetvis och det är redan bättre än när vi tog över, men det ruttna behöver såklart tas bort oavsett :) när vi hade en saneringsfirma här för att kolla på den lilla mögelansamling som bildats sa de att det var dumt att ha trä så nära poolen. Det är max 50 cm… det var de som föreslog pvc. Men vi kommer troligtvis se över möjligheten att renovera eller på annat sätt se hur man kan göra. Tack vare alla svar här! Det är svårt att vara okunnig, haha!

Garderoberna är en annan femma. Insidan är inte trä, utan någon typ av behandlad mdf-liknande yta. Många av skåpen hade gamla plastbackar som vi var tvungna att slänga då de börjat smälta på vissa ställen. Det får bli ett helt nytt inlägg när det är dags för renovering! Det är inte enbart garderoberna som luktar unk. Även vissa skåp i köket luktar fruktansvärt starkt fast på ett mer kemiskt sätt. De luktar giftigt på nåt sätt, som mycket gammal medicin. Och allt som finns i just de skåpen blir helt genomsyrat av stanken så vi förvarar inget i dem.

Den enda bilden jag hittar i min mobil är på en av vevarna, så jag lägger in den här!



L lakman skrev:
Som någon annan skrev är det inte träfönstren som är problemet utan det ligger nån annanstans (avfuktare/ventilation). Bättre att åtgärda den egentliga orsaken till problemet annars kommer det ju ändå bli mögel på andra ställen

Ang garderoberna och dörrarna i teak är det såklart inget som går att köpa från hyllan men det är ingen match att nytillverka för en duktig snickare (finsnickare)
Ang lukten så tänker jag som ovan att problemet egentligen borde komma nån annanstans ifrån. Trä luktar ju inte unket av sig självt

Sen ang kostnaderna så blir det såklart lite dyrare att använda riktiga och ursprungliga material men det ska också ställas i proportion mot att blåsa ut och ersätta mot nytt av lägre kvalitet som inte håller över tid. Dels är det känslan och det estetiska men finns också en miljöaspekt i det hela, att vårda det som är. Att det kostar mer att ta hand om ett hus som inte är ett dussinhus borde inte komma som en överraskning.
Sen väljer man såklart själv och det finns alltid sätt att förnya, förändra och förbättra som inte behöver vara strikt original men det stavas aldrig pvc-fönster iallafall :)

Bara lite tankar
Det vore kul att se bilder på huset eller iallafall detaljerna du tagit upp så är det lättare att ge specifika råd
 
  • Vit gardindörr med gyllene handtag bredvid ett fönster och genomskinlig gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fatsug och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.