Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
Det är tejp faan inte klokt skäms på er som håller på med sånt
 
  • Gilla
Levon
  • Laddar…
Att hantverkare ibland debiterar ordentliga överpriser vet vi ju av antalet trådar om ämnet.

Men vad händer om de pratar om t.ex. "30% på listpriset" på sitt material och sen köper batterier på Clas Ohlson?

Gör de sig skyldiga till något? Måste de lämna in sina egna fakturor på förfrågan? Eller är det fritt fram att säga att något är listpris och hänvisa till en hutlöst dyr affär man inte ens handlat på?
 
G Guzzen1 skrev:
Ja den siste stollen är inte född ännu och samma morsa har dom.
Ja, men varsin farsa!
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Han jobbade väl i Adamsdräkten? Han har missat att debitera klädslitage och toffelgummi.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
På större företag får du inte jobba utan handskar, inte ens som elektriker.
På ett ställe jag jobbade vägrade elektrikern jobba med handskar och hänvisade till att det var osäkert att koppla kablar med handskar.
Han blev omedelbart avvisad från arbetsplatsen och företaget fick en bot för avtalsbrott.
Klart man ska bära skyddsutrustning, men det är trams att ta 50:- för slitage på ett par handskar som nya kostar 80:- och kommer räcka i flera veckor för en elektriker.

Om en elektriker uppger att han kostar en viss summa per h, så ska dom komma ut och vara arbetsföra för den penningen, allt annat är rent trams.
 
D Dilato skrev:
Så firman tar minst 100% mer betalt för handsken än verifierat marknadspris till konsument.
Det är nog frakten som är insmygen.
 
  • Haha
Jocho
  • Laddar…
Det var det löjligaste jag sett... Och vem fasen har inte uppladdningsbara ficklampor nu för tiden?
Jag står gladeligen för strömmen om dom behöver ladda verktyg eller liknande(och kaffe erbjuds alltid, på min bekostnad givetvis), men att debitera för förbrukade AAA-batterier är bara rent oförskämt. Summan är tämligen orelevant, det är en principsak tycker jag.

Tveksamt att det är elnissen som var hemma hos dig som skrev fakturan, så hen ska man väl inte skälla direkt på. Men ändå.......
 
  • Gilla
paltskallen och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Om man tar med sånt så lägger man ju det i posten för förbrukning, inte specat.
 
M mackan_kal skrev:
Klart man ska bära skyddsutrustning, men det är trams att ta 50:- för slitage på ett par handskar som nya kostar 80:- och kommer räcka i flera veckor för en elektriker.

Om en elektriker uppger att han kostar en viss summa per h, så ska dom komma ut och vara arbetsföra för den penningen, allt annat är rent trams.
Jo, ta betalt för det är trams, jag bara berättade varför elektriker kan tvingas ha handskar.
 
C cpalm skrev:
Du menar att elektrikern har varit på grossen och köpt 0,33 förpackningar batterier och 0,2 par handskar?
Nej, det har du rätt i, jag missade den detaljen.

Jag blir lite mållös faktiskt om det varit ett aktivt val att ta betalt för det…
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, ta betalt för det är trams, jag bara berättade varför elektriker kan tvingas ha handskar.
Aha, ser att mitt inlägg inte var så tydligt avseende vad jag ville framföra, det är alltså inte användandet utan extra betalningrn av hsndskarna som är trams.

Skyddsutrustning är superviktigt!
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Jag har en laddningsbar lampa men skulle aldrig ta upp laddkostnad. Handskar som måste slängas efter utfört jobb är något rimligare kanske.
 
Som elektriker skäms man lite… :thinking:
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
W WFD skrev:
Har sett en del underhållande saker. En ville fakturera för en parkeringsbot. För det fanns inga platser lediga som var tillräckligt nära, typ 20-30 meter, och då får kunden skylla sig själv.
En vill dessutom ta betalt för den tid det tar att parkera bilen.
Haha sjukt kul ;D
 
Cruzze Cruzze skrev:
Men alltså, debitera 1/3 av ett 4-pack???
Jag saknar posten:
- Arbetstid för mätning av innehåll i 4 AAA- batterier.
Kanske även:
- Slitage på multimeter.
 
  • Haha
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.