Går runt och känner mig lite sårbar när vi inte har någon annan uppvärming än el inför vintern och tänkte kanske göra slag i saken och installera en kamin. Det var något av en djungel visade det sig.

Har någon tips på en ganska nätt, prisvärd kamin som kan stå i ett hörn relativt nära vägg/bokhyllor och där man ser lågorna på ett trevligt sätt? Bör helst se "vanlig" ut så man inte tröttnar på designen. Skall mest användas för trivseleldning tills den dag ryssjäveln klipper elen, då behöver den kunna värma också :)

Huset är 1.5 plan på 115 m2 + 65 m2 källare. Den skulle isf stå i vardagsrummet på entreplan. Annars LLVP, mekanisk frånluft och direktverkande el i sovrummen.
 
A arasmus skrev:
Går runt och känner mig lite sårbar när vi inte har någon annan uppvärming än el inför vintern och tänkte kanske göra slag i saken och installera en kamin. Det var något av en djungel visade det sig.

Har någon tips på en ganska nätt, prisvärd kamin som kan stå i ett hörn relativt nära vägg/bokhyllor och där man ser lågorna på ett trevligt sätt? Bör helst se "vanlig" ut så man inte tröttnar på designen. Skall mest användas för trivseleldning tills den dag ryssjäveln klipper elen, då behöver den kunna värma också :)

Huset är 1.5 plan på 115 m2 + 65 m2 källare. Den skulle isf stå i vardagsrummet på entreplan. Annars LLVP, mekanisk frånluft och direktverkande el i sovrummen.
VermontCastings Intrepid II har en klassisk design i gjutjärn, planslipad toppplatta för att kunna användas till matlagning vid elavbrott, hög effektivitet och katalysator för att kunna eldas hela natten om man vill använda den som primär värmekälla. Den är kanske inte vad du skulle kalla nätt, men för att värma din bostad går det åt något sådant om du inte kan eller vill installera en kakel eller täljstensugn.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Totte_S
I nuläget är det bra att kolla upp vad du kan få tag i innan vintern. Jag fick besked om leverans v18 2023 på kaminer som inte är beställda…
Hoppas på leverans av vår kamin v 44.
Vanliga mått mot näraliggande vägg är i storleksordningen 50 cm mot brännbar vägg, 20-25 mot brandmur.
Jag håller med om att Vermont har en del kul, men också att den vanliga runda kaminen med stor glaslucka som många tillverkare har är tidlös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.