Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Alla utgifter som en elfirma har måste man ju ta betalt för. Så inget konstigt egentligen med det.

Dock så har jag aldrig sett att en elfirma specat avgifterna för batteri och handskar på fakturan på detta sätt. För jag som sitter och fakturerar känns det mest bara jobbigt och kan leda till onödiga frågor och irritation hos kund.

Det vanligaste sättet för oss elektriker att ta betalt för batterier, handskar, och allt annat småtjafs är väl att ha en post som heter t ex "Förbrukningsmaterial 1 st a´ 50 kr".

Eller att helt enkelt bara lägga till 5 kr på timdebiteringen.

Vad debiterade elektrikern för sin arbetstid?
 
C claym skrev:
det är väl för tusan bra att han är ärlig. Han kunde ju debiterat TS ett helt paket !
(En viss form av ironi i mitt svar ;))
Han kunde ju debiterat hela lampan.
 
På vår firma har vi ett elektroniskt system. Varje jobb får ett nummer. Det numret märker jag grejerna med hos grossisten på fakturan.

ibland plockar grabbarna på jobbet ut verktyg osv som råkar hamna på samma nummer och landar då på fakturan genom det automatiska systemet.

ibland missar jag att stryka enstaka av dessa poster vilket har gjort att det ibland åkt med en morakniv eller en mejsel på fakturan. Detta är inget som kunden ska betala, men alla är vi mänskliga och kan missa vissa saker ibland.

troligtvis är det detta som skett och jag tvivlar på att elektrikern har gnuggat händerna av tillfredsställelse och lagt på detta manuellt.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
X
Nyfniken Nyfniken skrev:
[länk]
Det beror på. Kan även vara en parkeringsanmärkning. Var du parkerat styr.
 
A
A AG A skrev:
Något som är ungefär lika skrämmande, är att 4 av 26 röstande, anser att detta är normalt.
Kanske var ironiska med tanke på hur frågan är ställd?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hoppas han lämnade kvar 1/5 av handskarna!
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
C
Andjul Andjul skrev:
troligtvis är det detta som skett och jag tvivlar på att elektrikern har gnuggat händerna av tillfredsställelse och lagt på detta manuellt.
Du menar att elektrikern har varit på grossen och köpt 0,33 förpackningar batterier och 0,2 par handskar?
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Q
M MrDizzy skrev:
som elektriker?
Kan mycket väl tänka mig att det går handskar i andra yrken , men gör det verkligen det som elektriker??
Ja, jag är elektriker men inte en vanlig installationselektriker . Jag har lite grövre jobb så det slits verkligen.
Men handskar slits och det är lätt att de blir en reva om man råkar ta eller fastna i något vasst.
Så absolut inte orimligt med göra av med något par per vecka.
 
Arbetshandskar för en elektriker??
Sånt trams, då är det nog dags för oss konsumenter att ta betalt för att betala fakturor med, gärna med ockerpriser som du fått på dom två artiklarna.
 
A
Jag fick betala för 20st lyra-pennor en gång. Ett stort jobb men inget som hade med en penna att göra mer än kanske ett-två streck. Vara bara artikel nr på hela fakturan och blandades ihop med allt annat.
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Priset är helt orimligt. Dessa kostar 6.25 kr/styck. 4 styck blir 25 kr. 33% förbrukning blir runt 8 kr. Fakta: https://www.clasohlson.com/se/Varta-Longlife-Power-batteri,-24-pack/p/36-5125
 
H
Han kanske har en snål chef som tjatar på sina anställda att spara pengar eller få stå för sina egna handskar och batterier. Då skulle jag gjort så här för att jävlas med chefen.
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Tagga ner. Det kanske inte är han som är ute och skruvar som trycker på faktura knappen. Projektledaren, chefen eller admin har väl glömt tagit bort den raden helt enkelt. Kontakta elforman så fixar dem det. av en
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Sicken idiot
 
M mackan_kal skrev:
Arbetshandskar för en elektriker??
Sånt trams, då är det nog dags för oss konsumenter att ta betalt för att betala fakturor med, gärna med ockerpriser som du fått på dom två artiklarna.
På större företag får du inte jobba utan handskar, inte ens som elektriker.
På ett ställe jag jobbade vägrade elektrikern jobba med handskar och hänvisade till att det var osäkert att koppla kablar med handskar.
Han blev omedelbart avvisad från arbetsplatsen och företaget fick en bot för avtalsbrott.
 
  • Wow
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.