C cpalm skrev:
För det första, vad är det för slags skada?
Antar att det inte bara är en skada på ytskiktet, utan att vatten trängt ner i bjälklaget(?)
Det är i så fall föreningens ansvar att åtgärda den delen. Sen är det ditt ansvar att återställa ytskikten.
Ja, bjälklagen var svullen + att det var hål i tätskiktet vid golvbrunnen så vi var tvungen att dra upp o kolla och lägga ditt ett tillfälligt tätskikt.
Men det var så när jag flyttade in. Det går inte på dolt fel(redan kollat)
 
Det bör vara så att föreningen står för lagning av bjälklag, har du någon granne under kan du ju säga till den att deras tak tyvärr riskerar att rasa in pga föreningen som inte vill ta sitt ansvar. Det kanske får fart på någon.
Du borde också kunna argumentera att ny golvbrunn i första hand är i föreningens intresse då det är deras försäkring som kommer neka framtida problem pga gammal golvbrunn.
Föreningen borde också stå för rivning tror jag..?
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
C
Om föreningen inte uppfyller sin underhållsskyldighet har du i princip rätt att åtgärda det själv på föreningens bekostnad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag kanske har missat något men vet vi var det har läckt? Är det avlopp eller tryckvatten så är jag ganska säker på att föreningen måste stå för detta.. Är det tätskikt så är det ju du som får stå för det. Om föreningen inte vill göra något skulle jag göra det så billigt som möjligt.. Avloppen och tryckvatten närmar sig 35 år och är förbrukat snart.. gör en snabb och billig renovering så du får ett fungerande badrum..

Det kan ju bli så illa att du nu renoverar ditt badrum och ett år eller några ändrar sig föreningen och vill byta stammarna.. Då kommer du behöver göra om ytskikt etc..


EDIT.. Det jag försöker säga med en snabb och billig renovering är att du inte skall dra om varken avlopp eller tryckvatten utan byt det som måste bytas., dvs de reglar och golvspån och isolering som har blivit vattenskadat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om bjälklaget har svällt, så låter det som vi har ett träbjälklag här? ELler iallafall inte betong. Då är det oftast elemntärt att flytta golvbrunnen lite., och ingen risk att det skall drabba grannen.

Det är när golvbrunnen är ingjuten i betong som det finns en risk att man bilar igenom taket ned till grannen. I många fall är det inte mer än 10 - 20mm betong under golvbrunnens nedre del, innan man är hos grannen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om föreningen inte uppfyller sin underhållsskyldighet har du i princip rätt att åtgärda det själv på föreningens bekostnad.
Vad menas med föreningens bekostnad när jag fixar det själv?
 
H hempularen skrev:
Om bjälklaget har svällt, så låter det som vi har ett träbjälklag här? ELler iallafall inte betong. Då är det oftast elemntärt att flytta golvbrunnen lite., och ingen risk att det skall drabba grannen.

Det är när golvbrunnen är ingjuten i betong som det finns en risk att man bilar igenom taket ned till grannen. I många fall är det inte mer än 10 - 20mm betong under golvbrunnens nedre del, innan man är hos grannen.
Exakt det är trä bjälklag
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag kanske har missat något men vet vi var det har läckt? Är det avlopp eller tryckvatten så är jag ganska säker på att föreningen måste stå för detta.. Är det tätskikt så är det ju du som får stå för det. Om föreningen inte vill göra något skulle jag göra det så billigt som möjligt.. Avloppen och tryckvatten närmar sig 35 år och är förbrukat snart.. gör en snabb och billig renovering så du får ett fungerande badrum..

Det kan ju bli så illa att du nu renoverar ditt badrum och ett år eller några ändrar sig föreningen och vill byta stammarna.. Då kommer du behöver göra om ytskikt etc..


EDIT.. Det jag försöker säga med en snabb och billig renovering är att du inte skall dra om varken avlopp eller tryckvatten utan byt det som måste bytas., dvs de reglar och golvspån och isolering som har blivit vattenskadat.
jag har ingen aning vad som orsakat vattenskadan. Jag har kollat med några firmor. Det är ingen som vill byta bjälklag, golvbrun och tätskikt utan att göra om allting. För dom vill följa branschreglerna.
 
Läs föreningens stadgar, framförallt det som reglerar underhåll av lägenheten. Mest troligt ansvarar föreningen för rivning, torkning och återställning av stomme medan du ansvarar för återställning av ytskikt.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
C
Z Zemecke2 skrev:
Vad menas med föreningens bekostnad när jag fixar det själv?
Jag menade inte själv som att du gör arbetet själv. Skall man ge sig på något som egentligen ligger på föreningens ansvar gör man nog bäst i att ta in en oberoende yrkesman så att det inte blir tjafs om utförandet.

Och så klart i övrigt ha väldigt torrt på fötterna.
 
Z Zemecke2 skrev:
jag har ingen aning vad som orsakat vattenskadan. Jag har kollat med några firmor. Det är ingen som vill byta bjälklag, golvbrun och tätskikt utan att göra om allting. För dom vill följa branschreglerna.
Sätt igång med renoveringen och fotografera skadorna och orsaken om den går att se. Det blir svårt att få lgh såld som den ser ut nu. Förmodligen får du stå för stora delar själv och ev. lite hjälp från ditt försäkringsbolag. Att kriga mot BRF:en är inte så kul, kostar tid och svett...
 
C cpalm skrev:
Jag menade inte själv som att du gör arbetet själv. Skall man ge sig på något som egentligen ligger på föreningens ansvar gör man nog bäst i att ta in en oberoende yrkesman så att det inte blir tjafs om utförandet.

Och så klart i övrigt ha väldigt torrt på fötterna.
Du kan med lugn och ro be en snickare öppna upp golvet och sedan när detta är gjort kan du fråga föreningen om du skall byta stammarna.. Skulle dom inte vilja detta kan du stänga igen med samma avlopp och tryckvatten och slänga dit en ny matta.. En snickare gör ju inte "våtrummet till våtrum" utan sedan får du ta dit en mattläggare som lägger mattan och då kommer du få ett GVK protokoll med X antal avvikelser ..
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Z Zemecke2 skrev:
Hej!
Detta är en sak som har tyngt mig i ett halvår nu o jag vet inte vad jag ska ta vägen, detta är som ett sista rop för hjälp!
Jag har haft en fuktskada i mitt badrum vid golvbrunnen.

Läget ligger till så att jag måste renovera hela badrummet, dra om rör osv.. Men min styrelse/förening vill inte hjälpa mig alls, dom vill inte stå för ledningar/golvbrunn osv även det som dom måste stå för. Jag har även tagit hit rörmokare/renoverade osv, men ingen kan eller vill hjälpa.
Sen till sist har vi försäkringsbolaget, styrelsen tyckte de blev för dyrt så jag ska stå för de själv. Som tur är har jag en egen försäkring.
Jag behöver då göra en besiktning på badrummet som föreningen ska fixa åt mig, men det vill dom inte heller göra. Så tills jag får besiktning på badrummet så kan ingen hjälpa mig.
Detta är som ett svarthål. Jag ska flytta härifrån pga jobb och måste få detta gjort.

Tacksam för all hjälp, svara inte om du inte är respektfull

Bild: snabblösning så att jag kan duscha



De där brunnarna fick man inte sätta in efter 1991 så badrummet är äldre än så. Alltså över 30 år.
Konstigt att inte föreningen har gjort stambyte el relining i badrum som är så gamla.
i så fall skulle inte brunnen börjat läcka. Jag hade en sådan brunn…funkade perfekt där jag bodde innan…
Jag kollade en annan sak med försäkringen, och de sa att badrum som är så gamla ska byggas ut. (30 år)

har de inte gjort stambyte eller relining i huset?
Då är det på tiden!

logiskt sett så borde bostadsrättsföreningen vara ansvariga för just golvbrunnen.
 
Redigerat:
T
Föreningen är själva ansvariga för golvbrunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.