Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
M Mårten Levin skrev:
Jag kommer ihåg en firma som lagade mitt köp vid ett vattenläcka som försäkringsbolaget anlitade. Det rullade ut sådana här poster tex att man har lyft en bordskiva osv det var löje väckande.
det var krav från försäkringsbolagen att man skulle notera tex hur många gånger man tog ut och satte tillbaka spisen o diskmaskinen o,s.v
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Nja, det beror ju lite på. Enligt min erfarenhet så är människor som är väldigt noggranna när de fakturerar även väldigt noggranna i sitt arbete.

Så det är fullt möjligt att man har råkat på en riktig pärla, någon som man absolut vill hålla sig väl med och anlita igen.

Någon kallade det ”autistiskt” tidigare i tråden, och om det är nånting som utmärker autism så är det noggrannhet i allt man gör.

Visst finns det hantverkare som saltar räkningar ordentligt. Vi har nog alla råkat ut för det. Men då gör de sällan det 20 eller 50 kronor i taget.

Så även om det verkar lite ”knasigt” eller ”knepigt” så skulle jag vara försiktig med att bråka om saken, förutsatt att jobbet är ordentligt utfört.
Jag delar din uppfattning om att noggrannhet oftast gäller allt en person gör och även att det är så små summor så det inte är värt att bråka om. Däremot kan man ju på ett vänligt sätt påpeka att det kanske hade sett bättre ut att baka ihop det till en post kallad förbrukningsmaterial.

Däremot verkar ju TS hantverkare debitera efter Ahlsell's (eller vilken lev. han kan tänkas ha) hittepå-prislista och eftersom TS skriver att det är ett stort jobb finns det anledning att tro att aktuell hantverkare skörtar upp TS ordentligt på allt annat material. Detta är självklart med reservation för att vi inte vet hur avtalet lyder.
 
L lordi skrev:
Tandläkaren tar tex extra betalt för bedövning. Ska denna otrevliga lilla spruta ingå i timkostnaden oavsett om den behövs eller ej?
Fast skulle han ta extra betalt för vattnet man får att skölja munnen så skulle du kanske reagera. För att inte tala om engångsplastmuggen för 10 :- inköpt på tandläkarnas motsvarighet till Ahlsell.
 
  • Gilla
robhol och 8 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Nu har jag aldrig fått något recept av tandläkare eller veterinär men min vanliga läkare tar inget extra för att skriva recept. Kanske Regionen får ta den kostnaden, vet faktiskt inte.

Men oavsett vilket så är receptutskrift en tjänst som de utför och är svårt att jämföra med förbrukningsmaterial som man måste köpa in.

Tandläkaren tar tex extra betalt för bedövning. Ska denna otrevliga lilla spruta ingå i timkostnaden oavsett om den behövs eller ej?
Tja om du tycker det är okej att betala extra för receptet så är du väldigt rik eller inte hänger med.
Att ge bedövning är en helt annan kostnad och går inte att jämföra med receptet. när det gäller läkarvården så ser vi aldrig fakturan till kommun.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Nja, det beror ju lite på. Enligt min erfarenhet så är människor som är väldigt noggranna när de fakturerar även väldigt noggranna i sitt arbete.

Så det är fullt möjligt att man har råkat på en riktig pärla, någon som man absolut vill hålla sig väl med och anlita igen.

Någon kallade det ”autistiskt” tidigare i tråden, och om det är nånting som utmärker autism så är det noggrannhet i allt man gör.

Visst finns det hantverkare som saltar räkningar ordentligt. Vi har nog alla råkat ut för det. Men då gör de sällan det 20 eller 50 kronor i taget.

Så även om det verkar lite ”knasigt” eller ”knepigt” så skulle jag vara försiktig med att bråka om saken, förutsatt att jobbet är ordentligt utfört.
Det du kallar noggrann kan ju lika gärna vara sjuklig snålhet.Och en sjukligt snål typ kan ju av snålhet ställa till med en hel del skada. Typ fästa saker med för få skruvar för att spara lite skruvar.
Och även om det skulle vara en riktig superhantverkare så skulle jag inte vilja anlita den igen ifall jag fick sådana fakturor. Det finna gränser med hur man kan bete sig.

Sen kan det väl vara nyttigt för honom ifall kunden bestrider fakturan. Med lite tur så inser han att det inte funkar att bete sig som han gör.
 
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att ge bedövning är en helt annan kostnad och går inte att jämföra med receptet. när det gäller läkarvården så ser vi aldrig fakturan till kommun.
Verkar vara olika kultur i olika branscher. Men just veterinärer kan jag av egen erfarenhet säga att de är rätt lika många hantverkare när det gäller att hitta på saker att ta betalt för.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Tandläkaren tar tex extra betalt för bedövning.
Det har aldrig mina tandläkare gjort.
 
  • Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja om du tycker det är okej att betala extra för receptet så är du väldigt rik eller inte hänger med.
Att ge bedövning är en helt annan kostnad och går inte att jämföra med receptet. när det gäller läkarvården så ser vi aldrig fakturan till kommun.
Det var ju precis det jag ville säga. Har inte sagt att det är ok att betala extra för receptet. Det bör ingå i timkostnaden.
Har däremot inga problem att betala extra för bedövning om jag nu mot förmodan skulle behöva det.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det har aldrig mina tandläkare gjort.
Då har de gjort precis det som vi diskuterar här, alltså bakat in det i arbetskostnaden. För det finns ingen tandläkare som skänker bort saker gratis. Gratis betalar ingen Mercedes :)
 
B Bästerortarn skrev:
Nej, eftersom posten bedövning redan finns så bör väl sprutan ingå i den posten ....... :thinking:

I detta VM i dåliga jämförelser så kommer jag definitivt inte vinna men ......... Batterierna till ficklampan som TS blivit debiterad ska förstås jämföras med om käftis eller veterinären skulle debitera elförbrukning för belysning i behandlingsrummet.
Jag avsåg en komplett bedövning. Spruta med innehåll.
Jämför med en tub silikon (med innehåll) som rörmokaren använder. Ska den bakas in i timpriset?

Att köpa in en massa material och sedan ta betalt för det som arbetstid kan även ställa till det rent bokföringsmässigt.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Be ts redovisa istället om han har en post "förbrukningsmaterial/ övrigt/ diverse etc"

Om posten finns med då har ts ett litet case.

Men om posten lyser med sin frånvaro tycker jag detta är helt korrekt. Varför skall de va gratis ? Finns ingen anledning.

Elektrikern ser ut att va helt ärlig. De är såhär man tjänar pengar.
Om du laddar dina batterimaskiner hos kunden antar jag att det finns en minuspost för det, varför ska kunden behöva betala för laddning av dina batterier.
 
L lordi skrev:
Jag avsåg en komplett bedövning. Spruta med innehåll.
Jämför med en tub silikon (med innehåll) som rörmokaren använder. Ska den bakas in i timpriset?

Att köpa in en massa material och sedan ta betalt för det som arbetstid kan även ställa till det rent bokföringsmässigt.
Att skriva ut ett recept är inte att jämföra med en bedövning.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att skriva ut ett recept är inte att jämföra med en bedövning.
Det är ju precis det jag försöker säga hela tiden :worried:
 
Vem ska annars ladda batterierna och finansiera handskarna tänkte du?

H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
 
A atomlab skrev:
En människa som ens resonerar på ovanstående sätt och som dessutom göra verklighet och fakturerar för det skulle jag hålla mig långt långt borta ifrån.

Kan vara höjden utan autism jag någonsin sett
Men jag skulle gärna ha en Rain Man- elektriker som är otroligt noggrann och übersmart!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.