Düsseldorff
arneri68 arneri68 skrev:
Kan du utveckla vad som är bättre? Förstår att 4 ugnar är trevligt för tex varmhållning medan annan mat tillagas.

Bättre funktioner?
Bra funktioner, absolut. Men framförallt väldigt jämn temperatur. Ställer man in 200 grader så är det 200 grader, i hela ugnen. Håller dessutom värmen sjukt länge även avstängd. Antar att det delvis beror på att det inte är glasluckor till ugnen. Mycket bra grillfunktioner. Salamandergrill och dedikerad slow-ugn. Induktionshällen har också, utöver vanliga 1-9, tre förprogrammerade värmeinställningar (44, 70 respektive 94 grader) för smältning, värmehållning och sjudning. Låter kanske töntigt men sjukt användbart när man har många kokkärl på gång samtidigt.

Sen har den såklart alla andra bells and whistles typ teleskopskenor, inbyggda termometrar, kopplingsbara zoner med stekbord etc.

Edit: Och en jäkla kvalitetskänsla. Inget rackigt Smeg-skit utan tvärtom känslan av att denna kommer hålla i 100 år.
 
  • Gilla
millefeuilles och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Bra funktioner, absolut. Men framförallt väldigt jämn temperatur. Ställer man in 200 grader så är det 200 grader, i hela ugnen..
Hur pass bra Bertazzonis gashällar är vet jag inte, men har dock erfarenhet av deras inbyggnadsugnar. Jag har haft flera exemplar hemma pga reklammationer. Alla har haft problem med att klockan går ca 5 minuter för snabbt per månad. Inget stort problem, men irriterande.
Några har haft problem med effektstyrningen och slagit av värmen efter byte av uppvärmningstyp, växling mellan undervärme/övervärme -> varmluft, eller aktivering/deaktivering av ånga.
Det sägs att Bertazzoni köpt in tjänsten för mjukvaruutveckling, men uppenbarligen har de haft en dålig specifikation och ingen kvalitetskontroll.

Dropprännan var feldesignad och vatten droppade ner på golvet vid användning av ånga.

Flera av ugnsplåtarna har slagits kraftigt under uppvärmning, vilket resulterat i hopsjunket bröd eller kakor som ligger kors och tvärs.

Den har dock många bra funktioner som upptining, varmhållning, jäsning etc. Det senaste exemplaret har även snabbuppvärmning av ugnen vilket ger 200 grader inom 10 minuter.
 
A
arneri68 arneri68 skrev:
Hur pass bra Bertazzonis gashällar är vet jag inte, men har dock erfarenhet av deras inbyggnadsugnar. Jag har haft flera exemplar hemma pga reklammationer. Alla har haft problem med att klockan går ca 5 minuter för snabbt per månad. Inget stort problem, men irriterande.
Några har haft problem med effektstyrningen och slagit av värmen efter byte av uppvärmningstyp, växling mellan undervärme/övervärme -> varmluft, eller aktivering/deaktivering av ånga.
Det sägs att Bertazzoni köpt in tjänsten för mjukvaruutveckling, men uppenbarligen har de haft en dålig specifikation och ingen kvalitetskontroll.

Dropprännan var feldesignad och vatten droppade ner på golvet vid användning av ånga.

Flera av ugnsplåtarna har slagits kraftigt under uppvärmning, vilket resulterat i hopsjunket bröd eller kakor som ligger kors och tvärs.

Den har dock många bra funktioner som upptining, varmhållning, jäsning etc. Det senaste exemplaret har även snabbuppvärmning av ugnen vilket ger 200 grader inom 10 minuter.
Min ugn tar 2 minuter till 200C
all kondensator från ångan rinner ut i avloppet utan spill, har 8 plåtar samtidigt
 
M Martin_Swärd skrev:
Har du då vanlig P10 eller större tuber? måste försöka förstå vad som kan gå åt om jag bara kör på gas. Lagar merparten av måltiderna från grunden osv
Vi har en ilve gasspis med pc10 flaskor under altanen utanför. Lagar "normalt" med mat för en småbarnsfamiljer. Dvs typ varje dag men sällan något avancerat. En tub räcker för oss 6-7 månader. Det känns helt ok tycker jag, men visst är det ett moment man sluppit med induktion. Men det är såklart helt avhängigt hur mycket och hur avancerad mat man lagar.
 
electroluxaren skrev:
Min ugn tar 2 minuter till 200C
all kondensator från ångan rinner ut i avloppet utan spill, har 8 plåtar samtidigt
Imponerande, vilken effekt har den?
 
A
arneri68 arneri68 skrev:
Imponerande, vilken effekt har den?
18kw varmluft
22kw ånga
 
electroluxaren skrev:
18kw varmluft
22kw ånga
Vad är det för ugn?
 
A
fatsug fatsug skrev:
Vad är det för ugn?
Rational
 
electroluxaren skrev:
Rational
Tack! Det vore ju något av en dröm det… om man bara hade plats så!
 
A
fatsug fatsug skrev:
Tack! Det vore ju något av en dröm det… om man bara hade plats så!
så stor är den inte.
 
electroluxaren skrev:
så stor är den inte.
3x32 A eller mer.
 
A
arneri68 arneri68 skrev:
3x32 A eller mer.
är det stort?
 
electroluxaren skrev:
är det stort?
Med tanke på att en normalstor svensk villa vanligtvis inte har större huvudsäkringar så tycker nog de flesta att det är stort. Men om du bor i en herrgård eller liknande och har 10 elbilar på laddning kanske det är en droppe i havet.:rofl:
 
arneri68 arneri68 skrev:
Med tanke på att en normalstor svensk villa vanligtvis inte har större huvudsäkringar så tycker nog de flesta att det är stort. Men om du bor i en herrgård eller liknande och har 10 elbilar på laddning kanske det är en droppe i havet.:rofl:
Själv kör vi med en WHRU, eller rättare sagt två stycken och en tredje i reserv. Dock inte i hemmet utan på jobbet.
Det verkar som att vi inte är på byggahus-forum utan snarare byggarestaurang eller annat forum.
 
  • Gilla
millefeuilles
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.