Hej jag har flyttat till ett hus med jordvärme och tycker de är för varmt inomhus. Fick till mig att jag då måste dra ner på värmen på dosorna jag har i nästan varje rum. Sagt o gjort jag snurrade allt till min. Temperaturen är samma inomhus OCH jag har aldrig förbrukat så här mycket kwh på en dag sen jag flyttade hit i april. Så de är ju något som inte stämmer? Fick till mig sagt att jag inte ska ändra temperaturen på värmepumpen men att jag ska snurra på de jag har i varje rum. Upp om jag vill ha varmare och ner om jag vill ha kallare.
 
Precis tvärtom(nästan) skulle jag säga. Låt alla termostater stå fullt öppna förutom möjligen i sovrum. Justera värmen på pumpen genom att sänka kurvan och möjligen knäcka den om det är i vissa specifika utetemperaturer du upplever problem. Kolla in varmepumpsforum. Där hänger de riktiga vp-entusiasterna=mycket kunnande på olika modeller.

/LOB
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Gör som Lob skriver. Kolla så att du inte har en inomhusgivare kopplad till pannan. Då känner den att temp sjunker i huset och försöker brassa på värme genom dina stängda radiatorer/golvvärme.....
 
Dels måste man kolla om termostaterna är inkopplade hela vägen, hos oss var ställdonen på fördelaren borttagna när vi flyttade in
Antar att nedåt är minus, har sett varianter där tvärtom gäller.
Men som skriver, är det hela huset som är för varmt, sänk på värmepumpen.
Sedan kanske det inte varit såhär kallt sedan april.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.