ullet
Hej, jag har en drygt 20 år gammal bromsad släpvagn med BPWS2035-7-bromsar.
Fick nedslag på senaste besiktningen för ojämn bromsverkan, så jag justerade bromsarna genom att spänna in påskjutsbromsen med ett spännband och justera med justeringsmuttern på insidan av trummorna. Fick den godkänd på besiktningen, allt gott så långt.

Men, har nu upptäckt att backningsautomatiken inte funkar som den ska. Jag kan backa med tomt släp, men har jag last i och backar i lite uppförslut eller om jag backar mot en trottoarkant, då låses hjulen och jag måste köra framåt för att komma loss.

Är det nån som vet om man kan justera backningsautomatiken på något sätt?
Eller har jag gjort något fel när jag justerat bromsarna?

Tacksam för hjälp.
 
Oftast är väl det enkla svaret att det sitter fast.......backautomatiken ska helst servas regelbundet. Skulle tro att du får demontera trummor och annat och se till att ev leder och annat rör på sig som det ska. Backautomatiken brukar ju vara en våg som är ledad på en tapp och en fjäder.
 
RoTe
Om vi ändå hade elbromsar istället...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
ullet
S Stefan1972 skrev:
Oftast är väl det enkla svaret att det sitter fast.......backautomatiken ska helst servas regelbundet. Skulle tro att du får demontera trummor och annat och se till att ev leder och annat rör på sig som det ska. Backautomatiken brukar ju vara en våg som är ledad på en tapp och en fjäder.
Ja, är väl bara att bita i det sura äpplet o börja meka ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.