Hej. Jag hade ett jobb att måla staket som är byggt på järnställning, med tjocka band av järn, och klantade till det utan tejp.
Om man ska slipa bort färgen (lasyr) slipas också järnet.
Detta järn verkar vara galvaniserat. Förstörs skyddet om ytan filas bort? Skyddet för järnet dvs.
 
  • Närbild på ett metalldetalj med rost och skruvar på ett staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det gör det. Bättre med någon form av färgborttagnings medel.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tack. Vilken sorts medel? Vi testade lacknafta. Det fungerade inte. Mvh
 
Hitta en hård plastbit eller träbit och skrapa bort det, du tar färgen men skrapar inte galvningen.
 
Färgen sitter jättehårt. Om man skrapar med färgskrapa kan man få bort den, men då försvinner ytan ibland på järnet.
Svinto fungerade på mindre mängder dock
 
Finns en färgborttagning på Biltema som jag tycker fungerar riktigt bra.
36-871
 
AVEkh AVEkh skrev:
Färgen sitter jättehårt. Om man skrapar med färgskrapa kan man få bort den, men då försvinner ytan ibland på järnet.
Svinto fungerade på mindre mängder dock
rakblad funkar
 
Jo rakblad fungerar (med skaft) men det är 50-90 meter, så det skulle gå långsamt
 
AVEkh AVEkh skrev:
Jo rakblad fungerar (med skaft) men det är 50-90 meter, så det skulle gå långsamt
om du ska slippa så se till att du använder skydd

https://sv.wikipedia.org/wiki/Zinkfeber
 
  • Gilla
Fnorberg
  • Laddar…
Du bör nog inte slipa bort det. Det kommer ju att synas lika mycket som färgen sen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
AVEkh AVEkh skrev:
Tack. Vilken sorts medel? Vi testade lacknafta. Det fungerade inte. Mvh
Jag skulle prova linoljesåpa, den löser många färger om den får verka minst en timme.
 
Aceton har löst upp fasadfärg de gånger jag provat det när det kommit färgstänk på olämpliga platser.

I övrigt - nej, slipa aldrig på galvat. Enstaka repor gör inget för rostskyddet, men större ytor med skadad galvanisering är inget bra. Och blir dessutom väldigt fult.
 
Tack för alla svar. Mvh
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.