Hej, jag vet att detta inte är optimalt men finns det något speciellt istället för takmassa man använder vid skarvning av plåttak längsled? Det är tp20 plåt som på gamla delen har läkt och masonit under. Det nya har råspont och underlagspapp som jag har fått in en bit under det gamla taket.
 
  • Byggprojekt av ett hus under en solig dag med delvis monterat tak och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En takyta med röda plåttak och en grå takpappsedel vid husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske kan falstätning vara ett alternativ.
Det är en kladdig massa som aldrig torkar/hårdnar och som används som extra fuktskydd vid falsade plåttak.

Men vid en så pass seriös utbyggnad så skulle jag tveklöst lagt ett nytt plåttak som täcker hela längden.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Kanske kan falstätning vara ett alternativ.
Det är en kladdig massa som aldrig torkar/hårdnar och som används som extra fuktskydd vid falsade plåttak.

Men vid en så pass seriös utbyggnad så skulle jag tveklöst lagt
Tack för svar! Jag hade för mig att det fanns något sådant. Ja jag håller med dig och det är inte alls omöjligt att det blir så i framtiden.
 
Silikon använde jag på mitt garagetak med mycket mindre lutning än det där.
 
Rickard.
Eftersom det kläms mellan två plåtar spelar det inte så stor roll vilken sorts tätning man använder.

Ett litet tips bara är att bara för att det är tp/trp20 profil betyder inte att det är exakt samma, många tillverkare har sina egna varianter och har så genom tiderna. Går alltid(tror jag) bra att skarva på bredden men för att förlänga måste det vara exakt samma profil och då gäller det att kolla upp det innan man handlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.