Är det slätt grus utan växtlighet på packad yta så är det bara att släta till och lägga ut plattorna.

Finns en liten risk att det rör sig lite och kan få några hjulspår, men det beror ju på vad som är under. Blir det dåligt efter ett tag är det bara att lägga om, kostar på sin höjd lite tid.

Glöm inte att säkra platyorna i kanten med kantsten eller en betongrand. Fogsand/grus också innan du kör på plattorna
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
hsd
Med tiden kommer plattorna att sjunka där bilhjulen pressar, för de flesta kör i samma hjulspår
 
Och när plattorna sjunker så lyfter man upp dem och fyller på med nytt material, packar och lägger tillbaka plattorna. Packar gör man med en regel, en jungfru eller bara genom att gå på ytan. Enkelt jobb som inte tar särskilt mycket tid.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
O OdugligMenErfaren skrev:
Hejsan!
Har en förmodligen idiotisk fråga som jag egentligen anar svaret på. Men.. på min uppfart (helt plan f.ö) så ligger det i dagsläget grus. Underlaget är väl packat så min fråga lyder väl egentligen är det möjligt att lägga plattor direkt på? Om man tar bort allt grus såklart. Bilar kommer att befinna sig på platsen.

Tack på förhand och var nådiga haha.
Lägg 50x50-plattor med ett lager flis under - bara att justera om det sjunker nånstans
 
Här är 2 bilder på uppfarten om några var intresserade. Kruxet är att mot huset så är det typ 7-8cm upp till kantstenen och längst ut mot vägen är det 0cm. Hade tänkt testa att ta bort allt grus och ogräs, slänga på ett par cm sättsand och dit med plattor. Mer för att de hur det funkar och blir. Nu är det dock stopp för vet ej hur jag ska göra, gräva för hand? :crysmile:
 
  • Uppfart med grus och en kantsten som är högre nära huset, med en vit bil till höger och grönt gräs till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusad uppfart med nivåskillnad intill husets veranda, en bil delvis synlig till vänster och trädgårdsbelysning i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena! Tänkte jag skulle uppdatera lite hur det gått. Det har gått riktigt bra, har varit ett slitgöra när man gjort allt själv och försökt komma undan så billigt som möjligt! Arbetstiden har jag räknat ihop till ca 55h effektivt arbete, ej räknat med tid för hämtning av sten (hämtat en pall åt gången från en privatperson lokalt) och dylikt. Ganska exakt 8000:- hamnar prislappen på och jag är väldigt nöjd. Fogat har jag gjort efter bilden.

Det enda som behöver lösas nu är något sorts avslut mot den gamla kantstenen. Någon som har några idéer?
 
  • Nybelagd uppfart med grå stenplattor framför blått hus med röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybelagd uppfart med grå betongsten framför en enfamiljshus med gräs och häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bonzo2000 och 4 till
  • Laddar…
Det ser bra ut men du har inget stöd eller stopp för dina plattor den första biten.
Det är tyvärr också här som du har störst tryck i sidled eftersom man svänger in och ut.
Så dina plattor kommer relativt fort att flytta sig i sidled.
Så rekommenderar att du gör om den yttersta delen och sätter dit en så tung kantsten/stoppkloss.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Det ser bra ut men du har inget stöd eller stopp för dina plattor den första biten.
Det är tyvärr också här som du har störst tryck i sidled eftersom man svänger in och ut.
Så dina plattor kommer relativt fort att flytta sig i sidled.
Så rekommenderar att du gör om den yttersta delen och sätter dit en så tung kantsten/stoppkloss.
Åh tack för input!! Har funderat på att gjuta en klack på den befintliga kantstenen så då kanske man kan passa på att slänga in lite btg på sidorna där
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Stiligt, bra jobbat (y)(y)(y)
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
O OdugligMenErfaren skrev:
Åh tack för input!! Har funderat på att gjuta en klack på den befintliga kantstenen så då kanske man kan passa på att slänga in lite btg på sidorna där
Nja, "slänga in lite betong".
Det ska bara ett stopp som klarar hela sidotrycket när man svänger in.
Gjutning går bra men det måste vara en stabil betongklump som inte flyttar sig eller spricker.
Några säckar betong till varje sida och gärna lite armering med.
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.