"
Släpet ska:
  • ha en totalvikt av minst 1000 kg och högst 3500 kg
  • vara lastat till minst halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär
  • ha en bruttovikt av minst 800 kg
  • ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används.
  • vara utrustad med färdbroms (gäller även vid omprov som enbart omfattar säkerhetskontroll)."
Jag har utökat b96 behörighet sedan tidigare. Min bil får dra 2120kg om man har b96. Borde jag inte kunna hyra en släpkärra på macken med kåpa och lasta den så bruttovikten blir 800kg och dra med min privata bil på uppkörningen? Finns ju kärror med totalvikt på 1 ton på tex circle-k och lastar jag en sådan så bruttovikten blir minst 800kg borde det väl vara ett godkänt ekipage för uppkörning?
Skärmdump som visar uthyrning av olika släpvagnar med specifikationer och pris, inklusive en cookie-notis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Upp fyller du det här kravet?


Fordonskombinationen ska:
  • ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg
 
Har din bil en totalvikt över 2500kg?
 
Sist jag hörde något om uppkörning med släp var gängse metod att hyra (eventuell bil samt) släp på körskolan där de hade preppat med rätt vikt. Lastsäkring brukar bli ganska smidigt då också då allt finns färdigt och redo enligt regelverket. :)
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
H
Jag hyrde på bilskola när jag tog be.
1100 tror jag det kosta mig.
Slapp jag hämta släp lasta och sen lasta ur och lämna släp.
Allt färdigt och klart.
 
Får du köra det du hyrt på macken utan rätt behörighet på körkortet? Är det någon annan som hyr och kör till uppkörningsplatsen? Inspektören kommer nog att ogilla om du själv kör till uppkörningen med det du ska ta körkort för.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
P Pin skrev:
Får du köra det du hyrt på macken utan rätt behörighet på körkortet? Är det någon annan som hyr och kör till uppkörningsplatsen? Inspektören kommer nog att ogilla om du själv kör till uppkörningen med det du ska ta körkort för.
Jag har utökat b96
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H
P Pin skrev:
Får du köra det du hyrt på macken utan rätt behörighet på körkortet? Är det någon annan som hyr och kör till uppkörningsplatsen? Inspektören kommer nog att ogilla om du själv kör till uppkörningen med det du ska ta körkort för.
är inga problem med b96, med rätt kärra.

jag kunde valt min hästkärra om jag velat.
Får dra 1200 kg bakom min bil på vanligt b kort, är då uppe i 3500 kg.
Men med b96 får jag dra 1800 bakom min bil.
Totalt 4100 kg. Så det har vart ok för uppkörning för e kort då jag hade vart över 3500 kg och lovligt med b96.
Hästkärran är registrerad 1800 kg.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
ullet
Jag körde upp för BE med ett hyrsläp från en mack, lastade den med en pall med lagom många trädgårdsplattor för att komma upp i rätt lastvikt. Lastsäkringen gick vi igenom innan vi åkte.

Hämtade släpet med en mindre bil och körde det till uppkörningsplatsen, sen åkte jag till uppkörningen med en större minibuss o kopplade ihop på plats.

Var tvungen att visa regbevis på släpet vid uppkörningen för att kolla vikterna, men dom godtog kopian som fanns uppsatt i hyrsläpet.

Dock var detta ca 15 år sen, kan ju ha ändrats någon regel sen dess.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H
Vet inte hur det ser ut där du ska ta körkort.
Men i Karlstad så där uppkörningen för e kort är så är det en bilskola med.
Därav enkelt att hyra bil för 1100 då de redan stod på platsen med färdigt lastat släp.
 
ullet ullet skrev:
Jag körde upp för BE med ett hyrsläp från en mack, lastade den med en pall med lagom många trädgårdsplattor för att komma upp i rätt lastvikt. Lastsäkringen gick vi igenom innan vi åkte.

Hämtade släpet med en mindre bil och körde det till uppkörningsplatsen, sen åkte jag till uppkörningen med en större minibuss o kopplade ihop på plats.

Var tvungen att visa regbevis på släpet vid uppkörningen för att kolla vikterna, men dom godtog kopian som fanns uppsatt i hyrsläpet.

Dock var detta ca 15 år sen, kan ju ha ändrats någon regel sen dess.
Fast körde du dit släpet själv då?
 
H Hallerudsbo skrev:
Vet inte hur det ser ut där du ska ta körkort.
Men i Karlstad så där uppkörningen för e kort är så är det en bilskola med.
Därav enkelt att hyra bil för 1100 då de redan stod på platsen med färdigt lastat släp.
Är snål bilskola ska ha 1700kr för bil med släp. Sedan uppkörningsavgift 1650kr så hade varit gött att köra upp med sin privata bil. Tror det går fint då jag redan har utökad b behörighet b96
 
Vad väger bilen?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad väger bilen?
Skärmbild av en smartphone som visar tekniska data för ett fordon, inklusive längd, bredd och vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar information om maximal släpvagnsvikt och körkortskrav från en fordonsspecifikationsapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S stiga_villa skrev:
[bild] [bild]
Du måste ha ett släp med en totalvikt om minst 1400kg för att komma över 3500kg.
 
  • Gilla
stiga_villa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.