Nu är jag så trött på det här så jag..... snart!! Har haft en lista på lokala enrepenörer och hantverkare som vi har ringt till och en del borde verkligen gå charmkurs! En sa helt enkelt .." Det är fullt" och slängde på luren i örat, en annan kallade mig "lilla gumman" och sa att han inte ens skulle kunna tänka sig att åta sig nåt från personer som inte ens visste vilket matrial de skulle använda sig av...Hm trodde trähus var av trä?? Nåväl en vanlig svensson vet väl inte exakt isolering och mått på spån skivor ...Som sagt ett stort SUCK!! Tala om att jämlikheten i detta yrke inte finns för när sambon ringde till samma firma från ett annat nummer(så klart) så var det annat ljud i skällan!!
 
Det är bara att konstatera: Sverige är på väg in i en högkonjunktur, hushållen har gott om pengar (eller tror i alla fall att de kommer att ha gott om pengar snart), det byggs nytt, byggs till och renoveras som aldrig förr. Alla byggfirmor - bra som dåliga - har fullt upp och kan välja och vraka bland jobben. Vi får bara hoppas att kunderna kommer ihåg vilka som kunde visa lite ödmjukhet i framgången. För vi vet ju också att det kommer bistrare tider, och då kommer det att behövas väldigt mycket ödmjukhet.
 
Malin Maria skrev:
...Som sagt ett stort SUCK!! Tala om att jämlikheten i detta yrke inte finns för när sambon ringde till samma firma från ett annat nummer(så klart) så var det annat ljud i skällan!!
Märkligt.........jag tycker trenden blir att mer och mer att det är kvinnorna som ringer till husföretagen, konsulterna, kommunerna etc.
Uppskattningsvis är 4 av 5 samtal rörande nybyggnation kvinnor som ringer och kollar, jämför, planerar.......
 
I
Volvo:
Men i andra änden svarar oftast män och de har kanske den förutfattade meningen att en tjej inte kan något om hus(-byggnad) och svarar därefter? Svar som: "lilla gumman" tyder ju på det.

Skulle därför välkomna ett X-företag med enbart tjejer/kvinnor på alla stolarna, även som hantverkare. Just för att de kanske är bättre skickade att diskutera med sitt eget kön. Kanske en strålande affärsidé som jag skänker bort med varm hand till tjejer/kvinnor.
 
En ännu bättre affärsidé är att anställa både män och kvinnor som förstår att ta hand om kunderna, oavsett kön.

De män jag har kommit i kontakt med i byggbranschen har alla, med ett enda undantag, betett sig som stora mansgrisar. De har verkat tro att byggbranschen är den sista manliga utposten som de måste försvara med näbbar och klor.
 
Jag håller helt med Anna, varenda ord. Det är bedrövligt hur folk beter sig i den här branschen, generellt sett.
 
jag som själv är i bygg branchen tycker också det är fel och jag märker det rätt mycket , dels hos kollegor men även hos våran hus-entrerpenör (LB-hus) och min fru som är mamma ledig har mer tid att ringa Lb-hus om olika grejor som ska fixas men som dom inte fixar förren jag ringer .... hon har även fått höra "lilla gumman" i från en rörläggare

tråkigt


själv försöker jag att bemöta alla kunder likadant , fattig som rik , kille som tjej
 
:När jag ringde och kollade runt, frågade mina dumma frågor. Måste jag säga att jag blev förvånad va bra jag blev bemött har ju hört att jargongen i branchen kan vara så otrevlig och hård. Jag pratade bara med trevliga byggare (stressade) men mkt artiga och korrekta. Dessutom upplevde jag att som ung tjej var det lättare att få mkt råd och tips, vilket jag nu med facit i hand är väldigt tacksam för.
Men ring som tjej och fråga om bildelar där får man ofta men du lillagumman osv. tack å lov att jag kan bilar:D å kan sätta dom på plats.
 
Känner faktiskt inte generellt igen mig i ovanstående.

Tvärtom, när vi behöver ha något fixat lite snabbt, så blir det alltid frugan som får åka.
När jag nyligen behövde sand tex fick jag beskedet att "den kan vi nog komma med i nästa vecka".
Jag ringde henne, som var på väg hem från jobbet. Hon körde in till sandförsäljaren och sanden låg på garageuppfarten innom en timme, trots att hon inte hade betalt ännu, eftersom hon måste till bankomaten först.
Jag har upplevt att det är lättare för en ung och söt (åtminstonde i mina ögon) tjej att få lite extra hjälp än vad det är för mig.

Motsvarande ser vi på mitt jobb, som datorkonsult, när det någon gång dyker upp en tjej på avdelningen, så vill alla vara med och hjälpa till.

För övrigt är väl hantverkare ungefär som oss andra, vissa är skitar och andra är hedersprickar. Sedan, fortfarande som alla oss andra, blir de väl mer och mer skitar ju mer de har att göra och ju mer stressade de är. Och just nu är det högkonjunktur i byggbranchen..

/ Fredrik
 
Malin Maria skrev:
Nu är jag så trött på det här så jag..... snart!! Har haft en lista på lokala enrepenörer och hantverkare som vi har ringt till och en del borde verkligen gå charmkurs! En sa helt enkelt .." Det är fullt" och slängde på luren i örat, en annan kallade mig "lilla gumman" och sa att han inte ens skulle kunna tänka sig att åta sig nåt från personer som inte ens visste vilket matrial de skulle använda sig av...Hm trodde trähus var av trä?? Nåväl en vanlig svensson vet väl inte exakt isolering och mått på spån skivor ...Som sagt ett stort SUCK!! Tala om att jämlikheten i detta yrke inte finns för när sambon ringde till samma firma från ett annat nummer(så klart) så var det annat ljud i skällan!!
Män generellt har en helt annan attityd till kvinnor! (oops nu få man väl på moppen ). Efter att besökt byggsvängen (byggt hus inflytt april 06), så har man mött fler män som har problem med kvinnor ??
 
Gammal tråd men jag måste bara fylla på med ett inlägg jag också. Jag och maken har byggt hus och träffat rätt många hantverkare under denna tid. Jag är så trött på den här branschen så jag skulle kunna kaskadkräkas här och nu.

Det är väldigt tydligt att många utav hantverkarna ogillar att ha byggmöten med kvinnor. Det finns givetvis bra hantverkare också. Absolut. Men så många mansgrisar jag träffat under senaste året... det är pinsamt för hela byggbranschen.

Jag anser att 50% av de hantverkare vi jobbat med har problem med att diskutera jobb med kvinnor. Och det går åt en jäkla massa energi för att få det att funka. Väldigt tråkigt och frustrerande.
 
Vi kommer få se en förändring av beteende anser jag, pga konjukturen.
 
Det får vi hoppas, jag har mycket som jag skulle vilja ha gjort, men har inte vågat/orkat prata med hantverkare. Förhoppningsvis har jag jobbet kvar så pass länge att jag har råd att betala dem om det blir lågkonjunktur. :)
 
Håller med helt! Vår senaset svor o betedde sig som ett moppo framför vår 2 åriga son - då har det verkligen gått fäör lång. Jag hoppas innerligen att de går omkull snart...............
 
Hej hej!!
Jag tycker tvärtom :) Har alltid blivit bra bemött av alla i den branchen. Både när jag ringer och\eller besöker firmor\butiker.
Mvh Johanna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.