Hej gott folk!
Jag är helt ny här. Blev hänvisad hit från Min Hembio forumet.

Inom två år kommer jag och familjen bygga ut huset (som är från 1935, med gamla träväggar och inga kanaler för kablar och annat) med ~60-70kvm så att layouten blir enligt de bifogade PNG-bilderna. Det är alltså den vänstra delen av bilderna som blir tillbyggt, samt blir rumsdelningen annorlunda mot idag - nedervåningen får en huvudentre mitt på huset där det även blir ett kapprum (idag är de två kommande indelningarna ett enda rum som funkar som dator/bio/soff/läshörna) och övervåningen får mitt i huset ett sovrum (överst i bild) samt en walk-ion-closet (nederst i bild) av det som idag är ett enda sovrum samt förlängs badet (längst ner till höger) åt vänster.

När jag nu bygger till huset och dessutom ändrar rumdelningen, så tänkte jag att jag skulle tänka framåt, så jag inte låser mig för framtida mediebehov. Därav postningen till detta forum - jag behöver hjälp med hur jag ska lösa försyningen av data samt hur att njuta filmer plus ljud bäst.

Har två huvud-utmaningar:

1. Hur skulle ni lösa så att man kan samtidigt kolla oberoende av varandra i både vardagsrum och bio/gästrum. Ska gå att kolla HD-källor i form av SAT och BD/HD (vad man nu väljer, om jag alls väljer det. När bygget är klart kanske det är enbart dator för HD-sändningar?) samt vanliga SAT-sändningar. Det ska gå att komma åt min musiksamling och helst även DVD-d:surprised: (framför allt för barnen. T.ex. något liknande AppleTV så att de inte pillar med hårdvara för mkt).

Jag själv går i funderingar kring CAT5/CAT6-kablage från kapprummet (som då även blir serverrum ) till resp bildvisare, men då behöver jag två stärkare(?) och helst skulle jag bara vilja ha stärkare i bio-rummet. Vardagsrummet får förlita sig på TV'ns inbyggda stärkare. Eventuellt något 2.1. Men det ska helst inte synas...

2. Hur ordna så att barnsovrummen samt arbetsrummet får nätverk, musik och ev TV (SAT och helst även BD/HD/HD-sändning, åtminstone i arbetsrummet som då kan funka som allrum)? Samma här, CAT5/6 från medieserver?! Hur lösa praktiskt?

Krav jag har: helst ska inget alls synas, bara IR-ögonen (alt RF om det är det som står till buds) och det ska vara gratis Nåvälö, sistnämnda vet jag inte går, men det är en supertajt budget som gäller. Jag vill bara vara förutseende nu, så att jag senare kan plocka på mig det som behövs, utan att behöva riva väggar eller annat.

Jag misstänker att jag lär få frågor tillbaka och det är fine. Jag vet att om jag skriver det jag nu har i huvudet så låser jag er för mkt. Jag är öppen för alla förslag nämligen, bara de är osynliga och man får pengar för att installera de. SKämt åsido, ni förstår säkert vart mina krav barkar.

Fire in da hole....

Övervåningen
ourhouse.png

Bottenvåningen
ourhouse_botten.png


Mvh
Niclas
 
Sitter i ungefär samma sits med ett snart husbygge och en oinredd ovanvåning. Allt ska nätifieras.
Jag resonerar att:
1. cat5/6 kablar KAN man inte få för många av i väggarna.
2. Trådlösa grejjer är bra för kortsiktiga lösningar (eller mobila såklart) men inte så genomtänkt för data/film osv.

Jag tror (och kommer göra själv) att du ska dra kabel där det går, gärna 2-4 uttag per rum där det går och där det inte går köra trådlöst.
Men det lär bli lika många svar som det finns folk på forumet här :)
 
Hej och välkommen för det första.

För det andra. Japp deft kommer nog att bli lite spridda skurvar men rör, rör och mera rör är grunden. Ju mer förbindelser det finns i form av lediga rör ju större flexibilitet har du. Jag säger minst två dosor i varje rum med två rör till varje dosa. I ditt fall kanske tom tre dosr per rum för att få kapacitet i reserv

För satelit så är det i princip flera mottagare som gäller plus speciella microvågshuvuden till parabolen som möjliggör att man kan titta obeoroende. Detta gäller idag. Enligt min personliga uppfattning är mediacenterlösningarna tillräckligt smidiga och stabila ännu men det kan ju ändra sig rätt snabbt. Ändrar det sig så blir det fortfarande flera huvuden men i sådanna fall ett par satelitkort i din mediaserver som sen skickar den signalen vidare till respektive tittarställe.
På tittarstället så A-tv eller någon mediaströmare av något slag. Till servern så är mediaportal ett gratisalternativ som utvecklas rätt snabbt, dock har de just haft stabilitetsproblem. Windows Vista med sitt mediacenter är rätt stadigt men saknar då istället finnesser.

Ljud. Antingen små stärkare per rum eller en fet och sedan mata ett par kanaler genom rören till det andra rummet. Känns smidigare med en en liten eller ett datorhögtalarkit. De senare kan faktiskt klippa till med rätt hyggligt ljud för lite pengar.

Liteinledning att fundera på i alla fall
 
Tack för snabba svar!

jo, trådlöst har jag helt avfärdat. Har kört 802.11g några år nu och det funkar bra för arbete på distans och surfning, men inte så mkt mer (kör pre-n nu, men tycker ökningen blev marginell, dock blev täckningen bättre med mimo). Så trådat, jo jag har insett att det nog är absolut nödvändigt med att passa på att bygga in LAN/CAT6 i kåken. Visst kan jag dra HDMI-kablar också, men det blir ju att begränsa systemet för mkt. Ethernet och IP har funnits ett tag ;) och ser ut att förbli ett tag också, så det känns som mer långsiktigt och som en mer generell lösning. Givetvis fortsätta med en trådlöst AP så att man kan sitta med laptop var man vill och jobba/surfa, men för de tyngre applikationerna (medielösningar) - trådat.

Mats, 2x2 uttag, varför så många? En till dator i rummen, men de resterande 3?
Har precis köpt ett nytt mjikrohuvud med 4 utgångar, för vi har en box för norska Canal Digital så vi kan se de norska huvudkanalerna (NRK1, NRK2, TVN, TV2) och när jag seriekopplar boxarna så försvinner delar av utbudet. Så upp till 4 boxar/kort ska kunna gå at ha. Synd på alla avgifter till CD dock... :( (eller finns några smarta serverlösningar här så man kan ha ett sat-kort alt 2 d:surprised: och >2 signaler ut?)

Började f.ö. kolla in M$ MediaCenter-lösning, som jag tror kan bli rätt vettig tillsammans med deras nya Home Server. Önskar dock den hade @TV's schyssta interface. Ska ta en titt på Mediaportal. Synd XBMS inte finns för XBox360 än, men det kanske kommer...

Om ni har länkar till fler produkter/lösningar så man får lite idéer och inspiration samt vet var att hålla utkik det närmaste året så tas de tacksamt emot. Eller det kanske finns nån länksamling här på byggahus.se?
 
nicky6 skrev:
Började f.ö. kolla in M$ MediaCenter-lösning, som jag tror kan bli rätt vettig tillsammans med deras nya Home Server. Önskar dock den hade @TV's schyssta interface. Ska ta en titt på Mediaportal. Synd XBMS inte finns för XBox360 än, men det kanske kommer...
Jag kör själv MediaPortal hemma och är mycket nöjd, framför allt med alla användbara plugins man kan ta del av gratis. De håller fortlöpande på med utveckling av sin Client/server-lösning (en server med TV-kort som streamar ut media till klienter i nätverket) men jag har inte testat den själv ännu. Jag kör en cardsplitter för delning av ett programkort mellan TV:ns inbyggda digitalmottagare och mottagaren som sitter i MediaPortal-datorn. Detta funkar också utan problem.
 
Som Moderator vill jag synnerligen vänligt men bestämmt påpåpeka att kortdelning och dylikt INTE är tillåtet att diskutera på forumet.

/Mats
Moderator
 
Skälet till flera dosor är att du ska ha rör och platser för olika typer av uttag. Du kanske vill sätta sat uttag plus högtalarterminaler plus två rj45 (en data, en tele) tex.

För att göra dig lite gladare så pågår arbetet just nu för fullt med att porta XBMC till linux så även om det inte är 360 så är du snart inte låst till xbox. A-tv har diskuterats där också men farhågor finns att den är för klen för full HD-tv. Utvecklingskoden funkar rätt hyffsat faktiskt
 
Jo, @TV är inte aktuell p.g.a för låg bitrate (<5Mbps). Men en förbättrad version kommer garanterat. Detta är ju bara första försöket.

Nu blir ju detta lite väl insnöat på teknik istället för bygga kanske. Hr Moderator får när som helst peka med hela handen om han så vill :)
Tänkte fråga på 99.se också om vad det finns för liknande lösningar (2-3 HTPC med Mediaportal parat med centraliserad serverlösning a'la Home Server) för Mac.

Ang dosor/rör (ursäkta att jag är lite trögfattad så här i början. Har inte hållit på med varken byggande eller fysiska delarna av ett LAN/CAT5/6 förr). Hur tänkte du ang högtalarterminaler / sat? Att endast ha en SAT-box men låta den distribuera vidare signalen till alla rummen? Eller dra coax-kabel från 4-huvudsLNB'en till 4 rum och sen fick varje rum själv ha ett sat-kort eller box? Och högtalarledning, om man kör en central förstärkerihistoria?

Nu när jag tittat runt lite på Mediaportal, läst lite på tystpc.se (det här är nästan precis vad jag är ute efter egentligen: http://www.tystpc.nu/sida.php?s=hemma ) etc. så ser jag det som att jag ska ha en server med ett par SAT-kort så man kan spela in ett program samtidigt som man visar en sändning (på vilken som helst av bildvisarna) samtidigt som man kan visa ett eller flera inspelat/de program på vilken annan som helst bildvisare.
Varje rum måste då ha en HTPC-lösning, alt en dator plus någon form av förstärkare. Det här blir inte billigt... :(

Så man ska alltså kunna köra XBMC på Mac sen då?
Det blir extra knepigt när det utvecklas flera medieportalsystem samtidigt och ingen är helt färdig (jag tänker på MythTV, Mediaportal, XBMC etc...)...
 
nicky6 skrev:
Nu när jag tittat runt lite på Mediaportal, läst lite på tystpc.se (det här är nästan precis vad jag är ute efter egentligen: [länk] ) etc. så ser jag det som att jag ska ha en server med ett par SAT-kort så man kan spela in ett program samtidigt som man visar en sändning (på vilken som helst av bildvisarna) samtidigt som man kan visa ett eller flera inspelat/de program på vilken annan som helst bildvisare.
Varje rum måste då ha en HTPC-lösning, alt en dator plus någon form av förstärkare. Det här blir inte billigt... :(

Så man ska alltså kunna köra XBMC på Mac sen då?
Det blir extra knepigt när det utvecklas flera medieportalsystem samtidigt och ingen är helt färdig (jag tänker på MythTV, Mediaportal, XBMC etc...)...
Det är väl mest en fråga om vilken typ av OS du är bekväm med? Windows och MediaPortal eller Linux och MythTV/XBMC. Både MediaPortal och MythTV finns ju i stabila fungerande versioner även om de kanske inte uppfyller alla krav du har just nu.

Sen måste jag nog erkänna att jag har svårt att se en billig lösning som ändå gör att man kan se på TV samtidigt i alla de rum de nämner.
 
Det är ett teknikforum så det är bara att dyka så djupt som helst :)

Tanken var som sagt att man drar alla rör till en central kopplingspunkt och sen stoppar man lämplig "fyllning" i röret därifrån.

För satelit så har man ju då två vägar. antingen server plus streaming men då behövs det som sagt lådor i varje rum för streaming och jag är inte säker på om streamburkar som dlink-320 och dylikt klarar att jobba ihop med htpc programmen ännu. Alternativet är som sagt en satmottagare i varje rum och då måste man fram med en sån kabel och då går ju en dosa + rör för det.

Blir det en stero för flera rum så tänkte jag då dra kabel från steron via kopplingspunkten till mottagande rum och visst är det snyggare med högtalaranslutningar i en dosa än en löskabel som tittar ut men då gick det en dosa till .......

dvs man får aldrig för mycket dosor i ett rum.

Tystpc har en hel del trevliga saker. Har faktiskt en HFX mini som min kontorsdator. Tröttande på allt vad fläktljud hette och den är underbart tyst. BUllrigaste komponenten är 2.5" hårddisken
 
Tack för tipsen! Ska gräva vidare nu. Helt klart är i alla fall att en del rör ska till, x antal dosor samt en del meter CAT (ej att förväxla med droger då...) och högtalarkabel... :)
 
nicky6 skrev:
Jo, @TV är inte aktuell p.g.a för låg bitrate (<5Mbps). Men en förbättrad version kommer garanterat...
5Mbps är fullt tillräckligt för 720p med h.264. Skall du köra 1080p/1080i fungerar det dock inte, men det stödjer inte Apple-TV. På normalt betraktningsavstånd (3-5 meter) med en 40" platt-TV har du ändå ingen större användning för högre upplösning än 720p. Ögat kan ändå inte iuppfatta skillnaden. De flesta TV-bolag har fattat detta och har valt 720p som HD-standard. De skall till 1080p-projektor och 2-metersduk för att tillgodogöra sig den högre upplösningen som 1080 ger.

Skall du packa dina och framför allt barnens DVD-filmer rekommenderas Handbrake. Både till Mac och Windows
 
Hej Johan,

jo, 720p vs 1080p och tittavstånd är jag medvetandegjord om, i form av Elektronikvärlden eller vad blaskan heter, senaste numret. I alla fall när det gäller film/TV. Använder man däremot TV'n för att surfa och då utnyttjar upplösningen fullt ut blir det en annan femma. Men det är jag inte först och främst ute efter, så jag håller helt med dig. Så faktum är att jag funderar skarpt på att köpa en@TV för test. Har sålt av lite gamla prylar i helgen för att möjliggöra detta :)

För biorummet kommer jag investera i en 1080p-projektor vad det lider. Tills vidare kör jag med min Epson TW-520 i 576p och 720p.

Ang Handbrake så lyckades jag tyvärr inte få den att ge någon bra kvalitet. Jag har nämligen börjat rippa ungarnas DVD-filmer (enbart Main-filmen och sparar ner den okomprimerat) och testade i förrgår att med hjälp av Handbrake koda om den okomprimerade huvudfilen (.ISO) med den förinställda AppleTV-inställningen (~1.7Mbps tror jag), men det blev riktigt blockigt tyckte jag. Taggiga böjda linjer etc. inte alls snyggt. Har du möjligen några bra inställningar?
 
nicky6 skrev:
Hej Johan,

jo, 720p vs 1080p och tittavstånd är jag medvetandegjord om, i form av Elektronikvärlden eller vad blaskan heter, senaste numret. I alla fall när det gäller film/TV. Använder man däremot TV'n för att surfa och då utnyttjar upplösningen fullt ut blir det en annan femma. Men det är jag inte först och främst ute efter, så jag håller helt med dig. Så faktum är att jag funderar skarpt på att köpa en@TV för test. Har sålt av lite gamla prylar i helgen för att möjliggöra detta :)

För biorummet kommer jag investera i en 1080p-projektor vad det lider. Tills vidare kör jag med min Epson TW-520 i 576p och 720p.

Ang Handbrake så lyckades jag tyvärr inte få den att ge någon bra kvalitet. Jag har nämligen börjat rippa ungarnas DVD-filmer (enbart Main-filmen och sparar ner den okomprimerat) och testade i förrgår att med hjälp av Handbrake koda om den okomprimerade huvudfilen (.ISO) med den förinställda AppleTV-inställningen (~1.7Mbps tror jag), men det blev riktigt blockigt tyckte jag. Taggiga böjda linjer etc. inte alls snyggt. Har du möjligen några bra inställningar?
Det är klart att det blir en begränsning om du skall ha datorn kopplat till tv:n. Det är dock inga kvalitetsproblem att köra 720p på en FullHD-panel. Uppskalningen är riktigt bra i bättre apparater.

Har en Apple-TV själv (naturligtvis) och kör både ungarnas och mina filmer i den (från server). Kopplat till en Sony 40V2500. Har du server räcker en 40GB-variant långt.

Tänk på att du "nollar" alla bildkvalitetsinställningar om du först väljer "Apple-TV preset" och sedan pillar på något som har med bild att göra, t.ex. 2-pass-kodning. Det gäller framför allt med h.264 (x264). Det gör stor skillnad. Jag ser ingen skillnad på DVD och h.264 på t.ex Pixars Incredibles som innehåller mycket förtoningar och grafik.

Apple-TV-preset:en är 2,5Mbps.

Testa några andra programvaror. DVD2One och Roxio Popcorn håller också hög kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.