Tack för svar! Fast fönstren har börjat ruttna och eftersom det är ett fuktigt poolrum känns det mest rimligt att byta till något som inte drar till sig fukt på samma sätt som trä.

Krikkan Krikkan skrev:
Jag skulle betala mer för ett hus med originalfänster från 70-talet än för ett med PVC-fönster.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Ammmi och 1 till
  • Laddar…
Personlig reflektion kring värdet. PVC fönster är för mig ett direkt stopp i ens fundera på att buda på huset eller rättare sagt så hade jag räkna in att byta alla fönster till alu fönster i budet.

Personlig åsikt och efter läst på forumet så tycks jag inte vara ensam. Men PVC ser ut som fan och bör hållas från hus.
 
  • Gilla
Ammmi och 11 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Det är ju också detta som är min magkänsla. Samtidigt behöver vi hitta lösningar som inte kostar helt galet mycket att få till då vi behöver lägga mycket på exempelvis tak och så småningom stambyte/relining och huset överraskar med nya fel som äter pengar.

Hittar inga bilder på vad jag menar nu och troligtvis fel ordval av mig att använda klassisk och stilren. Jag tycker om diskreta, eleganta detaljer. Modernt men med historia. Avskalade utan massa krumelurer och krångel. Tycker t.ex. mer om diskreta moderna stuprör som ”försvinner” in i fasaden än ärgad koppar.



M Manfreds skrev:
Blir lite nyfiken på vad du anser är mer stilrena och klassiska detaljer?

Svårt att säga hur mycket det påverkar värdet men generellt skulle jag säga att det är en dålig idé att ta bort exklusiva och tidstypiska detaljer på ett arkitektritat hus/tidstypiskt hus.
 
Intressant för mig som total nybörjare. Kan du berätta mer?
Niklasloow Niklasloow skrev:
Personlig reflektion kring värdet. PVC fönster är för mig ett direkt stopp i ens fundera på att buda på huset eller rättare sagt så hade jag räkna in att byta alla fönster till alu fönster i budet.

Personlig åsikt och efter läst på forumet så tycks jag inte vara ensam. Men PVC ser ut som fan och bör hållas från hus.
 
Det tycks som om huset från början var ett påkostat sådant. Pvcfönster är ett otyg och passar inte in i något hus. Jag misstänker att originslfönstren går att renovera. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att byta ut är betongpannorna till något bättre.
 
  • Gilla
Ammmi och 10 till
  • Laddar…
Tack för väldigt utförligt svar! Just i det rummet där det samlas mycket fukt vill vi inte ha kvar träfönster tyvärr. Känns inte hållbart, vilket även saneringsfirman påpekade när det upptäckts mögel på ett av dem. Men jag har fått mycket att fundera på och ska kontakta en fönsterrenoverare imorgon för att bolla lite :)

Gällande garderoberna så är det kanske just så vi kommer göra. Alltså inte att blåsa ut allt utan ta vara på mycket. Men teakdörrar känns svåra att få tag på och flera stycken är ordentligt skadade. Och de är inte så fräscha på insidan heller, en del unken konstig lukt som vi inte lyckas bli av med. Men det är ett senare projekt!

L lakman skrev:
1. Du ska behålla koppardetaljerna och komplettera där det behövs med ny koppar

2. Du ska absolut inte byta till plastfönster utan ta in en firma att renovera de ursprungliga fönsterpartierna där det är skadat. Det går att göra och inga konstigheter. Orginalbeslagen ska vara kvar givetvis

3. Garderoberna ska ej rivas ut. På ett varsamt sätt kan man modernisera dem invändigt med moderna expansionsbeslag eller inredning men det ska göras med känsla och riktiga material

De åtgärder du föreslår kommer definitivt att sänka värdet på huset. Gör du enligt ovan kommer du istället att höja värdet, samt att du själv kommer trivas bättre. Ser du inte eller känner skillnad, må så vara men jag tror du ångrar dig på sikt
 
  • Gilla
sciurus
  • Laddar…
Du är andra personen att påpeka detta med betongpannorna! Vill du utveckla lite för en som inte har jättebra koll? Har förstått att betong står emot bättre om något faller på taket, vilket det mycket väl kan göra då vi har en ek som har grenar över taket.

yonna yonna skrev:
Det tycks som om huset från början var ett påkostat sådant. Pvcfönster är ett otyg och passar inte in i något hus. Jag misstänker att originslfönstren går att renovera. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att byta ut är betongpannorna till något bättre.
 
Vet inte så mycket om det inredningsmässiga, man behöver nog se det för att kunna avgöra.

Men jag hade aldrig någonsin bytt ut stuprör, rännor och fönsterbleck i koppar mot något modernt i vitplastad plåt.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ammmi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Källa på det, tack?
Naturvårdsverket problematiserar inte användning av koppar i byggnadsdetaljer utomhus:
[länk]
Som här:
Koppartak är ett miljöproblem när dagvattnet för med sig kopparjoner ut i naturen. Trots det saknar i princip alla koppartak någon form av rening. I samband med renoveringen av Nationalmuseum ska en ny anläggning för kopparrening testas.
I dag avråder många kommuner, liksom branschorganisationen Svenskt vatten, från att använda koppartak i nybyggnation.
https://www.extrakt.se/ny-reningsteknik-ska-hindra-kopparutslapp/

I åtminstone Stockholm lär det vara svårt att få tillstånd för att anlägga ett nytt koppartak utan att ta hand om regnvattnet som har runnit på taket enligt tidningsartiklar för några år sen.

Man vet alltså om att koppar är ett miljöproblem och då kan det bli skärpta regler i framtiden.
 
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Hej!

Detta året flyttade vi in i en arkitektritad, vacker 70-talsvilla. Villan har en massa koppar- och mässingdetaljer och mycket av den har blivit bevarad genom åren. Vi tycker mycket om detaljerna, men behöver nu byta ut en del. Hade jag fått välja hade jag bytt mycket till stilrena, klassiska detaljer snarare än att behålla allt gammalt men tänker samtidigt att det kan finnas en risk att vi sänker värdet på huset. Finns en sådan risk? Jag ska förklara…

1. Vi måste byta taket. Det är idag svarta betongpannor med många koppardetaljer, som rännor etc. Vissa rännor har med åren bytts ut till fula plastrännor i brunt men de flesta är i koppar, liksom de olika beslagen (vet ej vad det heter). Vi tänkte först byta till svarta betongpannor och svarta detaljer, dvs ta bort all koppar. Det känns snyggast och mest diskret. Sänker detta husets värde?

2. Vi har ett poolrum på bottenplan med stora fönsterpartier i trä med skjutdörrar. Dessa har börjat ruttna och vi måste byta ut dem, helst mot PVC. Villan har i allmänhet många fönsterpartier med skjutdörrar och varje skjutdörr har en särskild ”vev” i mässing som man lyfter dörren med för att kunna öppna. Det kommer antagligen bli kostsamt att bevara denna vev och vi har fått som förslag att ha vanliga svarta handtag. Jag tycker personligen att det kommer bli snyggt, men såklart synd att ta bort mässingveven. Kan detta sänka husets värde?

3. Villan har väldigt många garderober i varierande skick. De är gjorda i teak. Jag skulle vilja byta ut dem så småningom, då vissa dörrar blivit skadade och eftersom interiören i garderoberna är riktigt gammal och opraktisk. Förlorar huset i värde om vi byter till annan finish än den tidstypiska teaken?

mvh
Maggan
Om fönster ruttnar invändigt åtgärdas det med bättre ventilation. Det var sällan prio på den tiden byggdes & utveckling har skett. Skulle aldrig sätta in pvc-fönster.
 
  • Gilla
Krikkan och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som här:


[länk]

I åtminstone Stockholm lär det vara svårt att få tillstånd för att anlägga ett nytt koppartak utan att ta hand om regnvattnet som har runnit på taket enligt tidningsartiklar för några år sen.

Man vet alltså om att koppar är ett miljöproblem och då kan det bli skärpta regler i framtiden.
Koppartak kanske men rännor etc säljs ju i vanliga bygghandeln... även om det inte är lagervaror.
Och här handlar det ju om byggnadsvård.
 
yonna yonna skrev:
Det tycks som om huset från början var ett påkostat sådant. Pvcfönster är ett otyg och passar inte in i något hus. Jag misstänker att originslfönstren går att renovera. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att byta ut är betongpannorna till något bättre.
Betongpannorna är tidstypiskt och antagligen original. Jag skulle låta dem ligga tills de behöver bytas och sedan antagligen byta till nya betongplattor eller bandtäckt plåt.
 
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Koppartak kanske men rännor etc säljs ju i vanliga bygghandeln... även om det inte är lagervaror.
Och här handlar det ju om byggnadsvård.
Missförstå mig inte för även jag tycker att byggnadsvård är bra, det är inga problem med kopparrännor idag men miljökrav brukar bli hårdare med tiden så det kan komma krav även när det gäller rännor. Även att ha koppartak på Nationalmuseum handlar om byggnadsvård och ändå ska regnvattnet från taket renas så byggnadsvård ger ingen rätt till undantag från miljökrav.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som här:


[länk]

I åtminstone Stockholm lär det vara svårt att få tillstånd för att anlägga ett nytt koppartak utan att ta hand om regnvattnet som har runnit på taket enligt tidningsartiklar för några år sen.

Man vet alltså om att koppar är ett miljöproblem och då kan det bli skärpta regler i framtiden.
Om jag tolkar TS rätt är det detaljer av koppar, takavvattningen bl a, som de funderar på att byta. Att ersätta befintliga hängrännor och stuprör med nya i samma material är inte bygglovspliktigt såvitt jag vet.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.