Hej!

Detta året flyttade vi in i en arkitektritad, vacker 70-talsvilla. Villan har en massa koppar- och mässingdetaljer och mycket av den har blivit bevarad genom åren. Vi tycker mycket om detaljerna, men behöver nu byta ut en del. Hade jag fått välja hade jag bytt mycket till stilrena, klassiska detaljer snarare än att behålla allt gammalt men tänker samtidigt att det kan finnas en risk att vi sänker värdet på huset. Finns en sådan risk? Jag ska förklara…

1. Vi måste byta taket. Det är idag svarta betongpannor med många koppardetaljer, som rännor etc. Vissa rännor har med åren bytts ut till fula plastrännor i brunt men de flesta är i koppar, liksom de olika beslagen (vet ej vad det heter). Vi tänkte först byta till svarta betongpannor och svarta detaljer, dvs ta bort all koppar. Det känns snyggast och mest diskret. Sänker detta husets värde?

2. Vi har ett poolrum på bottenplan med stora fönsterpartier i trä med skjutdörrar. Dessa har börjat ruttna och vi måste byta ut dem, helst mot PVC. Villan har i allmänhet många fönsterpartier med skjutdörrar och varje skjutdörr har en särskild ”vev” i mässing som man lyfter dörren med för att kunna öppna. Det kommer antagligen bli kostsamt att bevara denna vev och vi har fått som förslag att ha vanliga svarta handtag. Jag tycker personligen att det kommer bli snyggt, men såklart synd att ta bort mässingveven. Kan detta sänka husets värde?

3. Villan har väldigt många garderober i varierande skick. De är gjorda i teak. Jag skulle vilja byta ut dem så småningom, då vissa dörrar blivit skadade och eftersom interiören i garderoberna är riktigt gammal och opraktisk. Förlorar huset i värde om vi byter till annan finish än den tidstypiska teaken?

mvh
Maggan
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Vad som är viktigt varierar mellan olika bostadsområden så det bästa är att prata med några mäklare som kan området väl. Sen vad som kommer att värderas högt om många år när du väl kommer att sälja är det ju ingen som vet idag. Men folk brukar uppskatta originaldetaljer men vill inte heller leva i ett museum utan vill ha det modernt också.

Koppar utomhus är ett miljöproblem så om du inte vill följa dagens miljökrav så är det nog bra att ta bort dem.
 
PeterFalun
Ta hjälp av en intesserad arkitekt

detaljerna låter onekligen intressanta

utan att veta hur det ser ut hade jag iallafall ersatt betongpannorna till något annat

om man bortser från miljöaspekten så gillar jag koppardetaljer (men det är ju jag)

vad gäller fönstren kontakta en fönsterrenoverare så får ni en bedömning

lägg gärna upp bilder
 
  • Gilla
JennyBergstedt
  • Laddar…
Hemmakatten
Köpte ett arkitektritat hus från -64 med hängrännor, stuprör och entretak i koppar.

Dum som jag var tog jag bort allt och installerade om allt i vit plast, huset var blev vitputsat.

Idag ångrar jag mig ofantligt. Behåll era i koppar och komplettera där det saknas.

Samma med garderober i teak. Behåll! Och komplettera varteftersom.
 
  • Gilla
datja och 19 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Jag visste inte att koppar är ett miljöproblem faktiskt. Ska kolla upp detta närmare ☺️

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Vad som är viktigt varierar mellan olika bostadsområden så det bästa är att prata med några mäklare som kan området väl. Sen vad som kommer att värderas högt om många år när du väl kommer att sälja är det ju ingen som vet idag. Men folk brukar uppskatta originaldetaljer men vill inte heller leva i ett museum utan vill ha det modernt också.

Koppar utomhus är ett miljöproblem så om du inte vill följa dagens miljökrav så är det nog bra att ta bort dem.
 
Tack för ditt svar! Jag har så många följdfrågor

Var hittar man sådana..? Intresserade arkitekter alltså.

Varför skulle du byta ut betongpannorna?

Intressant idé med fönsterrenoverare. Jag ska kolla upp imorgon.

PeterFalun PeterFalun skrev:
Ta hjälp av en intesserad arkitekt

detaljerna låter onekligen intressanta

utan att veta hur det ser ut hade jag iallafall ersatt betongpannorna till något annat

om man bortser från miljöaspekten så gillar jag koppardetaljer (men det är ju jag)

vad gäller fönstren kontakta en fönsterrenoverare så får ni en bedömning

lägg gärna upp bilder
 
Tack för svar! Vilken är största anledningen till att du ångrar dig idag?

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Köpte ett arkitektritat hus från -64 med hängrännor, stuprör och entretak i koppar.

Dum som jag var tog jag bort allt och installerade om allt i vit plast, huset var blev vitputsat.

Idag ångrar jag mig ofantligt. Behåll era i koppar och komplettera där det saknas.

Samma med garderober i teak. Behåll! Och komplettera varteftersom.
 
PeterFalun
Var i Sverige finns du?
 
Hemmakatten
Saltochpeppar Saltochpeppar skrev:
Tack för svar! Vilken är största anledningen till att du ångrar dig idag?
För att koppardetaljer är så mycket vackrare och ger en mycket mer autentisk look. När vi sålde så var det flera köpare, med kunskap om 60-talshus som frågade efter de detaljerna.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 10 till
  • Laddar…
Blir lite nyfiken på vad du anser är mer stilrena och klassiska detaljer?

Svårt att säga hur mycket det påverkar värdet men generellt skulle jag säga att det är en dålig idé att ta bort exklusiva och tidstypiska detaljer på ett arkitektritat hus/tidstypiskt hus.
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 12 till
  • Laddar…
Jag skulle betala mer för ett hus med originalfänster från 70-talet än för ett med PVC-fönster.
 
  • Gilla
Smeafan och 23 till
  • Laddar…
S
Det är omöjligt att säga vad köpare uppskattar när du väl ska sälja det.

Skulle jag vara spekulant på huset skulle jag se alla 70talsdetaljer som hopplöst omodernt och fult och jag skulle vara tvungen att renovera. Så jag hade satt ett högre värde på att riva ut allt gammalt skräp och ersatt med nya saker.

Men det finns minst lika många som uppskattar att man behållt de gamla detaljerna, för mig helt obegripligt men det hör inte hit :)
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
L
1. Du ska behålla koppardetaljerna och komplettera där det behövs med ny koppar

2. Du ska absolut inte byta till plastfönster utan ta in en firma att renovera de ursprungliga fönsterpartierna där det är skadat. Det går att göra och inga konstigheter. Orginalbeslagen ska vara kvar givetvis

3. Garderoberna ska ej rivas ut. På ett varsamt sätt kan man modernisera dem invändigt med moderna expansionsbeslag eller inredning men det ska göras med känsla och riktiga material

De åtgärder du föreslår kommer definitivt att sänka värdet på huset. Gör du enligt ovan kommer du istället att höja värdet, samt att du själv kommer trivas bättre. Ser du inte eller känner skillnad, må så vara men jag tror du ångrar dig på sikt
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Erik Salhammar och 36 till
  • Laddar…
hsd
Kontrollera om det finns någon kulturminnesmärkning på huset, länsstyrelsen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
I Växjö

PeterFalun PeterFalun skrev:
Var i Sverige finns du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.