Måste man ha någon speciell dörr till badrummet?
Jag tänker då mest på tätskikt.
Väggarna alldeles intill dörren måste ju ha ett tätskickt fackmannamässigt utfört och materialet får inte vara vilket som hellst.
Men hur är det med dörren?
 
Nej, det finns inga krav alls. Du kan ha en dörr av kartong om du vill.
 
Måste dörrar gå utåt från badrummet sett för att följa branchregler?
 
Det har jag inte hört talas om. I bastu däremot..:)
 
Knepigt.
Varför är det då så noga med inneväggarna runt om dörren?
Tycker inte det är logiskt.
 
Dörren går ju alltid att byta ut enkelt och kostar knappt nåt, värre att byta ut väggarna.
 
Jo visst är det så.
Men så många säger att det är viktigt att tätskiktet är perfekt, att skivorna är av superkvalitet, att varje litet hål tätas med silikon annars kommer det bli fuktskadat.

Jag vet inte hur många badrum jag vart in på i mitt liv men nog måste det vart hundratals, kanske tusentals. Men antalet badrumsdörrar som jag sett vart fuktskadade har vart minimalt, om ens någon.

Varför fuktskadas inte alla våra badrumsdörrar?
 
Storån skrev:
Varför fuktskadas inte alla våra badrumsdörrar?
Största anledningen är väl enkel; dörren sitter väldigt sällan i närheten av dusch eller bad så att det kommer en massa vatten på den.
 
Storån, jag håller med om att det finns en inkonsekvens i reglerna. Man ställer lika höga krav på väggen oavsett om den sitter i duschen eller flera meter från där det kan tänkas förekomma vattenbegjutning. Detta är naturligtvis överdrivet i praktiken.
 
Det blir nog inte fuktskadat av att det sitter en felaktig skiva under kaklet bredvid dörren, men försäkringsbolaget kommer att vara kinkigt och vägra betala ut ersättning. I praktiken är det viktigt i närheten av dusch och bad men problemet är utebliven ersättning pga icke fackmannamässigt utförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.