Var ska man sätta syllen om man har 45+145+45 för att få235mm isolering? jäms kanten på plattan, men då bygger det ju så mycket utanför plattan 45+44mm lockpanel? eller ska man sätta syllen en liten bit innanför kanten på plattan ca 30-45mm? eller så att 45mm kommer jäms med kanten på plattan, dvs syllen 45mm in på plattan?
 
Jag är inte helt 100 på vad du menar, men om det är så att du tänker resa vägg s0m är 145mm +45mm+45mm, så antar jag att du redan hade virket, för annars kunde du köpt 220mm plank/reglar. Men iaf ska du utöver detta sen ha panel ytterligare så föreslår jag att 145 syllen går 10mm utanför plattan, sen bygger du 45+45mm innåt,..
HUVUDSYLLEN bör inte vara innanför blattan om du inte ska tegla för då lägger man papp som skyddar sista biten, men är det panel så e d luft bakom, och det innebär att yrsnö kan lägga sig på betongen om inte syllen går lite utanför plattan.
Till panelen ute bör du läkta på nytt.
 
Mikael_L
Jag antar att unoarne tänker korsregla dubbelt med liggande 45a både på utsidan som insidan, därav valet av reglar...

Jag kan inte det här, men om luftspalten ska fungera så tycker jag att om panelen hamnar lite utanför grunden, kanske ca en centimeter så borde det bli rätt hyfsat bra. Sen är det bara att räkna bakåt med spikläkt och reglar .

Förhoppningsvis får du svar från någon som egentligen kan... :)
 
ute gipset livar med plattan(om man har det). spikläkt och panel utanför plattan.
 
Mikael_L
Det låter logiskt, ja.

Använder man vindduk eller papp så blir väl en regel längst ner och sen duken eller pappen i liv med grunden det rätta? eller...
 
På mitt hus så är syllen 30mm in från utsidan av rappningen. DÅ har jag 145+45 reglar och 30mm tilläggsissolering på utsidan av vindskydds gipset. Panelens luftspalt hamnar då helt utanför rappningen. Det är ett fabrikskonstruerat lösvirkes hus.

Men, min grund är murad av leca och plattan gjuten innanför grundmuren. Jag vet inte om det är skillnad mot en kantbalk som du verkar ha.

Jag har totalt 49mm luftspalt före panelen. Det är alltså både stående och liggande läkt före panelen som är spontad.
 
ossie_k skrev:
ute gipset livar med plattan(om man har det). spikläkt och panel utanför plattan.
Ursäkta lånar tråden lite.
Hur gör man så att inte möss och sorkar söker inn mellan spikläkt och panel..
Då man har stående spikläktar och liggande pannel???
Mvh Mika
 
Snailman
har sett en firma som har satt två trekantslister så de möts i mellanrummet, den övre satt inte fast utan låg av tyngden mot den undre, på detta sätt tätar det ju liksom automatiskt.
 
verktygsgurun skrev:
Eller så köper man ett musband o monterar dit.. finns att kolla i denna länk.
[länk]

S.
Ojj Tack precis vad jag sökte:)
 
Jag har studerat detta musband och frågar mig vem som kan montera det så bnra runt ett helt hus så det blir mussäkert. Fiffig idé men inte prakriskt användbar.
 
Det är flera faktorer än de angivna som avgör var syllen placeras eller kan placeras. Jag skulle som byggnadsingenjör inte uttala mig om detta utan att se en tvärsnittsritning av grunden och övriga önskemål om väggkonstruktionen, ev pelare m.m..
I www.traguiden.se finns många bra tips
 
scenic46 skrev:
Jag har studerat detta musband och frågar mig vem som kan montera det så bnra runt ett helt hus så det blir mussäkert. Fiffig idé men inte prakriskt användbar.
Finns det andra alternativ för att stoppa möss?
Jag har inte använt musbandet så jag kan inte säga om det är praktisk att montera eller ej.
Tar gärna emot flera tips på produkter om det finns.
MVH Mika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.