Ska sätta upp dusch och duschväggar i källaren. Det jag är osäker på är vad jag behöver göra med yttervägg och golv.
 
C
Vill du gör det enkelt för dig väljer du en duschkabin om du är osäker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dusch karbin inte aktuellt.
 
Har du betonggolv med isolering i källaren? Trä eller betongväggar ?
 
Betonggolv isolering tveksamt.
Puttsade leekablock på vägg
 
Jag skulle Max lägga tätskikt runt och i närheten av brunnen , resten kan du kakla och klinkra utan tätskikt.
 
BirgitS
Det är viktigt att veta om det är isolering eller inte eftersom det avgör hur stor yta som behöver ha tätskikt. När är huset byggt?

Förutom kring golvbrunnen som Jonatan79 skriver har jag för mig att branschreglerna från BKR anger tätskikt på väggar och golv i duschområdet och kanske en bit utanför eftersom betong inte mår bra av att vara ständigt blöt. Det gäller alltså oisolerad källare med tillskjutande markfukt och om det inte gäller så ska det vara tätskikt i hela rummet.
 
Jag tängkte lägga våtrumsgolv (matta)
 
BirgitS
Du får inte ha våtrumsmatta om det är oisolerat med tillskjutande markfukt, annat än just i duschområdet.
 
  • Gilla
Thomas. 8
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är viktigt att veta om det är isolering eller inte eftersom det avgör hur stor yta som behöver ha tätskikt. När är huset byggt?

Förutom kring golvbrunnen som Jonatan79 skriver har jag för mig att branschreglerna från BKR anger tätskikt på väggar och golv i duschområdet och kanske en bit utanför eftersom betong inte mår bra av att vara ständigt blöt. Det gäller alltså oisolerad källare med tillskjutande markfukt och om det inte gäller så ska det vara tätskikt i hela rummet.
Huset är byggt 1947. Undrar om de isolerade betonggolv då
 
Om man lägger tätskikt på vägg så stänger man väl in fukten i väggen. Eller har jag fel?
 
BirgitS
Då bör det vara oisolerat.

Har du några konstruktionsritningar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får inte ha våtrumsmatta om det är oisolerat med tillskjutande markfukt, annat än just i duschområdet.
Mattan ska bara vara i dusch utrymmet.
 
BirgitS
T Thomas. 8 skrev:
Om man lägger tätskikt på vägg så stänger man väl in fukten i väggen. Eller har jag fel?
Det är därför man bara har tätskikt i själva duschen så att tillskjutande fukt kan avdunsta på sidan av duschen. Resten målas med siikatfärg, eller annan diffusionsöppen färg, eller kakelsätts med små plattor med breda fogar.
 
  • Gilla
Thomas. 8
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas. 8 skrev:
Mattan ska bara vara i dusch utrymmet.
En våtrumsmatta är ju tätskikt så det går bra att ha i duschen.

Läs noga branschreglerna från GVK och Säker vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.