Jag har en kallvind som är "isolerad" mellan takstolarna med något underligt oorganiskt (?) brunt spånmaterial samt en slags matta(ca 2-3 mm, grå) lagd ovanpå i flera lager se bilder. En kompis har rått mig att inte ta bort allt spånmaterial om det inte är fuktigt men ta bort "mattorna" som istället fungerar som fuktspärr och är direkt felaktig och sedan tilläggsisolera med gullfiber ca 90 mm utan att lägga tillbaka mattorna Bild på ett vindsgolv under renovering med synliga träbjälkar och spridd isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en klump av mörk, fuktig jord med små bitar av trä och organiskt material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Någon som har en åsikt som kanske är mer professionell ?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
är inte proffs
men skulle säga att plasten om ligger uppepå ska bort.

är ytterst tveksam till att isoleringen är oorganisk.
om den är nån typ av trä/spån ska du inte lägga gullfiber som tilläggsisolering. det bli att be om fuktproblem om jag förstått det rätt.

Ska du tilläggsisolera så skulke jag ta träfiberisolerings skivor.
De kan hantera fukt bättre än gullfiber/mineralull
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Spruta lösull, typ ecofiber funkar också bra om du tar bort ”duken”
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
kan du ta ett antal bilder till på kallvinden?

utifrån bilderna så ser råsponten ut att vara i mycket fint skick och risken är att förändringar orsakar nya problem för dig.


- vad har du för uppvärmning?
- har du en öppen spis/skorsten och hur ofta eldas det i den?
- när byttes taket och byttes även råsponten då?


- hur ser taket och reglar ut under pappen?


Riskerna jag ser är följande:
- Du tar bort skyddet och fukten från bostaden fortsätter hela vägen till råsponten och när den varma luften träffar den kalla sponten kondenserar fukt där och det kan bildas mögel
- Du tilläggsisolerar och sänker därmed temperaturen på vinden ytterligare och fukten kondenserar ännu lättare/oftare mot råsponten

Så frågeställningen är om nuvarande lösning är en konstruktionsrisk, om du måste göra ändringen för att spara pengar eller om det bara är något som någon sa….

Mitt råd är att ta dit en erkänt duktig firma som får göra jobbet, där du informerar om oron och dokumentera hela vinden innan de börjar. Du har då 10 års reklamationsrätt och en firma som måste fixa…

Det kan vara lämpligt att lägga mer isolering än 90 mm, ekofiber som @Jonatan79 föreslog men även se på en avfuktare som minskar risken för kondens/mögel.
 
mathiash77 skrev:
kan du ta ett antal bilder till på kallvinden?

utifrån bilderna så ser råsponten ut att vara i mycket fint skick och risken är att förändringar orsakar nya problem för dig.


- vad har du för uppvärmning?
- har du en öppen spis/skorsten och hur ofta eldas det i den?
- när byttes taket och byttes även råsponten då?


- hur ser taket och reglar ut under pappen?


Riskerna jag ser är följande:
- Du tar bort skyddet och fukten från bostaden fortsätter hela vägen till råsponten och när den varma luften träffar den kalla sponten kondenserar fukt där och det kan bildas mögel
- Du tilläggsisolerar och sänker därmed temperaturen på vinden ytterligare och fukten kondenserar ännu lättare/oftare mot råsponten

Så frågeställningen är om nuvarande lösning är en konstruktionsrisk, om du måste göra ändringen för att spara pengar eller om det bara är något som någon sa….

Mitt råd är att ta dit en erkänt duktig firma som får göra jobbet, där du informerar om oron och dokumentera hela vinden innan de börjar. Du har då 10 års reklamationsrätt och en firma som måste fixa…

Det kan vara lämpligt att lägga mer isolering än 90 mm, ekofiber som @Jonatan79 föreslog men även se på en avfuktare som minskar risken för kondens/mögel.
Hej!
Och tack för både frågor och råd. Råsponten och takpapp + läkt är i gott skick enligt snickare som inspekterat innan vi la solceller på taket. Vi har en braskamin med skorsten som går genom taket och som är mycket välisolerad. Vi eldar ngn gång då och då under vinterveckorna. Vinden är välventilerad genom att det är öppet genom takutsprången.
Så som jag kan förstå så är ligger det en fuktspärr (plastfolie) på undertaket, härefter ligger det lösa materialet ovanpå, ca 90-100 mm och sedan ligger de här "skumplastmattorna" i flera, flera lager ovanpå ( hur tänkte man för 50 år sedan när man la dem ...?) Om det skulle tränga varm fuktig luft upp underifrån så borde fukten kondensera på mattorna och därmed skulle det lösa materialet bli fuktigt, vilket det inte är. Såvida inte mattorna släpper igenom fukt borde om temperaturen på ovansidan är lägre än på undersidan, fukt fällas ut. Jag har mätt med hygrometer och fått 45-53% RH. Jag ska lägga en termometer tillsammans med hygrometern uppe vid takstolarna i natt och kontrollera gentemot utomhustemperaturen. Temperaturen i natt bör gå ner till ca 7 grC så då kan jag räkna på hur mycket jag kan sänka temperaturen innan fukt fälls ut på en kall råspont. Vad skulle hända om man la t.ex. ekofiber direkt ovanpå mattorna ?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Det betyder att din kallvind inte är uppvärmd under vintern då skorstenen är isolerad och används ”för sällan”. Tidigare med en murstock som alltid var varm hjälpte det till att höja temperaturen på kallvinden och torka ut/få upp temperaturen så mindre kondens skedde. Det betyder att du kan få en större risk för fukt/mögel men uppenbarligen inte så som förutsättningarna är nu.


Det är jättesvårt att ge ett råd/förslag som garanterat fungerar. Det finns mycket utredningar om detta men få saker som garanterat fungerar om man ökar mängden isolering.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1229384/FULLTEXT01.pdf

https://www.godahus.se/wp-content/u...lationslosningar-for-fuktsakra-kallvindar.pdf

https://www.lfs-web.se/vind.htm



- Mekanisk ventilation i huset
:: Minskar risken för att fukt tränger upp på vinden om man kan skapa ett visst undertryck eller nära 0 i tryckskillnad inne mot ute. Man ventilerar ut den fuktiga luften istället för att mycket går upp på vinden

- Plastfolie
:: Om det verkligen ligger en plastfolie i taken så förhindrar detta fukten att gå upp på kallvinden även om värmen kommer upp…. Detta är ett av de bästa skydden men även små hål eller otäta delar kan få fukt att tränga upp.

- Trygghetsvakt eller avfuktare på vind
:: Hjälper till att hålla nere fukthalten på vinden och minskar därmed risken för kondens. Man behöver täta öppningar utåt (öppet gavelutsprång ska bort) så att systemen bara jobbar med den begränsade volymen av luft på vinden.


Skulle jag omvandla detta till råd skulle jag:
- Se hur lätt det är att stänga all ventilation utåt. Måste det göras från vinden eller går det utifrån?

- Lägg på ekofiber och lägg på 400 -500 mm
- övervaka vinden och gå upp och inspektera varannan månad
- var medveten om att du kan behöva sätta in utrustning på vinden

Om du har råd skulle jag satsat på avfuktare direkt.
 
Mercury59 Mercury59 skrev:
Jag har en kallvind som är "isolerad" mellan takstolarna med något underligt oorganiskt (?) brunt spånmaterial samt en slags matta(ca 2-3 mm, grå) lagd ovanpå i flera lager se bilder. En kompis har rått mig att inte ta bort allt spånmaterial om det inte är fuktigt men ta bort "mattorna" som istället fungerar som fuktspärr och är direkt felaktig och sedan tilläggsisolera med gullfiber ca 90 mm utan att lägga tillbaka mattorna[bild] [bild] . Någon som har en åsikt som kanske är mer professionell ?
Vilket problem vill du lösa med din ändring?
 
mathiash77 skrev:
Det betyder att din kallvind inte är uppvärmd under vintern då skorstenen är isolerad och används ”för sällan”. Tidigare med en murstock som alltid var varm hjälpte det till att höja temperaturen på kallvinden och torka ut/få upp temperaturen så mindre kondens skedde. Det betyder att du kan få en större risk för fukt/mögel men uppenbarligen inte så som förutsättningarna är nu.


Det är jättesvårt att ge ett råd/förslag som garanterat fungerar. Det finns mycket utredningar om detta men få saker som garanterat fungerar om man ökar mängden isolering.

[länk]

[länk]

[länk]



- Mekanisk ventilation i huset
:: Minskar risken för att fukt tränger upp på vinden om man kan skapa ett visst undertryck eller nära 0 i tryckskillnad inne mot ute. Man ventilerar ut den fuktiga luften istället för att mycket går upp på vinden

- Plastfolie
:: Om det verkligen ligger en plastfolie i taken så förhindrar detta fukten att gå upp på kallvinden även om värmen kommer upp…. Detta är ett av de bästa skydden men även små hål eller otäta delar kan få fukt att tränga upp.

- Trygghetsvakt eller avfuktare på vind
:: Hjälper till att hålla nere fukthalten på vinden och minskar därmed risken för kondens. Man behöver täta öppningar utåt (öppet gavelutsprång ska bort) så att systemen bara jobbar med den begränsade volymen av luft på vinden.


Skulle jag omvandla detta till råd skulle jag:
- Se hur lätt det är att stänga all ventilation utåt. Måste det göras från vinden eller går det utifrån?

- Lägg på ekofiber och lägg på 400 -500 mm
- övervaka vinden och gå upp och inspektera varannan månad
- var medveten om att du kan behöva sätta in utrustning på vinden

Om du har råd skulle jag satsat på avfuktare direkt.
Stort tack för värdefulla råd !
 
TRJBerg
O OTGI skrev:
Vilket problem vill du lösa med din ändring?
Ändra en extremt usel isolering till en betydligt bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.