Hej,

I färd med att sänka mitt energiavtryck…

Varmvattenberedaren verkar vara något som jag kan minska på energin för?

Jag har en elektrisk varmvattenberedare.

Sänka temperaturen på utgående vatten är väl ett första steg antar jag …

Skulle jag kunna stänga av värmningen ner elen är dyr och sätta på den när elen är billig?

Vilken manick letar jag då efter?
 

Bästa svaret

G gusgez skrev:
Hej,

I färd med att sänka mitt energiavtryck…

Varmvattenberedaren verkar vara något som jag kan minska på energin för?

Jag har en elektrisk varmvattenberedare.

Sänka temperaturen på utgående vatten är väl ett första steg antar jag …

Skulle jag kunna stänga av värmningen ner elen är dyr och sätta på den när elen är billig?

Vilken manick letar jag då efter?
Man kör en kontaktor och styrning.
Finns ett antal trådar kring detta redan, sök i forumet.
 
G gusgez skrev:
Hej,

I färd med att sänka mitt energiavtryck…

Varmvattenberedaren verkar vara något som jag kan minska på energin för?

Jag har en elektrisk varmvattenberedare.

Sänka temperaturen på utgående vatten är väl ett första steg antar jag …

Skulle jag kunna stänga av värmningen ner elen är dyr och sätta på den när elen är billig?

Vilken manick letar jag då efter?
Tänk på att du bör ha timdebitering för att det ska löna sig.
Du kommer troligen att se ökad energianvändning också då förlusterna öka om du höjer temperaturen.
 
fgo fgo skrev:
Tänk på att du bör ha timdebitering för att det ska löna sig.
Du kommer troligen att se ökad energianvändning också då förlusterna öka om du höjer temperaturen.
Timdebitering har jag

vill du förklara med andra ord varför min energianvändning kommer öka? Förstår inte…
 
G gusgez skrev:
Timdebitering har jag

vill du förklara med andra ord varför min energianvändning kommer öka? Förstår inte…
Den energin som används för varmvatten kommer öka. Då jag antar att du behöver ha en högre temp i VVB för att klara allt varmvatten under de återstående timmarna.
Dock kommer värmeenergin rummet/huset tillgodo.

Jag loggar min temp i acktanken och kan se att temperaturen i toppen sjunker pga förluster.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Tack för svaren! Det bidde bifogad.

blir väl inte rik på detta apropå vad som skrivs ovan, men det blir en god känsla
 
  • Röd Shelly enhet för smart hem-kontroll med Power, Wi-Fi, LAN och Reset knappar.
  • Älska
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag läser lite här och där om att sänka temperaturen mm på varmvattnet. Men hur blir det med legionella?

...och är det inte i praktiken enklast att bara strunta i att duscha strax innan eller under tiden som elen är dyr?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jag läser lite här och där om att sänka temperaturen mm på varmvattnet. Men hur blir det med legionella?

...och är det inte i praktiken enklast att bara strunta i att duscha strax innan eller under tiden som elen är dyr?
snabbgoogling…

Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla Legionella- bakterier dött. Vid 60 grader dör de på omkring tio minuter. Vid 70 grader tar det mindre än 1 minut.


…så helt klart en relevant fråga…
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
G gusgez skrev:
snabbgoogling…

Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla Legionella- bakterier dött. Vid 60 grader dör de på omkring tio minuter. Vid 70 grader tar det mindre än 1 minut.


…så helt klart en relevant fråga…
Hur kommer man runt det? :thinking:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Jag läser lite här och där om att sänka temperaturen mm på varmvattnet. Men hur blir det med legionella?

...och är det inte i praktiken enklast att bara strunta i att duscha strax innan eller under tiden som elen är dyr?
Om du värmer vatten bara när elen är billig och låter vvb vila annars minskar du både energiåtgång och dina kostnader. Snacket att du behöver mer energi för att öka tempen igen efter en paus är lika fel som utbrett.
 
B
Värmepumpar brukar hantera legionella genom att öka tempen till ca 65-70C en gång varannan vecka. Att stänga av den, eller sänka tempen tillfälligt några timmar eller rentav ett dygn är därmed ofarligt.nså snabbt växer inte legionella till.

Det är endast medeltempen i vvb som avgör hur stora förluster man får. Klart förlusten ökar lite om man vrider upp tempen till max, men samtidigt så är det kanske en massa h under den gamla medeltemperaturen?

För min del har det nog blivit en sänkning av snittempen (=förlusten) av vvb efter att jag började styra den mer smart, då det emellanåt tar slut på varmvatten.

Förlusten från en vvb brukar vara nån kWh per dygn, men varierar mycket beroende på modell och storlek. Om man ökar snittempen 10% så ökar förlusten kanske med 0.1 kWh/dygn. Det är helt försumbart i förhållande till priset på el mellan dag och natt.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.