Jag ska riva ner de här ventilationskanalerna i eternit för att ge plats åt ny FTX-ventilation (Nej de kan inte återanvändas).

Något bra tips för hur man plockar ner dem smidigast?

Jag tänker att de är fästa med cement och i och med att det just är eternit så vill jag ju att det ska damma så lite som möjligt. Tanken just nu är helt enkelt att bila ner dem.
 
  • En nyinstallerad svart taklampa i ett rum med vitmålade väggar och gipsad hörnprofil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slå in en kofot i cementen eller bila bort den borde väl vara ungefär detsamma, bara att det senare verkar enklare? ;)
 
Tejpa plast runt dom, tejpen ansluter mot taket, knacka sedan försiktigt med en huggmejsel längsmed taket, förhoppningsvis kommer dom ned med tre hela sidor eller till och med, med fyra sidor under sträckor, dammet samlas förhoppningsvis i plasten.
 
A Anders1st skrev:
Tejpa plast runt dom, tejpen ansluter mot taket, knacka sedan försiktigt med en huggmejsel längsmed taket, förhoppningsvis kommer dom ned med tre hela sidor eller till och med, med fyra sidor under sträckor, dammet samlas förhoppningsvis i plasten.
Inte helt med på vad du menar. Plasta runt om, och vart är min mejsel i förhållande till det? Någonstans måste jag ju in och knacka. Tänker du att jag har mejsel innanför plasten?
 
Du knackar mellan tejpen och taket, otydligt av mig men tejpa upp mot taket på kanalen, på ena sidan gör lite åtkomligt för huggmejsel och knackar. Med fördel använd riktig andningsmask och skyddskläder så att damm inte kommer i kontakt med hud eller kommer i andningsvägar.
 
Topp!

Jadå, har såväl andningsmask som stoftavskiljare. Var mest intresserad om det finns trick på hur man får ner dem på minst destruktiva sätt. Var och varannat hus byggt de här årtiondena har ju sånna här kanaler, så jag lär inte vara först ;)
 
Jag tror att en kofot med lagom lätt hand ger mindre damm än om du bilar. Jag skulle tro att det går att få ned dem utan att eterniten överhuvudtaget skadas.
 
H hempularen skrev:
Jag tror att en kofot med lagom lätt hand ger mindre damm än om du bilar. Jag skulle tro att det går att få ned dem utan att eterniten överhuvudtaget skadas.
Tänker att det beror helt på hur mycket cement de smackat på, men det skadar ju verkligen inte att försöka! Jag sätter det som plan A i helgen och ser hur långt det räcker. Tack!
 
Emil Öberg Emil Öberg skrev:
Jag ska riva ner de här ventilationskanalerna i eternit för att ge plats åt ny FTX-ventilation (Nej de kan inte återanvändas).

Något bra tips för hur man plockar ner dem smidigast?

Jag tänker att de är fästa med cement och i och med att det just är eternit så vill jag ju att det ska damma så lite som möjligt. Tanken just nu är helt enkelt att bila ner dem.
Hej! Jag har EXAKT samma situation och fråga! Hur gick det för dig? Vilken teknik använde du och vad rekommenderar du?
 
Kanalerna är nere utan allt för mycket besvär. Skulle göra samma sak om jag behövde göra det igen.

Kanalerna satt med en ganska rejäl bit bruk/cement mot taket, typ två-tre centimeter. Kanalerna som satt mot både tak och vägg hade de slabbat på cement på båda sidorna om.

Jag stoppade in en kakelmejsel i borrhammaren och bilade längs taket (och väggen i förekommande fall). I och med att det var ordentligt med cement så gick det att göra utan att riskera att skada kanalen. Sen jobbade jag med huggmejsel, kofot men framförallt ett platt bräckjärn. Slog in de mellan kanal och tak och bände hela alltet nedåt.

Eternitkanaler är falsade där den ena biten sticks in i den andra. I och med att jag hade böjar i mina och jag bände loss kanal för kanal så bröts falsen i kanalen av medan jag bände. Men det var å andra sidan den enda skadan som jag gjorde på kanalerna.

Vid några ställen så var det stålband dragna runt kanalerna och skruvade i taket. De kanalerna som gick längs vägg hade de slagit in armeringsjärn i väggen som de vilade på. Det låg ett ordentligt lager puts på kanalerna som dolde upphängningen, så det var en överraskning. Inga konstigheter att plocka bort i nått av fallen.

Inte särskilt svårt men i och med att arbetsområdet var inplastat och därmed oventilerat, jag hade full dräkt och stark arbetsbelysning så var det varmt. Väldigt väldigt varmt. Ta med dig vatten. Ta med dig något att torka av skyddsglasögonen på så att du ser ut när de droppar igen. Och ta med dig allting du behöver för att sanera, dammsugaren med 3P HEPA-filter, sopsäckar, plast för att plasta in kanalerna, vatten och svamp/mopp för att våttorka allt.
 
  • Nedpackade eternitkanaler inslagna i plast och svarta sopsäckar staplade i ett hörn nära en grå vägg och röd dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person med andningsskydd i en korridor, svettig efter arbete med att ta ned eternitkanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Det är lite svårt att se på bilden men jag tycker det verkar som om du har skägg under masken. Nästa gång bör du vara slätrakad för att få bäst effekt av andningsskyddet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Enklaste testet att kolla om ett andningsskydd sluter tätt är att hålla för filtren med händerna (utan att trycka masken hårt mot ansiktet) och andas in. Då ska ingen luft komma in.
 
Emil Öberg Emil Öberg skrev:
Kanalerna är nere utan allt för mycket besvär. Skulle göra samma sak om jag behövde göra det igen.

Kanalerna satt med en ganska rejäl bit bruk/cement mot taket, typ två-tre centimeter. Kanalerna som satt mot både tak och vägg hade de slabbat på cement på båda sidorna om.

Jag stoppade in en kakelmejsel i borrhammaren och bilade längs taket (och väggen i förekommande fall). I och med att det var ordentligt med cement så gick det att göra utan att riskera att skada kanalen. Sen jobbade jag med huggmejsel, kofot men framförallt ett platt bräckjärn. Slog in de mellan kanal och tak och bände hela alltet nedåt.

Eternitkanaler är falsade där den ena biten sticks in i den andra. I och med att jag hade böjar i mina och jag bände loss kanal för kanal så bröts falsen i kanalen av medan jag bände. Men det var å andra sidan den enda skadan som jag gjorde på kanalerna.

Vid några ställen så var det stålband dragna runt kanalerna och skruvade i taket. De kanalerna som gick längs vägg hade de slagit in armeringsjärn i väggen som de vilade på. Det låg ett ordentligt lager puts på kanalerna som dolde upphängningen, så det var en överraskning. Inga konstigheter att plocka bort i nått av fallen.

Inte särskilt svårt men i och med att arbetsområdet var inplastat och därmed oventilerat, jag hade full dräkt och stark arbetsbelysning så var det varmt. Väldigt väldigt varmt. Ta med dig vatten. Ta med dig något att torka av skyddsglasögonen på så att du ser ut när de droppar igen. Och ta med dig allting du behöver för att sanera, dammsugaren med 3P HEPA-filter, sopsäckar, plast för att plasta in kanalerna, vatten och svamp/mopp för att våttorka allt.
Stort tack till dig för detta inlägg! Det hjälpte oss definitivt när vi gjorde insatsen idag, eftersom vi var mer förberedda på hur det kunde se ut. Tack! <3
 
  • Gilla
Emil Öberg och 1 till
  • Laddar…
Idag har vi tagit bort våra eternit-ventilationsrör i källaren. Eftersom jag fått mycket hjälp från Byggahus-forumet så jag tänkte skriva några rader om det, för andra användare som ska göra samma sak i framtiden.

Utrustning vi använde:
- Skyddsdräkt. Engångsdräkt i plast, 150 kr på Jula. Satt riktigt bra. Jag hade tunn mössa också om håret. Ett tips är att klä sig lätt, kanske bara underkläder eller något lätt, för det blir jäkligt varmt.
- Mask. Jag hade helmask Helmask SUNDSTRÖM SR 200 - köp på HORNBACH.se och farsan halvmask 3M Halvmask 4255 - Andningsskydd med gasfilter och P3-filter - Paintpro.se med skyddsglasögon. Båda har P3-filter.
- Skyddsplast som jag spände upp med tejp mot väggar och tak.
- Borrhammare med minus-mejsel och huggfunktionen. Fungerade så jäkla bra, både för att slå upp bruket som var runt om det ena röret. I det andra rummet kunde vi inte få ner röret p.g.a. underliggande vattenrör så vi behövde kapa eternitröret, och det tog borrhammaren också lätt.
- Bräckjärn/kofot. Också väldigt användbart. När borrhammaren hade slått upp bruket kunde vi sticka in bräckjärn och bända loss.
- Huggmejsel och slägghammare. Använde inte så mycket men några gånger ändå, var användbart.
- Tryckspruta med vatten. När vi behövde dela eternit-rören så gjorde den ena av oss det, medan den andra stor och sprutade vatten med tunnaste bredaste strålen. Det fångar asbest-partiklarna och tar med dem ner till marken.
- Extra stora och tjocka sopsäckar att lägga allt i, tejpa ihop och köra till tippen.
- Sopkvast för att sopa upp bruket på marken.
- Stor vattenflaska för att kunna dricka och banan. Nu behövdes inte detta för alla dessa rören tog vi ner på totalt 60 minuter, men skulle man hålla på länge så hade det krävts.

Vi hade ingen special-dammsugare som fångar asbest, så det jag gjorde var att sopa upp rester och ta med allt ut, men låta rummen stå inplastade som de är. Jag tänker nu att asbest-partiklarna faller till marken, så om två dagar kanske ska allt ligga på marken. Då går jag in med bara andningsmask och våttorkar hela området.

Det var mycket lättare än jag trodde. Generellt började vi med att hugga upp bruket i väggen där röret satt, och när det lossnat så kunde man bara ricka på röret och sen dra det rakt ut. På så vis fick vi med oss hela röret ut, också det som satt inne i väggen. Sen var röret falsat så man kunde lätt ta del för del och lägga i sopsäck.

Vid de tillfälle när vi var tvungna att kapa eternitröret så körde den ena med borrhammare och den andra med vatten-tryckspruta, så det var en fördel att vara två, även om man såklart också klarar det själv.

Great success :)
 
  • Eternitrör markerat med ett kryss för borttagning i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eternitrör delvis avlägsnat från ett tak i en källare, visande rörets brutna sektion och omgivande väggstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rosa målade eternitrör längs taket ovanför en garderobsdörr i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eternit-ventilationsrör märkta med kryss för borttagning i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emil Öberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.